2020-11-05, 12:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Om nu Sverige vägrar avliva minkarna samtidigt som mänskligheten kanske står på spel pga det så får väl stormakterna invadera Sverige och själva avliva minkarna??

Ja Tegnell hade nog faktiskt blivit tacksam rent utav, då slapp han fatta ett så oerhört svårt och tungt beslut. Jag tror faktiskt att jag också står och tittar på då bara.
Citera
2020-11-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tusen tack!
Man vårdar ju nu helt klart mer 80-åringar nu jämfört med i våras, procentuellt. Men också mer 10-19-åringar. Man kan väl inte se något stort trendbrott förutom att man nu verkar vårda 80+. De tål tydligen IVA bättre nu. Lika så har man nu i höst redan två 90-åringar, i våras under hela den tiden hade man bara 1.
Denna hösten är det redan 4 st 10-19-åringar och i våras vårdade 13 st 10-19-åringar. Det är ju en tredjedel och det redan nu.

Just här har vi en av anledningarna till att vården kommer kollapsa totalt nu i vinter. Under förra vändan kunde de stuva undan lejonparten av de riktigt sjuka och ge dem morfin på äldreboenden istället för att låta dem ta en sjukhusplatser.

Denna gång däremot tror jag inte att vårdpersonalen är så sugna på att ta skit för detta igen. Det blir enklare att skicka dem till akuten och då kommer sjukhusen snabbt nå sin maxkapacitet.
Citera
2020-11-05, 12:22
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Om nu Sverige vägrar avliva minkarna samtidigt som mänskligheten kanske står på spel pga det så får väl stormakterna invadera Sverige och själva avliva minkarna??

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja Tegnell hade nog faktiskt blivit tacksam rent utav, då slapp han fatta ett så oerhört svårt och tungt beslut. Jag tror faktiskt att jag också står och tittar på då bara.

Ni har verkligen helt tappat det nu. Ni borde läsa mindre på Internet och ta er ut lite grann i den friska luften. Stressen den här pandemin ger er har uppenbarligen gjort att ni är i ett psykosliknande tillstånd och inte kan tänka klart längre.
Citera
2020-11-05, 12:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Ni har verkligen helt tappat det nu. Ni borde läsa mindre på Internet och ta er ut lite grann i den friska luften. Stressen den här pandemin ger er har uppenbarligen gjort att ni är i ett psykosliknande tillstånd och inte kan tänka klart längre.

Vilken stress tänker du på? Har du någon åsikt om våra svenska minkar och vad vi ska göra med dem?
Citera
2020-11-05, 12:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Grekland agerar proaktivt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Fler och fler konkurser inom kort med andra ord. Stänger ner, men utanför väntar viruset när de öppnar igen. Betydligt fattigare.
Citera
2020-11-05, 12:30
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej, det verkar inte ha hänt så mycket på den fronten i Uppsala den senaste veckan. Man är lite mindre på jobbet och åker lite mindre kollektivt, men man är ute och shoppar desto mer...

https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2020-10-30_SE_Uppsala_County_Mobility_Report_sv.pdf
...och om den fysiska shoppingen ökar trots de nya gamla rekommendationerna så ligger det i farans riktning att Black Friday och julhandeln kommer driva på smittspridningen ytterligare.
Citera
2020-11-05, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fler och fler konkurser inom kort med andra ord. Stänger ner, men utanför väntar viruset när de öppnar igen. Betydligt fattigare.

Det har verkligen gått dåligt för Kina ekonomiskt genom att ta itu med problem hårt i början och sedan forsätta åtgärder såsom munskydd.
Citera
2020-11-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Man borde ha infört nationella restriktioner redan i måndags. Man hade 3x och 4x spridning på en vecka i flera av de regioner som inte har de striktare restriktionerna redan då. Vad förväntade man sig? Att viruset skulle sluta sprida sig utan förändrade restriktioner?

Jag håller med. Har ingen aning om var konsekvenstänket finns hos myndigheter och styre, och om inte ens de kan förstå allvaret så förstår jag att befolkningen tuffar på och inte bryr sig i lika stor utsträckning som t.ex i våras.
Citera
2020-11-05, 12:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Minkarna hålls ju fångna, så är det så viktigt att avliva dem? Det är ju inte som om de sprang lösa i samhället som pestbärande råttor! Bland djur bör man väl kunna låta flockimmunitet utvecklas, bara de som arbetar med djuren bär lämpligt skydd. Inte för att jag någonsin besökt en minkfarm och vet hur arbetet där ser ut, men borde det inte gå över av sig själv till slut i en så avgränsad population som det rör sig om? Hade f ö ingen aning om att det fanns så många minkfarmar i Sverige.

Blir minkarna sjuka i hosta och feber de med?
Citera
2020-11-05, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja du har 6000 duktiga skäl att känna dig nöjd, jämför gärna med Finland. Framför gärna dina åsikter till någon som förlorat anhöriga i den här pandemin, öga mot öga.

Det var verkligen inte mitt uppdrag att släppa ett helt okänt virus löst bland befolkningen. Då är man ju inte klok! Nu sitter vi här i skiten, du med.
Så vad tycker du nu egentligen om huruvida politiker ska stå emot påtryckningar eller inte?
Citera
2020-11-05, 12:40
Medlem
Har hela tiden hävdat för att viruset uppkomst och spridning beror på äckliga människors dekadens. Och nu ska de döda miljoner minkar som är uppfödda för just denna dekadens.

Inget kommer förändras efter pandemin utan folk kommer fortsätta leva som råttor och nya virus kommer bli vardagsmat.
Citera
2020-11-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det har verkligen gått dåligt för Kina ekonomiskt genom att ta itu med problem hårt i början och sedan forsätta åtgärder såsom munskydd.

Kina är dock ett extremt exempel. Tror knappast grekiska myndigheter är villiga att svetsa igen folks dörrar för att stoppa smittspridningen. Det man kan konstatera är att samtliga nationer i Europa mer eller mindre misslyckats med att hålla nere smittan i höst. Finland är väl det exempel som lyckats bäst i Europa med rätt milda tilltag men med fortsatt låg smittspridning. Det börjar även röra på sig även i Norge :/ Dessutom kan vi stå inför en situation där ett potentiellt vaccin är verkningslöst med danskmutationen. Vet vi faktiskt att denna variant inte är mer spridd än vad man trott tidigare? Även Holland har ju stora mänger minkar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in