2020-11-04, 17:34
Medlem
arbetets avatar
86 på IVA:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Igår undrade jag om man kom över 80 och det kom man. Är det 90 nu innan dagen är slut?
Citera
2020-11-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Nej, jag vet inte men jag minns rabaldret med hundarna.

Smittor sker ju oftast inte mellan olika arter men nu med tanke på minkarna undrar man ju om kineserna kanske visste mer än vad vi fick veta.

De vet nog mer än de säger. Kina är en gammal luttrad diktatur, korrupt som fan. Finns ingen anledning att vara naiv. Lita inte på Kina.

Här är lite info från augusti: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/daily-life-coping/animals.html

Tigrar, katter, minkar och hundar kan smittas men sällan tydligen. Oklar situation...

Viruset kommer ju ursprungligen från djur. Möjligheten att viruset i Västvärlden hoppar till djur, muterar och hoppar tillbaka till människor, kan man ha i bakhuvudet iaf.

Usch.
Citera
2020-11-04, 17:36
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp. Hur många influensafall ligger på IVA nu? 0, 1?

Med tanke på att i princip alla bara vill ha påvisning av SARS-CoV-2 så är där säkert några influensafall på IVA. Vet dock inte alls hur många som vanligtvis har influensa där.
Citera
2020-11-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Katter vet jag och de kan smitta varandra. Katt till människa? Det tror man inte.

Hundar katter tigrar och minkar har fått viruset.
Bara enstaka fall, men klart intressant utveckling.

Inga djurtillmänniskafall, vad jag vet.
Citera
2020-11-04, 17:37
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Finland imponerar igen! Hela finska folket reser sig och kämpar tillsammans för att mota bort viruset! Sedan hjälper det till att finnar inte är veklingar som börjar gråta över restriktioner - finnarna vet ju att deras insats räddar livet på äldre och sköra finländare!

Det är just känslan att kämpa tillsammans för hela landet som ger glöd åt det finska folket. Förutom sisu förstås. När man gör något bra för sitt land gör att man också känner stolthet.

I Sverige är det tråkig utveckling och inte alls samma samhörighet. Mest lider jag med vårdspersonalen som har slitit i fruktansvärda förhållanden med brist på skyddsutrustning. Samtidigt som minst halva befolkningen lever rövare med trängsel, resor, krogbesök, nöjesshopping och bryr sig inte ett dugg om rekommendationerna. Det är så respektlöst att det inte finns ord. Att man sen också skryter över sin hänsynslöshet och att skiter i regler och vill leva livet är helt obegripligt för mig när vi är mitt i en pandemi.
Citera
2020-11-04, 17:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
De vet nog mer än de säger. Kina är en gammal luttrad diktatur, korrupt som fan. Finns ingen anledning att vara naiv. Lita inte på Kina.

Här är lite info från augusti: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/daily-life-coping/animals.html

Tigrar, katter, minkar och hundar kan smittas men sällan tydligen. Oklar situation...

Viruset kommer ju ursprungligen från djur. Möjligheten att viruset i Västvärlden hoppar till djur, muterar och hoppar tillbaka till människor, kan man ha i bakhuvudet iaf.

Usch.
Ännu värre. Det hoppar över till katter och rekombineras med katt-corona och gör människor mottagliga för det.

Osannolikt men ett obehagligt scenario.
Citera
2020-11-04, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ännu värre. Det hoppar över till katter och rekombineras med katt-corona och gör människor mottagliga för det.

Osannolikt men ett obehagligt scenario.

Nej så illa blir det nog inte.
Men som sagt var, man kan spara tänkbart scenario i bakhuvudet.. Man ska vara beredd 👍
Citera
2020-11-04, 17:44
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Anders Tegnell är bra på att vara kaxig. Han är desto sämre på att prestera resultat.

Ja. I den situation som Sverige befinner sig i nu, så borde sjuk- och döds-fallen rapporteras löpande, både på helger och nätter. Folkhälsomyndigheten borde sitta i krismöte dygnet runt, med tanke på vad som pågår i Sverige.

Igår rapporterades hur regionerna står i kö till Folkhälsomyndigheten, för att ha möten angående lokala restriktioner.

Från Sverige Television:
Region Norrbottens smittskyddsläkare Anders Nystedt har under måndagen i ett mejl till Folkhälsomyndigheten (FHM) föreslagit flera lokala restriktioner för länet. På onsdag ska ett möte hållas där FHM meddelar hur man ställer sig till åtgärderna.
...
Anders Nystedt hade under måndagen förhoppningar om ett möte redan samma dag, men det blir alltså under onsdagen istället.

– Jag tror att det blev rätt många regioner som signalerade behov så vi hamnade i kön…
Folkhälsomyndighetens personal borde inte få gå hem förrän alla krismöten är avklarade.

Precis!

Jag förstår inte varför FHM kan inte ta ett enda vettiga beslut själva. Nu måste regionerna tigga om hjälp. Det är nånting som är väldigt ruttet med Folkhälsomyndigheten.

Får se om de fortsätter med samma gamla svammel imorgon på presskonferensen.
Senast redigerad av Pethuglin 2020-11-04 kl. 17:56.
Citera
2020-11-04, 17:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Färre kommer att behöva läggas in på IVA p g a vården har lärt sig mkt om behandling av covid. Men tack för att du delar med dig hur tankarna kan gå i en konspiratorisk och halvparanoid hjärna.
Jag tycker att din nonchalans är osund och det är dags att även du ser verkligheten som den är.

Jag rekommenderar dig att lyssna till IVA-läkarens vädjan och hur han beskriver hur personalen fortfarande inte har återhämtat sig från i våras.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/oro-pa-iva-infor-andra-coronavagen-kommer-bli-en-kraftig-anstormning

”Hör IVA-läkarens oro för ny coronavåg: ”Kraftig anstormning om några dagar”
UPPDATERAD IDAG 17:15PUBLICERAD IDAG 16:37
På Södertälje sjukhus rapporterar man på onsdagen att antalet covidpatienter i omlopp ökat till 27 stycken. 19 av dessa ligger på vårdavdelning och två på intensivvårdsavdelningen, IVA. Och där bävar man nu inför den nya coronavågen.
– Vi kommer få en kraftig anstormning av patienter om några dagar, säger David Hellgren Svae, överläkare på IVA som vittnar om att personalen ännu inte återhämtat sig mentalt från våren och att det nu är den stora utmaningen.

”Vi vädjar till samhället”
Men samtidigt som sjukhuset är på tå och mer försiktiga än någonsin upplever IVA-personalen att man inte tar den nya coronavågen på samma allvar som i våras.

– Det är en besvikelse eftersom vi sliter här. Vi vädjar till samhället att se till att följa rekommendationerna och inte bli smittade eller smitta andra, säger David Hellgren Svae.
Citera
2020-11-04, 17:47
Medlem
Sannolikheten till mutation hos djur är störst i djur som vi håller i större besättningar. De enda sådana djur vi har är faktiskt minkar, därav att man valde att ta bort dessa. Katter och andra djur som vi har i hushållen träffar få andra djur som de kan smitta och därmed så är dessa djur ingen större fara.
Citera
2020-11-04, 17:48
Medlem
Citat:

Fast de har väl hittat 12 fall i Danmark med covid-19 som varit och ”vänt” hos minkar?
Citera
2020-11-04, 17:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Förutom den där fladdermusen då....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in