2020-11-03, 15:23
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Hur optimistiska är läkemedelsbolagen? Ett vaccin som inte stoppar infektioner utan bara trycker tillbaka symtom känns väldigt meh.
Svårt att tolka. De känns optimistiska i sin kommunikation men det är svårt att dra slutsatser från det. Får helt enkelt avvakta riktig data.
Citera
2020-11-03, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fan, vad jag tycker man skött detta uselt.

När jag såg Vetenskapens Värld igår blev jag bara stärkt i den uppfattningen.
Att släppa denna sjukdom lös och sedan inte försöka stoppa smittan, utan bara bromsa den var inget genidrag. Det känns ungefär lika klokt som att släppa HIV lös.

Vårdskulden för de långtidssjuka kommer bli gigantisk. Det står alltmer klart att de som blir sjuka i Covid19 kommer få men, som kan komma att vara livet ut. Många lär få ordentligt förkortade liv då skador på väsentliga organ inträffar.

Det man istället skulle ha gjort, var att bygga en järnring runt Sverige och sedan skulle man kört 1-2 månaders stenhård lockdown redan i mars-april. Då hade man kunnat utrota denna smitta inom nationsgränserna och därefter borde man inte tillåtet någon resa in i landet utan 14 dagars strikt övervakad karantän. Det hade räddat både hälsa, liv och ekonomi. Nu har vi fuckat upp både hälsa liv och ekonomi. Vi har inte vunnit ett jävla skit utan fuckat upp det totalt. Det är den bistra sanningen.

Det mest anmärknignsvärda är hur regering överlåter ALLT till folket.

"Så duktiga på att följa rekommendationerna".

Världsmästare i douchebag-beteende.

Sjukhusanställda/lärare/åldrevården tar regeringen/myndigheter för givet.

Äldreboenden fick kämpa med arbetsmiljöverket som fick en mindre intern kris, chefer som förde Star Wars krig mot varandra, trots de är tilsatta med -ett syfte only - att värna om arbetstagare/arbetsmiljö.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-03 kl. 15:31.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Gemene man negligerar också alla uppmaningar och
dessutom fortsätter trängseln i kollektivtrafiken.

Som det här sköts i Sverige kommer nästan alla bli smittade. Kommer bli en vårdskuld som kommer få Ugandas statsskuld att blekna vid jämförelse. Snyggt jobbat, verkligen.
Citera
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det är lustigt att du nämner det. Det är nämligen ungefär lika stor andel av folket som är positiva till FHM (ca 70%) och dess "fria-val strategi" som det är till Systembolaget med dess, som du uttrycker det, starka kommunistiska syn.

Det är intressant att svenska folket helt plötsligt ääälskar fria val när de i övrigt inte alls vurmar för det. Har det att göra med plånboksfrågor månne? Har det att göra med att det bara är äldre som dör av Corona? Har det att göra med Sverigebilden?

Ja jag vet inte, för det finns ingen som helst logik ovanstående. Men du du fria fria människa kanske kan förklara varför svenska folket helt plötsligt inte längre bryr dig om folkhälsan, som ju är främsta argumentet vad anbelangar systembolagsfrågan.
Det är intressant

I alla länder utom Sverige är det högerpartierna på ytterkanterna som vill öppna upp länderna, och tokvänstern som hetsar om munskydd

I Sverige är det helt tvärtom
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Det är ett jävla skämt. Max 8 personer i samma sällskap. Säg att man är 16 personer då, samt att man drar isär långbordet på mitten 30 cm. Då är man helt plötsligt två sällskap. Lär ju göra en himmelsvid skillnad för smittspridningen det här. Allvarliga saker Löfven hade att förmedla idag...., klart viktigt att sätta in en extra pressträff för....
100 cm är vad restaurangen ska göra, 30 cm är för lite:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/november/nya-foreskrifter-och-allmanna-rad-till-serveringsstallen/
Citera
2020-11-03, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det är inte dom allra äldsta som hamnar på sjukhus.
Här kan du se åldersfördelningen.
https://www.bildtagg.se/bild/6id5jnqlz5m425d62rf849gq

Länk till källa.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.alderkon

Den tabellen visar endast intensivvård.

Sjukhusvistelser mörkas.

Tex hur många barn 0-9/10-17 vårdas på vanligt sjukhus.

Barn som kommer in undersöks av läkare/medicineras/kortare inläggning/skickas hem.

0 information om barns vårdtillfällen.

Smittskydd/Socialstyrelsen/FHM/Sjukvårdesregistret/

En enda röra utan tydlig rapportering av rikets siffror med uppdateringar.

Det petas/görs lokala urval/sorteras/putsas.

