2020-11-04, 10:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Klart vi kan!
Om vi inte tror det, så kan vi ju lika gärna blåsa skallen av oss direkt.
Frågan är hur långt det måste gå innan tillräckligt många inser allvaret
Ja, jag hoppas verkligen det. För tillfället känner jag mig inte särskilt positiv och då är jag normalt sett en person som alltid försöker hitta det minst dåliga i alla situationer. Jag ger alltid sken av att vara glad även om så inte alltid är fallet, inte för att jag vill förställa mig eller ljuga utan för att jag vill påverka andra positivt istället för negativt.
Citera
2020-11-04, 10:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Finns inga kluster.
Kluster är bara en verbal snuttefilt.
Viruset är var som helst..

Precis. Hög tid att överge den "teorin"
Citera
2020-11-04, 10:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Felaktig info om svenskars benägenhet att följa de tre R:en.
Detta enligt enligt Markus Balázs Göransson, biträdande lektor vid Försvarshögskolan och fil. dr i internationell politik. Krönikör på VLT:s ledarsida.

Ministrar, media och FHM har talat om att 80 % och att en stor majoritet följer råden.
Det fetade tyder på en medveten förvanskning och mörkande av fakta.

Resultat från enkätstudie som mätt ändrade beteende har presenterats som definitiva beteenden.

Andra studier påvisar att efterlevnaden inte är så bra.

Att man har trumpetat ut glädjefakta kan ha såväl invaggat folk i falsk trygghet som att ha lett till felaktiga åtgärder.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kRRXyB/nej-svenskarna-foljer-inte-smittskyddsraden

Detta är ju fullständigt absurt! Om människor tror att så många följer råden blir ju konsekvenserna ofta att de själva tänker att de då inte behöver följa dem eftersom alla andra gör det. Eller?
Citera
2020-11-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Någonstans i bakgrunden hör jag fortfarande ekot från sossemantrat om att vi har världens bästa sjukvård.

Hur fan kan ett västland sakna skyddsutrustning ett halvår efter att dom fått massor av kritik för att ha saknat skyddsutrustning?

Man kan ju tro att vi bor i tredje världen. Epidemier i tredje världen verkar ju vara vara Tegnells paradgren så om vi nu är en fattig bananrepublik kanske han faktiskt är rätt man på rätt plats.
De kanske väntat in nån REA på skyddsutrustning. Finnarna var sjukt snabba fylla på lagret igen.
Citera
2020-11-04, 11:00
Medlem
Dead man running

A Republican in North Dakota has won a seat in the state legislature — nearly a month after he died of complications from Covid-19.

David Andahl was 55 when he died on Oct. 5, after winning a heated primary with an incumbent committee chairman. Sen. Kevin Cramer (R-N.D.) had endorsed the Bismarck rancher, saying, “we need more Trump Republicans in the State Legislature.”

https://www.politico.com/news/2020/11/04/gop-state-legislature-candidate-in-north-dakota-who-died-of-covid-wins-election-433998
Citera
2020-11-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Smittspridningen börjar nu märkas dessvärre i min vardag. Inom loppet av några dagar har 3 grannar testats positivt samt även 4 kollegor. Det lär ju inte vara någon fråga om klustersmitta i Stockholm längre utan snarare okontrollerad och allmän smitta.
Samma sak runt mig, flera arbetskollegor på olika platser i Sverige är smittade just nu. Även grannar och andra bekanta.

Det ser onekligen inte lovande ut.
Citera
2020-11-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
De kanske väntat in nån REA på skyddsutrustning. Finnarna var sjukt snabba fylla på lagret igen.

Dom har väl inte lärt sig ett enda skit och tror antagligen fortfarande att "just in time" är tillämpbart på ett beredskapslager.
Citera
2020-11-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Felaktig info om svenskars benägenhet att följa de tre R:en.
Detta enligt enligt Markus Balázs Göransson, biträdande lektor vid Försvarshögskolan och fil. dr i internationell politik. Krönikör på VLT:s ledarsida.

Ministrar, media och FHM har talat om att 80 % och att en stor majoritet följer råden.
Det fetade tyder på en medveten förvanskning och mörkande av fakta.

Resultat från enkätstudie som mätt ändrade beteende har presenterats som definitiva beteenden.

Andra studier påvisar att efterlevnaden inte är så bra.

Att man har trumpetat ut glädjefakta kan ha såväl invaggat folk i falsk trygghet som att ha lett till felaktiga åtgärder.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kRRXyB/nej-svenskarna-foljer-inte-smittskyddsraden
FMHs glädjefakta och skönmålning av effekten av de egna rekommendationerna har pågått sedan pandemin startade i Sverige. Mycket energi har lagts på att rädda bilden av att Sveriges strategi varit lyckad. Mindre kraft har lagts på att rädda människoliv.
Citera
2020-11-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
FMHs glädjefakta och skönmålning av effekten av de egna rekommendationerna har pågått sedan pandemin startade i Sverige. Mycket energi har lagts på att rädda bilden av att Sveriges strategi varit lyckad. Mindre kraft har lagts på att rädda människoliv.
Tack, ja sverigebilden har hela tiden varit det viktigaste.
Citera
2020-11-04, 11:21
Medlem
Citat:
Finnarna påbörjade egen tillverkning av skyddsutrustning.

09.04.202
Lokala företag ställer om och börjar tillverka utrustning för vårdpersonal – 3D-tillverkare utanför Åbo inleder produktion av ansiktsvisir
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/09/lokala-foretag-staller-om-och-borjar-tillverka-utrustning-for-vardpersonal-3d

27.5.2020
De finska bolagen Filterpak, Lifa Air och Teho Filter har denna vecka påbörjat produktionen av kirurgiska mun- och ansiktsskydd för att trygga tillgången på skyddsutrustning inom hälsovården under coronakrisen.
https://www.hbl.fi/artikel/nu-startar-den-inhemska-produktionen-av-skyddsutrustning/

27.05.2020
Inhemska masker räcker för hälsovården, men inte för hela befolkningen – produktion av övrig skyddsutrustning också på gång
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/27/inhemska-masker-racker-for-halsovarden-men-inte-for-hela-befolkningen-produktion

Sverige verkar inte ha kompetensen, förmågan eller viljan att inom landet starta upp tillverkning av egen skyddsutrustning som täcker behovet till sjukvården samt till allmänheten?
Citera
2020-11-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Precis. Hög tid att överge den "teorin"

Grundproblemen är ju hastigheten, smittsamhet + inkubationstiden, som jag fattat det. Ett kluster flyttar sig från Paris till Umeå på en pisskvart. Och utan aggressiv smittspårning leder ju klusteridén exakt ingenstans.
Vi famlar i luften. Åter igen: vaccin, nu, tack 🙄
Citera
2020-11-04, 11:28
Medlem
Citat:
Smittspridningen i Skåne ökar just nu i alla åldrar. Omkring tio procent av alla som provtestas har konstaterad covid-19, rapporterar TT.

https://omni.se/smittspridningen-i-skane-okar-i-alla-aldersgrupper/a/GaaJnx

10% är mycket med tanke på att testningen ökat markant jämfört med i Mars/April när vi hade drygt 15% positiva.

Sannolikt har vi en bredare samhällspridning nu än vi hade i våras.

Dr FraHnkeMsteins experiment fortsätter.

Så går det när man låter R-talet vara större än 1 i ett par månader.

Nu när vi har testat det så kanske vi kan prova något annat?

Fast det lär väl krävas några tusen döda till för att det skall hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in