2020-11-04, 17:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Ingen på ICA idag iaf.

Frågar du mig om jag sett folk med munskydd svarar jag, ja.

Av de jag sett uppskattar jag att 1-5% av de som besöker mataffärer har munskydd.

Att ingen har munskydd påstår jag inte.

I Skåne där jag bor ser jag oftast ingen med munskydd, ibland en eller två inne på Ica.
Citera
2020-11-04, 17:49
Medlem
raskenss avatar
Belgiendata är lite intressant. Tycker mig tolka dom börjar gå in i en platåfas nu. Dom ligger på 144döda om dan så dom är nån form av barometer vad som kan komma här. Dom har sinnessjukt hög spridning men den verkar också ha peakat också. 440000 bekräftat smittade det är ca 4,4% av Belgiens befolkning. Inte ens NY har så höga siffror och dom verkar ha nått flockimmunitet. om mörkertalet är stort så kan Belgien ligga runt. 40-50% smittade nu.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/

Var enda en går om kring med munskydd och disciplinen ör rätt så hög för användning där, så vi kan definitivt glömma att munskydd skulle hjälpa i befolkningsperspektiv.

Björn Ohlsen sa dessutom i somras att vi definitivt inte kommer få nån andra våg. Gubben och dom i han 22-gäng kan nog gå och lägga sig, när tom både Norge och Tyskland har fått okontrollerad spridning. Tyskland har dessutom fått rejäl dödstal, så mycekt för lockdown och munskydd.
Senast redigerad av raskens 2020-11-04 kl. 17:53.
Citera
2020-11-04, 17:53
Medlem
-ALLA REGIONER IDAG- on(4/11)-
+28 döda i 9 regioner, där Stockholm utmärker sig med att ha +10 döda,
Samt västerbotten som utmärker sig med att ha döda i Corona?

Stockholm 10 döda (2437->2447) \\ totalt 1029 döda/milj inv
Skåne 7 döda (290->297) \\ tot 216 döda/milj inv
Kronoberg 2 döda (123->125) \ \ 620 döda/milj inv
Västerbotten 2 döda (31->33) \ \ 121 döda/milj
Västra Götaland 2 döda (879->881) \ \ 510
Örebro 2 döda (173->175) \ \ 574
Östergötland 1 döda (252->253) \ \ 543
Dalarna 1 död (185->186) \ \ 645
Jönköping 1 död (186->187) \ \ 514
Citera
2020-11-04, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast de har väl hittat 12 fall i Danmark med covid-19 som varit och ”vänt” hos minkar?

Usch den här utvecklingen gillar jag inte.
Tack för info.
Citera
2020-11-04, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förutom den där fladdermusen då....?
Det finns redan fall mink->människa i Danmark vad jag förstått.
Citera
2020-11-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar som alltfler dör nu.

Trodde gårdagens höga siffror "bara" var eftersläpning från helgen, men det var ordentligt höga siffror idag igen. Ökning även på sjukvård inkl IVA. Alltfler positiva test. Ingen tvekan om att den andra vågen är här nu med besked. Detta trots att ledande experter så sent som för någon månad sedan sa att vi inte skulle få någon andra våg. Så fel de hade - igen....
Allt beror på vad man menar med ”en andra våg”,
Björn Olsen fick den frågan och svarade…
https://youtu.be/XF1Kv4sNub4?t=1636
Citera
2020-11-04, 18:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Ny muterad variant av covid19....

Tolv personer i Danmark har smittats av en variant av covid-19 som har muterats hos minkar. Den nya virussträngen hotar att göra de vaccin som just nu utvecklas för att stoppa pandemin verkningslösa, meddelade statsminister Mette Frederiksen på en presskonferens på onsdagen enligt Bloomberg.

– Det kan få förödande konsekvenser för hela världen. Ett muterat virus riskerar att sprida sig till andra länder, sa Frederiksen.
Citera
2020-11-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det är just känslan att kämpa tillsammans för hela landet som ger glöd åt det finska folket. Förutom sisu förstås. När man gör något bra för sitt land gör att man också känner stolthet.

I Sverige är det tråkig utveckling och inte alls samma samhörighet. Mest lider jag med vårdspersonalen som har slitit i fruktansvärda förhållanden med brist på skyddsutrustning. Samtidigt som minst halva befolkningen lever rövare med trängsel, resor, krogbesök, nöjesshopping och bryr sig inte ett dugg om rekommendationerna. Det är så respektlöst att det inte finns ord. Att man sen också skryter över sin hänsynslöshet och att skiter i regler och vill leva livet är helt obegripligt för mig när vi är mitt i en pandemi.
Den här närmast romantiska bilden av att allt är guld och gröna skogar i Finland kring Covid är kraftigt överdriven. Framförallt bilden av att riskgrupper lever mer som vanligt än i diton i Sverige. Minst lika många svenskar kontra finnar känner nog stolthet över den egna nationella strategin. I detta fall kring valet att inte stänga ner.
Citera
2020-11-04, 18:04
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Precis!

Jag förstår inte varför FHM kan inte ta ett enda vettiga beslut själva. Nu måste regionerna tigga om hjälp. Det är nånting som är väldigt ruttet med Folkhälsomyndigheten.

Får se om de fortsätter med samma gamla svammel imorgon på presskonferensen.

Är inte bara FHM som är ruttet hela Sveriges system är ruttet. Kolla bara på "kampen om munskydd"

Det är inget samarbete och att genomföra något tar alldeles för lång tid.
Citera
2020-11-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hundar katter tigrar och minkar har fått viruset.
Bara enstaka fall, men klart intressant utveckling.

Inga djurtillmänniskafall, vad jag vet.
Illrar och myrkottar också. Minkar har konstaterat smittat människor. Djur borde väl också sprida viruset via luften eller möjligtvis via avföring (via måsar var en teori).

Något som slår mig är att det skulle vara så svårt för nya virus att att vandra mellan olika djur, men nu plötsligt har människan smittat ett antal olika djur. Eller om det är tvärt om? Så hur började det? I ett labb eller av en hund som åt en död fladdermus?
Citera
2020-11-04, 18:07
Medlem
De flesta av minkpälsarna går ju ändå till kina..så lite mindre minkar gör ingen skada.
Citera
2020-11-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Illrar och myrkottar också. Minkar har konstaterat smittat människor. Djur borde väl också sprida viruset via luften eller möjligtvis via avföring (via måsar var en teori).

Något som slår mig är att det skulle vara så svårt för nya virus att att vandra mellan olika djur, men nu plötsligt har människan smittat ett antal olika djur. Eller om det är tvärt om? Så hur började det? I ett labb eller av en hund som åt en död fladdermus?
Alla virus hos djur som hålls nära människan kan riskera att mutera och dyka upp hos oss. Mässlingen kom från kor när vi började med djur i jordbruket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in