2020-11-04, 12:32
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vi får nöja oss med flockstupiditet i vissa centrala kluster, det borde väl vara bevisat vid det här laget. Det är dock ingen större tillgång när man skall hantera en pandemi, tvärtom.

Även om 50% är immuna så räcker det inte om R0 är 3 för COVID-19, vilket det mycket väl kan vara. 2-6 enligt expertisen.
Räcker för vad?
Citera
2020-11-04, 12:39
Medlem
Har Belgien fått styr på saker eller är det något jag missat i deras rapportering?
Ser ju ut att vara väldigt mycket färre nya varje dag nu
Citera
2020-11-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja intressant frågeställning. Tror vi aldrig kommer få veta det. Finns grupper på facebook där man rapporterat vissa som blivit smittade 2 ggr.

Om FoHM går ut med detta tror jag det blir kaos i Stockholm. Alla tror dem har antikroppar om de genomgått covid19.
Ja det har väl startas nån slags förening, men det kanske var för de långtidssjuka i covid 19, som verkar vara otroligt många.
Citera
2020-11-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
I region Västerbotten har dom infört krav på munskydd därför att vårdpersonal börjat smitta varandra. Hela sommaren har jag och anhöriga i riskgrupp som besökt hälsocentraler mötts av läkare utan munskydd. Klokt nog anade jag på förhand att vården inte hade skyddsutrustning och skaffade egen. Bevisar att Sverige är ett U-land och att landstinget inte bryr sig om äldre.
Notera vad de säger också:

Citat:
– Rekommendationerna vi tar fram är främst till för att minska risk för att någon vårdpersonal sprider smitta till patienter eller någon annan medarbetare. Det förekommer att man insjuknar och därför lämnar sitt arbetspass, eller att man insjuknar någon timme efter man avslutat ett arbetspass och då kan man ha varit smittsam innan man insjuknat, berättar Anders Johansson.

Med munskyddet minskar risken att personen sprider viruset innan symtomen kommer.

Tegnell, här har du något att ta efter!
Citera
2020-11-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Har Belgien fått styr på saker eller är det något jag missat i deras rapportering?
Ser ju ut att vara väldigt mycket färre nya varje dag nu
Deras lock-down har gett effekt nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Räcker för vad?

För att smittspridningen skall avta och inte öka. Om R0 är 3 så krävs minst 66% immuna i befolkningen för att smittspridningen skall börja avta (i alla fall i teorin). Antikroppstesterna har väl aldrig visat över 20% immuna så vitt jag minns. Immuniteten ligger givetvis högre än så i praktiken men uppenbarligen är den inte tillräcklig för att trycka ner smittan ännu.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-04 kl. 12:49.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Sverige agerar de facto mycket kraftigt nu! Läget är mycket allvarligt enligt statsminister Löfven så nu slår Sverige till med storsläggan och inför regler på att åtta personer får sitta vid samma bord på restauranger!!!

Någon som vet vad maxantalet gäster var vid samma bord innan de nya reglerna igår? 9? 10? 12? Det verkar som FHM har arbetat dag och natt i flera veckor för att införa denna kraftiga åtgärd vid exakt rätt tidpunkt för maximal effekt. Jag känner mig mycket tryggare nu och jag tror hela svenska folket sover bättre om nätterna när 8 personer får sitta vid samma bord på restauranger! Smittbekämpningsarbete i världsklass, FHM!

De restauranger jag besökt senaste tiden har definitivt inte haft fler än så per bord. När vi var 8 personer på after work så fick vi sätta oss vid två bord.

Eftersom restauranger separerat olika sällskap länge så är det inte smart att möblera med stora bord då gästerna mest kommer som par eller familjer nu. Mest bord för 2 eller 4 gäster vad jag sett.
Citera
2020-11-04, 12:49
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tjeckien är ett väldigt bra exempel. Lock down o hårda restriktioner funkade alldeles utmärkt. Sen kom en politisk majoritet o tog bort munskydd mm samt firade att corona var borta.

Nu visar Tjeckien igen hur effektivt lockdown är för att få ner smittan snabbt. Kurvan vänder tvärt neråt... Här hemma kan vi titta på Uppsala som haft "lockdown råd" i ett par veckor o smittan bara fortsätter att öka. Dvs lockdown behöver vara tvingande för att ha bra effekt.

Ja Tjeckien var ju en av de bästa i våras. Bra att du lyfter upp detta. Sveriges strategi har gått på export till vissa länder som fått ökad smittspridning - för att sen gå tillbaka till deras och de flesta andras lockdown och munskydd på.
Citera
2020-11-04, 12:52
Medlem
Citat:
De restauranger jag besökt senaste tiden har definitivt inte haft fler än så per bord. När vi var 8 personer på after work så fick vi sätta oss vid två bord.

Eftersom restauranger separerat olika sällskap länge så är det inte smart att möblera med stora bord då gästerna mest kommer som par eller familjer nu. Mest bord för 2 eller 4 gäster vad jag sett.
Tegnäll, måste gjort beräkning på sin familj 3 döttrar med respektive + frun och han själv.
Citera
2020-11-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Deras lock-down har gett effekt nu.

Jävligt skönt att se
Citera
2020-11-04, 12:57
Medlem
Citat:
Tjeckien är ett väldigt bra exempel. Lock down o hårda restriktioner funkade alldeles utmärkt. Sen kom en politisk majoritet o tog bort munskydd mm samt firade att corona var borta.

Nu visar Tjeckien igen hur effektivt lockdown är för att få ner smittan snabbt. Kurvan vänder tvärt neråt... Här hemma kan vi titta på Uppsala som haft "lockdown råd" i ett par veckor o smittan bara fortsätter att öka. Dvs lockdown behöver vara tvingande för att ha bra effekt.

Huvudet på spiken här. Exakt så är det. Folk struntar tyvärr i vaga råd och ser det mer som tips som man kan ha eller mista, särskilt när det är utan några konsekvenser om man inte följer dem.. Visst det finns några som följer råden, men skulle gissa att en stor majoritet helt struntar i dem, särskilt när det gått ett tag.

Därav att vi ju har tvingande lagar, gällande det mesta av allt annat i samhället. För att man vet att folk i allmänhet inte "lyder" annars...
Citera
2020-11-04, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Tegnäll, måste gjort beräkning på sin familj 3 döttrar med respektive + frun och han själv.

Tillhör man inte samma hushåll ska man väl inte umgås, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in