2020-11-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om det nu är som jag tror att det är däggdjur som kan smittas så riskerar vi en ekologisk katastrof om det börjar spridas bland djuren. Jag tror det var i Thailand som ett gäng apor snodde coronasmittat blod, det var panik där vad jag minns, vet inte hur det gick med det. Apor vet vi ju kan bli sjuka.
Så länge som djuren inte finns nära oss människor och frekvent träffar andra djur så är det ingen fara. Minkar, kor, hästar, får och andra djur vi håller i större besättningar är ett bekymmer. Katter, hundar osv som är enstaka djur och som inte interagerar så mycket med andra djur är ett mindre bekymmer. Om nu inte fåglar börjar smittas för då får vi stora problem pga katter, höns osv.
Citera
2020-11-05, 11:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Fler individer testade, 189 301 föregående vecka men som väntat ökar positivitetsandelen kraftigt och nosar på 10%.

https://covidstatistik.se/provtagningar

Jag sa när de pratade om att höja taket på provtagningar till 100K att det inte räcker, höj till 200K. Nu är vi nästan där och det är bra, men nu säger jag tvångsmasstesta hela befolkningen och lås in de smittade. Det har spårat ur, speciellt med tanke på mink-incidenten.
Citera
2020-11-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad säger man? Så sent som igår fick de besked av FHM att det inte blir några lokala restriktioner för Norbotten.

”Nästan 100 nya fall i Norrbotten – smittskyddsläkaren känner skräck

Ytterligare 93 personer i Norrbotten har konstaterats ha sjukdomen covid-19 under det senaste dygnet.

– Som smittskyddsläkare känner jag en stor skräck över att det snart är Black Friday och att julhandeln närmar sig. Jag räknar nu med att det blir restriktioner bland annat ute i affärerna, säger smittskyddsläkare Anders Nystedt.

Så sent som på onsdag eftermiddag kom beskedet att inga nya lokala restriktioner kommer att införas i Norrbotten men nu, bara ett dygn senare, börjar spirdningen av covid-19 nå skräcknivåer, enligt smittskyddsläkaren.

svt.se

Man har inget förebyggande tänk alls. Samma som att man talar om regionala restriktioner när smittan ökar i princip överallt. Det är kö hos FHM för regionerna att få samtala vilket leder till ytterligare fördröjningar. Känns som vi behöver nationella restriktioner igen, tal till nationen från Löfven och kungen igen, vi skulle gärna haft nån som Macron som var fly förbannad också. Fortfarande tas inte situationen på allvar i alltför många led.
Citera
2020-11-05, 11:36
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad säger man? Så sent som igår fick de besked av FHM att det inte blir några lokala restriktioner för Norbotten.

”Nästan 100 nya fall i Norrbotten – smittskyddsläkaren känner skräck

Ytterligare 93 personer i Norrbotten har konstaterats ha sjukdomen covid-19 under det senaste dygnet.

– Som smittskyddsläkare känner jag en stor skräck över att det snart är Black Friday och att julhandeln närmar sig. Jag räknar nu med att det blir restriktioner bland annat ute i affärerna, säger smittskyddsläkare Anders Nystedt.

Så sent som på onsdag eftermiddag kom beskedet att inga nya lokala restriktioner kommer att införas i Norrbotten men nu, bara ett dygn senare, börjar spirdningen av covid-19 nå skräcknivåer, enligt smittskyddsläkaren.

svt.se
Det är samma senfärdighet som med FHM:s stöd till Region Uppsala. Tegnell säger att det är för tidigt att utvärdera om råden burit frukt, något som Region Uppsala redan påpekat att de inte gjort.