Folket hade antagligen haft lättare att själva skapa sig en ansvarsfull hållning/inse allvar i att följa åtgärder/skärpta rekommendationer. Se samband, om en oberoende aktör hade skött uppdateringen.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-03 kl. 15:56.
Citera
2020-11-03, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad finns för "vetenskapliga bevis" att "åtgärderna" man tidigare infört fungerar?

De har ju inte fungerat de senaste månaderna...

Du kan följa vilket land som helst som infört lockdown att siffrorna gått ned. Det är väl snarare du som ska presentera bevis för att en infekterad kan smitta en frisk om de aldrig träffas. (Vilket de kan, men inte lika lätt.)

Det jag föreslog var periodvis lockdown så de som är sjuka/assymtomiska snappades upp och ej hann smitta nya. En periodvis lockdown hade aldrig utrotat smittan, jag är dock övertygad om att vi mellan de perioderna hade kunnat köra vårt vanliga race. Utan larvåtgärder som att dans på uteställen förbjuds.

Det skulle jag se som en rimlig åtgärd när vi passerade ett par hundra fall/dag, två veckor i asket. Sedan fullt ös medvetslös tills vi når samma nivåer och repeat. Det tror jag hade varit väldigt mycket mer skonsamt för ekonomin samt för folkhälsan än det vi beskådar nu.

PS. Till er mongon som tror jag väntar in domedagen under sängen: Drar till gymmet. over and out
Citera
2020-11-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det är inte dom allra äldsta som hamnar på sjukhus.
Här kan du se åldersfördelningen.
https://www.bildtagg.se/bild/6id5jnqlz5m425d62rf849gq

Länk till källa.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.alderkon

Men det är de äldsta som dör.
Jag önskar inte död.
Men jag är pragmatisk.
Att leva är att dö i min filosofie.
Det är trist men naturligt.
Citera
2020-11-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Som sagt så påverkar ju köbildningen för tester R-talet. Dvs det verkar vara lägre än det är. 16000 i kö i Stockholm motsvarar ju 1000 färre positiva ungefär beroende på positivity rate.

Det kan säkert påverka, beror väl lite på när köbildningen började så att säga.

Sen har vi bara rapportdatumet.

Det man bör räkna med är provtagningsdatum.

Det kan säkert var fördröjningar för analyser på en vecka.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
100 cm är vad restaurangen ska göra, 30 cm är för lite:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/november/nya-foreskrifter-och-allmanna-rad-till-serveringsstallen/

Fantastiskt - och det tror man på fullaste allvar kommer ge resultat på smittspridningen?
Citera
Medlem
Citat:
Som det här sköts i Sverige kommer nästan alla bli smittade. Kommer bli en vårdskuld som kommer få Ugandas statsskuld att blekna vid jämförelse. Snyggt jobbat, verkligen.

Jag förstår vad du menar, men just jämförelsen med Ugandas statsskuld blir ju lite fel.
Dom ligger bättre än Sverige tom.
Japan borde du sagt
Citera
2020-11-03, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Det där är i kontrollerad miljö. Helt annan sak än ute i vardags.
Det finns en studie som är gjord i vanlig miljö, i Danmark, på just covid19. Men den är inte publicerad än, ingen tidskrift vill. Antagligen för att den visar att det inte gör någon skillnad, eller gör det värre.

Lige meget hvad det studie viser, vil det ikke kunne konkludere om masker har en effekt hvis alle bruger dem.
Forsøgspersonerne var nærmest de eneste i DK der brugte masker på tidspunktet.

Derudover er der ikke noget unormalt i at det tager lang tid at få et studie offentliggjort:

"Tre af verdens absolutte top-tidsskrifter har imidlertid afvist at bringe studiet, hvilket fik Berlingske til at rydde sin forside og folk på sociale medier til at spekulere i censur og konspirationer.

Men i forskningsverdenen er det helt normalt, at det er svært at få publiceret nye studier i fine tidsskrifter.

Studierne skal nemlig først igennem tidsskrifternes kvalitetskontrol - kaldet peer review eller fagfællebedømmelse - og det kan være en omstændig og langvarig proces.

I artiklen her giver vi en pædagogisk forklaring på, hvordan det foregår."

https://videnskab.dk/kultur-samfund/peer-review-saadan-publiceres-et-studie-i-et-videnskabeligt-tidsskrift

Det der til gengæld er unormalt, er at amerikanske forskere advarer mod et endnu ikke offentliggjort dansk studie.

"Givet den enorme offentlige interesse for masker og de alvorlige svagheder i forsøgets designet og vinklingen af det, mener vi, at det er helt afgørende, at beslutningstagere forstår, hvad studiet kan - og ikke kan - fortælle os om effekten af masker,« skriver han."

https://videnskab.dk/kultur-samfund/dybt-usaedvanligt-amerikanske-forskere-advarer-mod-svagheder-i-dansk-mundbindsstudie
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in