2020-11-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Her stiller du mange gode spørsmål som sikkert flere lurer på.

Et av de tingene som er påfallende med TV-intervjuet er da TH ikke husket når han ringte AEH eller hvor mange ganger. Dette er altså et av de mest sentrale og omtalte punktene i hele saken, og har i tillegg vært nøye gjennomgått i avhørene. Man skulle tro at en detaljorientert systematiker ville ha husket dette.

Men viktigst av alt skulle man tro at en person som har opplevet en så vanskelig sak og mistet en av sine kjære, ville ha husket svært godt det meste om skjedde akkurat den dagen.

Etter en dramatisk opplevelse er det ganske naturlig at pårørende vil bearbeide alle detaljer for å rekonstruere hva som kan ha skjedd og prøve huske alle detaljer så riktig og nøyaktig som mulig i håp om at det kan gi et svar. Bearbeidelsen vil pågå daglig over lang tid, og da vil tidspunktene fra den dagen huskes godt.
Eller tvärt om, jag har själv haft en traumatisk upplevelse under en dag och mindes inte mycket från den dagen och dagar efteråt. Något av minnet kom tillbaka senare men vet inte om det va mitt minne som återvände eller om det var det jag hört andra tala om.
Citera
2020-11-03, 16:31
Avslutad
Jeg er ikke enig med de som sier, "Ingen kvinner ønsker å ha det slik" - med tanke på interiøret i S4. AEHs interiørstil, "chabby chic", var populær i mange år, for ikke lenge siden. Når en kvinne nærmer seg 70 år, så er man kanskje ikke like opptatt av å følge trender lenger - kanskje man har funnet sin stil.
Familien har to smakfulle hytter, og det kan se ut som at AEH likte godt å bo i en slik "hytte-atmosfære". Huset i S4 er tegnet i en slags hyttestil, som passer godt til en hage med skigard-gjerde og det store bladet, som utsmykker den store stein-plattingen ved hovedinngangen.
Mange vil heller at hjemmet skal være møblert og hjemmekoselig, enn at det skal være store tomme interiør-riktige flater mellom møblene.
Skal vi tro hva vitnene forklarer, så elsket AEH å lage mat, og formålet med møbleringen var* sikkert at det skulle være nok sitteplasser til alle gjestene.

Jeg har selv reagert på at hagen i S4 fremsto lite pen, men etterhvert har jeg skiftet mening, da jeg så helheten (da det etterhvert ble publisert flere bilder fra eiendommen i media). Jeg er selv hage-interessert, og mente at jeg kunne se at AEH også var det, så jeg mente at det var et dårlig tegn om ektemannen ikke viste respekt for den interessen. Respekt, fordi det er hardt arbeid å holde en hage i orden, ergo må den tilrettelegges for alderdommen. Slik jeg ser det nå, så har slik tilrettelegging blitt foretatt i S4 - selv om, "ein skigard kan ikkje vara evig, veit du".

Kanskje det noen ser på som utslitt, bærer preg av mange koselige, late stunder, med en vilter vofs eller barnebarn i sofaen? Eller kanskje det var hagen-ekteparet selv, som hadde hoppet i sofaen, nå når alle barna hadde forlatt redet? You never know!
Møblementet er av god kvalitet ser jeg, ikke noe møbelringen-kvalitet, så her kan det potensielt ha vært mye moro (!).

Dessuten så virker det som at Nrk-fotografen var mest opptatt av perspektivet i bildet, slik at seeren (detektiven) fikk et "best mulig intrykk" av konstruksjonen av rommet og plasseringen av møblementet, uten tanke for hvor smakfullt det ville fremstå.
Hver enkelt kan jo forsøke å ta et portrettbilde av seg selv, fra forskjellige vinkler, og bedømme resultatet selv.

Når det gjelder troverdigheten av THs budskap i intervjuet, så må man ikke glemme påkjenningen det er å bli mistenkt for drapet av sin egen kone, mens hele verdens øyne hviler på deg og din familie. For en uskyldig person vil en slik mistenkt-situasjon gjøre at man ikke får en naturlig opplevelse i forhold til det som har skjedd. Mistenkt-stempelet utsetter sorgprosessen, som ville vært naturlig å begynne på, når alt håp var ute, om at hans kone fremdeles var i livet.
Det å være påståelig, om hvordan det er normalt å reagere og opptre, i en slik unntaksituasjon, er bare ignorant, naivt og dumt, særlig siden det finnes forskning som er rettledende.

