2020-11-04, 06:55
Medlem
Jag förutsätter att man kan se webbläsare, märket på mobilen, modellen och lite annat basic.

Men kan en internetleverantör veta serienumret eller tom ens IMEI om man enbart är uppkopplad via wifi i flygplansläge och där jag bara använder mobilen för att surfa?
Jag har alltså inte loggat in på varken Facebook, Google-konto, mail, Instagram eller något alls som kan kopplas till mig.
Använder fiktiva namn o så.

Detta undrar jag då jag förut använde mobilen som min primära mobil men jag raderade allt och sedan skapade en ny användare på mobilen. Så är lite nojig.

Tacksam för svar eller sida där jag kan läsa mer om detta.
Citera
2020-11-04, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomithy
Jag förutsätter att man kan se webbläsare, märket på mobilen, modellen och lite annat basic.

Men kan en internetleverantör veta serienumret eller tom ens IMEI om man enbart är uppkopplad via wifi i flygplansläge och där jag bara använder mobilen för att surfa?
Jag har alltså inte loggat in på varken Facebook, Google-konto, mail, Instagram eller något alls som kan kopplas till mig.
Använder fiktiva namn o så.

Detta undrar jag då jag förut använde mobilen som min primära mobil men jag raderade allt och sedan skapade en ny användare på mobilen. Så är lite nojig.

Tacksam för svar eller sida där jag kan läsa mer om detta.

Det beror på vad du menar med internetleverantör i det läget. Det är klart (rent tekniskt) att din accesspunkt kan se IMEI/MAC/whatever beroende på vilken accessmetod du använder, men det är som sagt inte klart vad du menar med ISP och om de därmed har access till din accesspunkt (de kan bara se ID på den enhet som är ansluten till deras nät om de inte får informationen på annat håll).
Citera
2020-11-04, 08:52
Medlem
Om du väljer att dela med dig användardata till exempelvis Google/Microsoft eller en app så lär de följa med information om enheten exempelvis serienummer på mobilen. Även om man aktivt väljer att inte dela med sig så vet man ju inte om någon app ändå skickar information. Allt som skickas kan operafören se. Men med tanke på att det finns 8 miljarder (?) uppkopplade telefoner mot Internet så skulle det bli en väldans massa jobb om de vill kolla allt.

Eftersom du tidigare har publicerat mobilens serienummer tillsammans med ditt personliga IMEI och ditt abonnemang så vet de självklart att mobilen tillhör dig. Man kan nog aldrig vara säker på att en app inte suger åt sig användarinformation.
Citera
2020-11-04, 09:27
Medlem
salxars avatar
De kan se på uppkopplingarna du gör vilket märke på mobilen du har (många till Samsung = Samsung, många till Apple = Apple, osv)
Citera
2020-11-04, 12:25
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
De kan se på uppkopplingarna du gör vilket märke på mobilen du har (många till Samsung = Samsung, många till Apple = Apple, osv)
Uppkopplingarna?
Att du går in på mobiltillverkarnas sajter?
Citera
2020-11-06, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det beror på vad du menar med internetleverantör i det läget. Det är klart (rent tekniskt) att din accesspunkt kan se IMEI/MAC/whatever beroende på vilken accessmetod du använder, men det är som sagt inte klart vad du menar med ISP och om de därmed har access till din accesspunkt (de kan bara se ID på den enhet som är ansluten till deras nät om de inte får informationen på annat håll).

Alltså jag kopplade upp mig till en publik wifi med min gamla mobil som sagt.
Alltid använt flygplansläge.

Kan sidor, appar eller annat se IMEI-nummret på min mobil? Eller kan det ha läckt på något sätt?
Har för mig att IMEI-nummer enbart kan se om man använder för att ringa.
Citera
2020-11-06, 07:24
Bannlyst
Via webbläsaren skall det knappast kunna se din IMEI.. Men kan tänka mej installera man fel sort app, så kan den ta reda på IMEI och skicka den vidare. Det bero på hur högt ribban ligger hos tillverkaren.

IOS känns mer säkrare än Andorid.
Senast redigerad av JosephMcCarthy 2020-11-06 kl. 07:33.
Citera
2020-11-06, 09:46
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Uppkopplingarna?
Att du går in på mobiltillverkarnas sajter?
Uppdateringstjänsten för diverse tillverkare pingar servrar hos tillverkaren för att kontrollera om något behöver uppdateras, samt överför data osv. Om din mobil kopplar upp sig 3 gånger i timmen mot Samsung, inklusive på nätterna, är det ett säkert kort att din mobil är en Samsung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in