2020-11-03, 23:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast den siffran får vi ju aldrig veta, eftersom antalet patienter som BEHÖVER sjukhusvård inte behöver vara samma som antalet patienter som FÅR sjukhusvård...

Jag tror det är dags att smälla upp potemkinkulisserna igen, förlåt militärsjukhusen. Jag tar hellre lite syrgas där än ligger och dör på gatan likt en fisk på torra land.
Citera
2020-11-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Absolut, men den har en kraftig fördröjning. Det gillar jag inte.
Jag tror heller inte att det går att jämföra med inlagda i våras.
Jag tror ribban är mycket lägre för att läggas in just nu. Kollar man Skåne tex så ligger det stabilt runt 5 på iva, men lika många på infektionsavdelning som när det var som värst.
Sedan är det väl så att man lärt sig hur man ska vårda de hä patienterna för att de inte ska behöva hmna på IVA.
Citera
2020-11-03, 23:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror det är dags att smälla upp potemkinkulisserna igen, förlåt militärsjukhusen. Jag tar hellre lite syrgas där än ligger och dör på gatan likt en fisk på torra land.

Jo. Fältsjukvård är bättre än ingen sjukvård alls. Men jag undrar om sjukhusansvariga fattar det, eller om de är så rädda för att bli anmälda för att det varit brister i vården, mot den vård man normalt skulle få på infektionsavdelning eller IVA, att de hellre säger att det är fullt på sjukhuset? Så att de slipper ta ansvaret. Och sedan får patienterna dö hemma.

Det här med att improvisera och tillfälligt skala ner på regulationer (t.ex. hur många patienter varje IV-sköterska får ansvara för samtidigt, eller lokalernas utformning och vilka apparater som måste vara på plats - rinnande vatten också, kanske) är svårt för många svenskar, för vi är så fredsskadade.
Citera
2020-11-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jo men smittspårningen har ju kommit fram till att folk inte smittats på väg till jobbet utan på jobbet.
Det har ju folk berättat själva. Hur nu någon skall kunna veta att de 1-2 veckor tidigare absolut inte smittats på bussen utan vid kaffemaskinen.

Helt jävla idiotiskt

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Precis. Var finns logiken?!?!

Det är dumskallarnas sammansvärjning. Som att argumentera mot Donald Trump eller ett barn i trotsåldern. Vanlig logik biter liksom inte.
Citera
2020-11-03, 23:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Belgien o Sverige har hög andel IS islamister om det är det Tengele menar haha.

Förstår att han inte vill jämföra med grannländer som alla andra gör.
Han vill bara jämföra med länder där det går sämre. Mycket märklig människa måste jag säga, det har varit väldigt lärorikt att få bevittna det Svenska debaklet i realtid, så nära och så verkligt. Det jag inte förstår är hur det är möjligt att så många fortfarande inte ser det många av oss ser? Hur förklarar man det? Alla är ju inte idioter, haha.
Citera
2020-11-03, 23:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Jag KRÄVER logik!!🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️😂

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, visst är det konstigt. Vad är meningen med de här råden från Folkhälsomyndigheten:

om ingen smitta sprids i kollektivtrafiken...

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är dumskallarnas sammansvärjning. Som att argumentera mot Donald Trump eller ett barn i trotsåldern. Vanlig logik biter liksom inte.
Citera
2020-11-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
FHM går från klarhet till klarhet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

https://www.dn.se/sverige/smittspridningen-hogre-an-fhms-varsta-scenario/

Inkompetensen hos Tegnell & Co är verkligen monumental... Det är nästan komiskt!

Antalet döda är dock färre än i alla scenarier.

Hittills...

Inte en siffra rätt.

Man borde ha engagerat ett par apor från skansen för att sköta prognoserna...

Citera
2020-11-03, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tegnell har rätt där. Belgien är enda landet i Europa med liknande utveckling som Sverige. Tjeckien hade också liknande utveckling men nu ser man att Sveriges ökning är betydligt snabbare än vad Tjeckiens var vid samma skede. Sverige har accelerat till toppdivisionen.

Förutsättningarna är ganska tuffa i Sverige då man har en befolkningstäthet på 23invånare/km2. I Belgien har man 370inv/km2 så det förstår alla att liknar Sveriges förhållanden mycket, mycket mer än Norge och Finland som har bara 17inv/km2. Det går nog en gräns vid 20invånare/km2 där förutsättningarna blir mera liknande skulle jag tro.