Varför är inte FHM proaktiva och inför nya och tuffare restriktioner innan smittspridningen tar fart i t.ex. Norrbotten?
Citera
2020-11-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Man har inget förebyggande tänk alls. Samma som att man talar om regionala restriktioner när smittan ökar i princip överallt. Det är kö hos FHM för regionerna att få samtala vilket leder till ytterligare fördröjningar. Känns som vi behöver nationella restriktioner igen, tal till nationen från Löfven och kungen igen, vi skulle gärna haft nån som Macron som var fly förbannad också. Fortfarande tas inte situationen på allvar i alltför många led.
Man borde ha infört nationella restriktioner redan i måndags. Man hade 3x och 4x spridning på en vecka i flera av de regioner som inte har de striktare restriktionerna redan då. Vad förväntade man sig? Att viruset skulle sluta sprida sig utan förändrade restriktioner?
Citera
2020-11-05, 11:37
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om det nu är som jag tror att det är däggdjur som kan smittas så riskerar vi en ekologisk katastrof om det börjar spridas bland djuren. Jag tror det var i Thailand som ett gäng apor snodde coronasmittat blod, det var panik där vad jag minns, vet inte hur det gick med det. Apor vet vi ju kan bli sjuka.

Knapasst. Djur har generellt extremt hög dödlighet. I deras värld är covid ett skämt.
Citera
2020-11-05, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Knapasst. Djur har generellt extremt hög dödlighet. I deras värld är covid ett skämt.

Djur har också extrem reproduktion, samt att de är hopplösa att testa och punktmarkera. Danskarna gör helt rätt när de fimpar sina stackars minkar.

Verkligen en helt otrolig utveckling..

Tegnell tar väl upp djurproblemet år 2021 i bästa fall.
Citera
2020-11-05, 11:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Två ny till på IVA en 50-åring man och en 20-åring man. 90 nu.
Citera
2020-11-05, 11:56
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Oavsett vilken mutation av Corona som vinner gäller i fortsättningen att undvika folk, bär mask. Det är jävligt asocialt att bli en recluse men vad ska man göra?
Finns inte mycket annat att göra. Jag bär mask när jag går i trapphuset och i affären. Annars inte. Ute i friska luften behövs ingen mask. Nu är jag ensam här med hunden för min dotter (som också har haft corona), askulterar på en högstadieskola. Otur att den praktiken började just nu.

Bor i småstadens absoluta centrum dit "alla" kommer för att fika och handla, även de som bor långt ut på landet. Vardag förmiddag, nu, nästan helt tomt på folk. Huvudgatan öde. Man hör vinden blåsa i träden. Kusligt.

Ju starkare psyke man har, desdå tyngre börda får man ta i den här svåra tiden.
I helgen som gick så räddade jag en ung svensk tjej ifrån att bli våldtagen och troligen mördad av en karl med brytning och skägg. Lyckades få dit hjälp i tid. Tjejen klarade sig, men jag undrar om hon någonsin blir bra. Alla andra i huset, alla svenskar, varken hörde eller såg någonting. Fega skitstövlar.

Den här tiden fram till våren kommer att bli mycket tung. Mycket.
Citera
2020-11-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det är samma senfärdighet som med FHM:s stöd till Region Uppsala. Tegnell säger att det är för tidigt att utvärdera om råden burit frukt, något som Region Uppsala redan påpekat att de inte gjort.

Varför är inte FHM proaktiva och inför nya och tuffare restriktioner innan smittspridningen tar fart i t.ex. Norrbotten?

Nej, det verkar inte ha hänt så mycket på den fronten i Uppsala den senaste veckan. Man är lite mindre på jobbet och åker lite mindre kollektivt, men man är ute och shoppar desto mer...

https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2020-10-30_SE_Uppsala_County_Mobility_Report_sv.pdf
Citera
2020-11-05, 12:07
Medlem
Grekland agerar proaktivt:

Citat:
Den grekiska premiärministern Mitsotakis har beordrat en tre veckor lång nationell lock down.

Tidningen Kathemerini skriver på Twitter att kommer beslutet efter att landet sett en ökning av coronafall den senaste veckan.

Än en gång väljer jag att vidta åtgärder förr hellre än senare, säger Mitsotakis, enligt Kathemerini.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-11-05, 12:08
Medlem
Om nu Sverige vägrar avliva minkarna samtidigt som mänskligheten kanske står på spel pga det så får väl stormakterna invadera Sverige och själva avliva minkarna??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in