Senere toppet NRK det hele med en usmakelig satire-artikkel... Smak og behag er heldigvis fremdeles forskjellig!
Citera
2020-11-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Eller tvärt om, jag har själv haft en traumatisk upplevelse under en dag och mindes inte mycket från den dagen och dagar efteråt. Något av minnet kom tillbaka senare men vet inte om det va mitt minne som återvände eller om det var det jag hört andra tala om.

Hendelser og tidspunkt fra en svært spesiell dag vil naturlig nok brennes i minnet.

Spesielt når man i tillegg må gjennomgå de nøyaktige tidspunktene i en rekke avhør. Ikke nok med det, de er attpåtil omtalt i media - gjentatte ganger - over lengre tid - ja, da er det nesten ikke til å unngå å huske dette.

Opplysningene er jo også dokumentert gjennom egne logger slik at det er enkelt å ha kontroll på de.

Samtidig - hvis man er opptatt av å løse saken - så vil det hos de fleste være et sterkt behov for å gjengi viktige detaljer nøyaktig og korrekt. Så hvorfor er TH så unøyaktig på dette når alt taler for at han bør vite?
Senast redigerad av Jayce 2020-11-03 kl. 16:57.
Citera
2020-11-03, 16:57
Medlem
Citat:
Hendelser og tidspunkt fra en svært spesiell dag vil naturlig nok brennes i minnet.

Spesielt når man i tillegg må gjennomgå tidspunktene i en rekke avhør. Ikke nok med det, de er attpåtil omtalt i media - gjentatte ganger - over lengre tid - ja, da er det nesten ikke til å unngå å huske dette.

Opplysningene er jo også dokumentert gjennom egne logger slik at det er enkelt å ha kontroll på de.

Samtidig - hvis man er opptatt av å løse saken - så vil det være et sterkt behov for å gjengi viktige detaljer nøyaktig og korrekt. Så hvorfor er TH så unøyaktig på dette når alt taler for at han bør vite?
Jag är inte enig med dig, det mesta jag kommer ihåg har andra sagt och det är inte så säkert att det var så det var. De kan vi se på medias rapportering, det skiljer mycket.
Citera
2020-11-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jag är inte enig med dig, det mesta jag kommer ihåg har andra sagt och det är inte så säkert att det var så det var. De kan vi se på medias rapportering, det skiljer mycket.

Her snakker vi om telefonlogger som er dokumentert med nøyaktige tidspunkter. Du forsøker åpenbart å bortforklare.
Citera
2020-11-03, 17:03
Medlem
Ööööh håll dig i Norge istället
Citera
2020-11-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Jeg stusset også over at han sa han ringte ved tolv tiden 3-4 ganger, men han nevnte ikke noe om at han ventet igjen tredje gang til kl 13 30? På han virket det som han dro hjem med en gang han ble urolig "andre gang".
Videre da han blir spurt om han har gjort det så sier han nei, men nikker "ja". Det har jeg hørt av flere er typisk når man lyver at man rister på hodet motsatt vei, men det er vel kanskje tilfeldig.
Samtidig, tenk deg etter to år, klarer du å huske nøyaktig når du ringte hvem så lenge etterpå?

Det eneste jeg stusser over er hvorfor han ikke ser konvolutten på stolen med en gang han går inn døra når han allerede vet det er noe galt med tanke på planken utenfor?
Hvor kom planken fra? Hva var hensikten med planken?
Plankan kan ha varit en kod för han att allt är fixat och att ingen har uppdagat brottet före han kom hem.
Citera
2020-11-03, 17:05
Medlem
Legokatts avatar
Citat:

Spesielt når man i tillegg må gjennomgå de nøyaktige tidspunktene i en rekke avhør. Ikke nok med det, de er attpåtil omtalt i media - gjentatte ganger - over lengre tid - ja, da er det nesten ikke til å unngå å huske dette.

Samtidig - hvis man er opptatt av å løse saken - så vil det hos de fleste være et sterkt behov for å gjengi viktige detaljer nøyaktig og korrekt. Så hvorfor er TH så unøyaktig på dette når alt taler for at han bør vite?
Mener du at TH skulle ramse opp alle telefonopprigningene han hadde den dagen med nøyaktig klokkeslett i intervjuet?