Danmark är ett undantag, dom har 135inv/km2. Det är lite mitt emellan, då får dom bonuspoäng som sänker smittsamheten. Därför ska Sverige jämföra sig främst med Europas mest tätbefolkade länder Belgien och Nederländerna.

Ifall Belgien lyckas bromsa smittan och Sverige går förbi i både fall och dödsfall, vilket mycket väl kan hända efter nyår, så ska man såklart jämföra sig med någon annan. Det viktiga är att det finns nån som är sämre, där ska ribban ligga.

Invånare per kvm är fel mått. Du kan ha ett jättestort land men alla bor i en stad. Då slår det fel. Andel som bor i stad är bättre. Andel urbaniserade.
Citera
2020-11-03, 23:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tegnell har rätt där. Belgien är enda landet i Europa med liknande utveckling som Sverige. Tjeckien hade också liknande utveckling men nu ser man att Sveriges ökning är betydligt snabbare än vad Tjeckiens var vid samma skede. Sverige har accelerat till toppdivisionen.

Förutsättningarna är ganska tuffa i Sverige då man har en befolkningstäthet på 23invånare/km2. I Belgien har man 370inv/km2 så det förstår alla att liknar Sveriges förhållanden mycket, mycket mer än Norge och Finland som har bara 17inv/km2. Det går nog en gräns vid 20invånare/km2 där förutsättningarna blir mera liknande skulle jag tro.

Danmark är ett undantag, dom har 135inv/km2. Det är lite mitt emellan, då får dom bonuspoäng som sänker smittsamheten. Därför ska Sverige jämföra sig främst med Europas mest tätbefolkade länder Belgien och Nederländerna.

Ifall Belgien lyckas bromsa smittan och Sverige går förbi i både fall och dödsfall, vilket mycket väl kan hända efter nyår, så ska man såklart jämföra sig med någon annan. Det viktiga är att det finns nån som är sämre, där ska ribban ligga.

Fantastiskt inlägg! Ja, naturligtvis går gränsen vid 20 invånare/km2! Genialt, där har vi svaret!
Citera
2020-11-03, 23:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo. Fältsjukvård är bättre än ingen sjukvård alls. Men jag undrar om sjukhusansvariga fattar det, eller om de är så rädda för att bli anmälda för att det varit brister i vården, mot den vård man normalt skulle få på infektionsavdelning eller IVA, att de hellre säger att det är fullt på sjukhuset? Så att de slipper ta ansvaret. Och sedan får patienterna dö hemma.

Det här med att improvisera och tillfälligt skala ner på regulationer (t.ex. hur många patienter varje IV-sköterska får ansvara för samtidigt, eller lokalernas utformning och vilka apparater som måste vara på plats - rinnande vatten också, kanske) är svårt för många svenskar, för vi är så fredsskadade.

Jag tror att om jag hamnar i det läget att jag ligger och kippar efter andan så ger jag blanka fan i om det är en undersköterska eller ett ensamkommande flyktingbarn som knäpper fast syrgasgrimman på mig. Visa mig bara hur maskinen fungerar så rattar jag den själv. De kan hämta en chimpans på zoo som serverar vatten till mig. Många saker i den här hanteringen har varit så urbota dumt att man storknar. Ska de dividera och tramsa likadant i ett krig när man blivit skjuten i benet så lär man förblöda innan man får hjälp, det är bara att knipa igen och slänga på en tourniquet , problemet löst tillfälligt! En patient som inte får hjälp lider psykiskt och bara det kan tippa dom över änden.
Citera
2020-11-03, 23:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Håller på att spåra ur nu? Första gången i år där jag har flera nära och på arbetet som är febriga.

Och om det nu är 10tusen bekräftade idag, hur många av dom behöver vård om någon vecka? Vad är procent på vårdbehov? Lär bli tuffa veckor framöver för stackars sjuksyrrorna.

20% kan behöva sjukhusvård, you do the math!
Citera
2020-11-03, 23:46
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Antalet döda är dock färre än i alla scenarier.

Hittills...

Inte en siffra rätt.

Man borde ha engagerat ett par apor från skansen för att sköta prognoserna...

Jag fast dödstalen lär gå om FHM:s ”worst case scenario” redan om några veckor.

Det finns alltså ingen som helst plan för att hantera den smittspridning som nu pågår, eftersom FHM valde att inte planera för en så stor smittspridning. Det är faktiskt smått bisarrt..

Well, well, vi får hoppas på det bästa och att det hela inte slutar med både lockdown och tiotusentals döda..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in