2020-11-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Vilka djur kan få/mutera -The Virus?

Hundar?
Katter?

Vad jag hört har hundar dött i Covid.

Kor?
Getter?
Får?

Ganska så fucking On-Topic om Lassie - tanters små kissemissar muterar viruset.
Ja hundar och katter "ramlade" ju från hög höjd(höghustak) i Kona.
Citera
2020-11-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Man kan ju fundera lite på hur det skrevs i media när kineserna avlivade sina husdjur för att de misstänktes bidra till smittspridningen.

Det händer så mkt att jag glömt det där.
Ja, det är intressant att media duckade..

Jag har funderat i ett halvår på husdjurens potential som smittspridare - om viruset överlever på ytor i mer än en vecka, bör husdjur vara aktuella faror.

De klappas och far runt överallt.

Huruvida husdjur kan smittas och kasta tillbaka mutation till människor, vet jag inte

Har du koll?
Citera
2020-11-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
---och inte influensa heller.

Är du plötsligt en förnekare? Influensafall på IVA finns ej?
Citera
2020-11-04, 17:23
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I Sverige ser man så här på saken:

Kan Sverige bli det land som stjälper effekten av kommande vaccin?

Eller har Sverige kontroll över situationen, som landsbygdsminister Jennie Nilsson påstår?

Men herregud! Landsbygdsminister Jennie Nilsson verkar ju inte ens förstå vad faran är av svaren att döma. Man blir verkligen mörkrädd över vilka jävla stolpskott till politiker vi har.
Citera
2020-11-04, 17:23
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Avseende vadå? Att skylla allt på FHM om det går åt skogen? Han har ju ’köpt’ sig fri från ansvar. Är det en bra ledare tycker du?

Förstod du inte ironin?

Han har ju tagit efter Tegnell meningen "vi ska göra rätt åtgärd i rätt tillfälle."

Tillfället som aldrig kommer.
Citera
2020-11-04, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ingen expert på R. Men sett andel, i Stockholm, dock, om det hjälper. Kanske kan vara fingervisning för en del andra hårt drabbade regioner med, det vet jag inte.. Postade om det tidigare idag. Dubblering i andel positiva, från 8% till 16% tror jag det var. Från förrförra veckan till förra. Och som nån annan nämnde så stängde de ner testningen i sthlm typ sönd-torsd, denna vecka, pga att 16.000 pers redan stod i kö.

Testning pågår ju fortfarande i regionen men inte lika hög takt då de populära hemtesterna pausats. Andelen positiva denna vecka blir otroligt intressant och det man får gå efter.
Jag kan inte föreställa mig att vi ser ytterligare en dubblering.
Citera
2020-11-04, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det händer så mkt att jag glömt det där.
Ja, det är intressant att media duckade..

Jag har funderat i ett halvår på husdjurens potential som smittspridare - om viruset överlever på ytor i mer än en vecka, bör husdjur vara aktuella faror.

De klappas och far runt överallt.

Huruvida husdjur kan smittas och kasta tillbaka mutation till människor, vet jag inte

Har du koll?

Nej, jag vet inte men jag minns rabaldret med hundarna.

Smittor sker ju oftast inte mellan olika arter men nu med tanke på minkarna undrar man ju om kineserna kanske visste mer än vad vi fick veta.
Citera
2020-11-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Testning pågår ju fortfarande i regionen men inte lika hög takt då de populära hemtesterna pausats. Andelen positiva denna vecka blir otroligt intressant och det man får gå efter.
Jag kan inte föreställa mig att vi ser ytterligare en dubblering.

Tror faktiskt majoriteten vanligt folk testar sig med hemtest. Jag testade mig i somras och då fanns det liksom inget annat att "välja" på, när man kontaktade vården. De ville inte ha in någon med ev. coronasymtom på en vårdcentral.

Man får räkna med att denna veckas testning således är otroligt skev, pga att så få fått testa sig. Kanske de mest testat lite vårdpersonal och några ur test-kön, lite via drive-in med kanske.

Men det är viktigt ta det med en nypa salt. Man får kolla på antalet tester helt enkelt också. För om det är 50.000 som ville testa sig t.ex. men det fanns bara kapacitet för 10.000, ja då blir det ju rätt skevt, lite som i våras.
Citera
2020-11-04, 17:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Är du plötsligt en förnekare? Influensafall på IVA finns ej?

Japp. Hur många influensafall ligger på IVA nu? 0, 1?
Citera
2020-11-04, 17:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Å andra sidan, länder med lockdown nu får en kraftig tredje våg, vi slipper den inte heller men vår blir inte lika kraftig. Hoppas dock på ett snabbt godkännande av vaccin, så att det inte blir någon tredje våg. Sveriges "placering" är inte viktig för mig.

Vi får helt enkelt se vad som händer. Sveriges placering på listan är inte viktig i sig men kan ge en fingervisning hur det går för oss med vår strategi samt peka på att det är fler länder som det går bättre för än oss, oavsett lockdown eller ej.

Hoppas dock på, liksom du, att vaccinet kommer så snart som möjligt.
Citera
2020-11-04, 17:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Vilka djur kan få/mutera sars-cov19.

Hundar?
Katter?
Boskap?
Strutsar?
Katter vet jag och de kan smitta varandra. Katt till människa? Det tror man inte.
Citera
2020-11-04, 17:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Sverige skulle ha världens bästa rapportering men rapporterar endast fyra dagar i veckan.

Anders Tegnell är bra på att vara kaxig. Han är desto sämre på att prestera resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det är inte bra eftersom de flesta länderna klarar av att rapportera varje dag.

Ja. I den situation som Sverige befinner sig i nu, så borde sjuk- och döds-fallen rapporteras löpande, både på helger och nätter. Folkhälsomyndigheten borde sitta i krismöte dygnet runt, med tanke på vad som pågår i Sverige.

Igår rapporterades hur regionerna står i kö till Folkhälsomyndigheten, för att ha möten angående lokala restriktioner.

Från Sverige Television:
Region Norrbottens smittskyddsläkare Anders Nystedt har under måndagen i ett mejl till Folkhälsomyndigheten (FHM) föreslagit flera lokala restriktioner för länet. På onsdag ska ett möte hållas där FHM meddelar hur man ställer sig till åtgärderna.
...
Anders Nystedt hade under måndagen förhoppningar om ett möte redan samma dag, men det blir alltså under onsdagen istället.

– Jag tror att det blev rätt många regioner som signalerade behov så vi hamnade i kön…
Folkhälsomyndighetens personal borde inte få gå hem förrän alla krismöten är avklarade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in