Tenker du at det var mistenkelig og at TH må være skyldig på grunn av dette? Husk at det var snakk om åtte oppringninger.
Citera
2020-11-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T--E
Har forstått det slik at nikking og risting på hodet ikke behøver å ha sammenheng med det man sier. Man kan se TH nikke ellers i intervjue når han påpeker ting, det er mer en måte å snakke på og ikke nikking i som å si "ja".
Om noen plutselig kommer og peker på meg og sier jeg har gjort noe jeg ikke har, føles det nok mer naturlig å trekke seg tilbake og riste på hodet. Men om det er noe man er klar over på forhånd og skal svare/forsvar, så føler i hvert fall jeg det som mer naturlig å nikke bekreftende på at "Jeg har ikke gjort det".
Mulig det er en bekreftelse han gjør med nikkingen, men jeg vet ikke, det er spekulasjoner fra min side.

Når det gjelder de som virker skråsikker på at han lyver eller snakker sant i intervjuet, så tror jeg må ha en "baseline" først. Man bør ha sett TH snakke og bli intervjuet før, ha sett han ukomfortabel og i andre situasjoner for å danne seg et bilde. Det er derfor foreldre og barn ofte kan avsløre hverandre i løgn, det er fordi de kjenner hverandre så godt og vet med sikkerhet i historikk hvordan de fremstår når de snakker sant og har da en "baseline". Uten å ha denne fra TH tror jeg det vil være vanskelig for e som ikke kjenner han. Uansett er det politiet som må ta det videre eventuelt, for her blir vi ikke enige uansett ser det ut som.

Stolen kan ha vært en vanlig plass å legge post på og derfor er det ikke det han ser etter. Han ser tross alt etter en dame og da tror jeg man får tunnelsyn i å se etter det og blokkerer resten, så det tror ikke jeg er noe som er unaturlig.
Dette er mine syn på den saken, ikke noe bastant "slik er det!".
Enig i att utifrån intervjun bedöma om han ljuger eller talar sanning är svårt, varit fördel
att sett han pratat i annan kontext först för att se om detta är hans sätt att ordlägga sig.
Citera
2020-11-03, 17:11
Medlem
Legokatts avatar
Filmen Gone Girl beskriver et plott verden aldri hadde sett før.

Denne filmen kan brukes som en oppskrift på hvordan få ektemann til å fremstå skyldig i drap, og hvordan stage åsted med planting av bevis mot mot ektemann.

Filmen forklarer også hvordan media vil reagere når politiet blir lurt trill rundt. Alt ektemann gjør blir mistenkeliggjort uansett hvor naturlig det er.

Det blir et media-sirkus.
Citera
2020-11-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Mener du at TH skulle ramse opp alle telefonopprigningene han hadde den dagen med nøyaktig klokkeslett i intervjuet?

Tenker du at det var mistenkelig og at TH må være skyldig på grunn av dette? Husk at det var snakk om åtte oppringninger.

Nå vrir du på det jeg skriver. Selvsagt var det ikke nødvendig å ramse opp alle anropene i TV-intervjuet.
Hvem har bedt om det? Men å oppgi feil opplysninger og late som man ikke husker, blir noe annet.

Alt taler jo for at TH kjenner til tidspunktene etter to år med grundige avhør og utallige gjennomganger.

Man kan spørre seg hvorfor TH er så unøyaktig på dette sentrale punktet, når alle vet hvor viktig det er med korrekte detaljer for å oppklare en sak. Alle som ønsker å løse en sak vil jo gi riktige opplysninger, eller...?
Citera
2020-11-03, 17:26
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Nå vrir du på det jeg skriver. Selvsagt var det ikke nødvendig å ramse opp alle anropene i TV-intervjuet.
Hvem har bedt om det? Men å oppgi feil opplysninger og late som man ikke husker, blir noe annet.

Alt taler jo for at TH kjenner til tidspunktene etter to år med grundige avhør og utallige gjennomganger.

Man kan spørre seg hvorfor TH er så unøyaktig på dette sentrale punktet, når alle vet hvor viktig det er med korrekte detaljer for å oppklare en sak. Alle som ønsker å løse en sak vil jo gi riktige opplysninger, eller...?
Var dette intervjuet et avhør?
Det virker ikke som TH hadde fokus på å fortelle nøyaktig om alle oppringningene han hadde hjem den dagen i intervjuet.

Å så? Er det tegn på at han er skyldig i drap? Det var snakk om et intervju med en person (TH) som det er opplysninger om er mediasky.

Dette er garantert noe han har gjennomgått med politiet på et tidligere tidspunkt.

(Lett å mene at ting er mistenkelig hvis man har tunellsyn)

Hva er forresten din hypotese om hva som skjedde i denne saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in