2020-11-03, 13:54
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det som skiljer den svenska modellen från den hårda modellen (med nedstängningar) som vissa länder tillämpar, är tron att smittspridningen inte går att släcka genom temporära åtgärder. De länder som stänger ner kommer således att, vad det lider, återigen möta en ökad smittspridning så länge det inte finns ett verksamt vaccin.

Sedan är det naturligtvis så att rädda alarmister tycker om panikåtgärder och hyllar alla ledare som går hårt fram. Samtidigt ter sig också de svenska företrädarna som tämligen odugliga på att kommunicera ut sitt budskap. Det är mycket mumlande och glidande förklaringar utan att de egentligen kan klargöra hur de ser på nuläget och framtiden.

Grunden till det senare är givetvis att allt i Sverige ska vara så helvetes PK att ingen vågar säga något bestämt. Vi lever i en tid där ledarna och de politiskt förtroendevalda inte vågar slå näven i bordet och berätta var skåpet ska stå. Vi lever i en brytning mellan tramspolitk och sanslös politik. Diktatorer och toffelhjältar leder världen.

Jag tror väl iofs inte att det finns ett enda jävla land i Europa som har som strategi att genom lockdown utplåna viruset.

De länder som nu stänger ned gör det därför att smittspridningen är bortom kontroll och sjukvården börjar överbelastas. Strategin borde väl för fan vara att vi inte ska behöva hamna i ett sånt läge?

Jag höll fan på att få en stroke av presskonferensen. Vilket jävla mummel! De är helt odugliga! De gör ingenting för att förhindra att vi senare i höst/vinter åker panikåtgärd efter panikåtgärd med lockdown som följd i slutänden. Man måste hitta en balans och vidta åtgärder i tid. Sveriges modell verkar vara att vänta tills det att katastrofen är ett faktum och då stänga ner ännu mer. Man har inte lärt sig nånting. Inte ens det faktum att land efter land nere på kontinenten nu tvingas panikstänga får dessa jävla idioter att tänka till.

Fy fan för Sverige! Fy fan för våra politiker och Fy fan för FHM!
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hallengren: Var femte på IVA är en Covid-patient

Och vad är en covid-patient? En patient som har testat positivt för covid med ett test som inte kan testa för covid?

Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Hela Europa har begripit att det främst var våren som tryckte ner smittan förra gången. Det är nog endast Tegnell&co som fortsättningsvis tror att det hade nått med deras goda råd att göra.

Haha tänkte precis likadant när jag hörde det..
Citera
2020-11-03, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vi är i ett nytt läge igen, smittspridningen har tagit fart på ett sätt som ingen bedömare hade trott. Det ställer krav på oss politiker att både kunna agera snabbt och visa ansvar att kunna ta Sverige igenom den här krisen, säger finansminister Magdalena Andersson (S), till TT.

-"på ett sätt som ingen bedömare hade trottttttttttttt....*eko*....ottttttt *eko*

OMG hela Europa har full retard smittspridning men regeringens tekniska spaningsenhet för riskbedömningar -kunde ingen se det komma.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-03 kl. 14:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Nä vi svenskar är mesiga vi får inte låsa in folk det är diskriminering trots att det är en pandemi

Givetvis, jag är inte för lockdown om du nu tror det. Jag var däremot för en kort lockdown när vi hade ett begränsat antal fall. Du vet bryta cirkeln snabbt men relativt smärtfritt. Låta pandemin fortlöpa med ett 100tal smittobärare och sedan utvärdera. Det känns ganska meningslöst att göra en lockdown med tiotusentals aktivt smittade.

Det jag irriterar mig på: De slår på stora trumman och kallar till pressträff, Stefan står med bistert ansikte, samlar sig och utbrister: Läget är alvarligt.

Kontentan av en halvtimmes pressträff: Ingenting, det som gällde i fredags gäller nu.

Smiter bakdörren innan FHM leverar sina katastrofsiffror.
Citera
Medlem
Right actions in right amount at the right time.
8 personer vid samma bord!? Jesus
Med dessa åtgärder rullar vi direkt till slutspel.

Förklaringen till ovan kan inte vara annat än att man är rädd om sina kärnväljare.
Vad skulle alla arbetssökande göra om man begränsar dess frihet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Gränsen borde vara satt till max 2 vuxna + alla sina egna barn (som är under 18 år).

Håller med!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
14:00.
Vi är nästan enda landet på norra halvklotet som inte presenterar några siffror på tre dagar..vi aka ju vara IT land nr 1..märkligt.
Citera
2020-11-03, 13:57
Medlem
Åtta personer vid samma bord på restaurangen.
Är det skärpta råd ?!
Vem fan tar med sig nuförtiden åtta pers till en resturang?!
Jag kan knappast tro mina öron!
Det behövs mycket mer.
Först och främst obligatorisk munskydd.
Skolutbildning på distans, inte mer än 2 pers utomhus och sist men inte minst stäng alla resturang så att folk lär sig hur man lagar mat hemma.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Fullständigt sinnessjukt.

Nej. Han har helt rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vi är nästan enda landet på norra halvklotet som inte presenterar några siffror på tre dagar..vi aka ju vara IT land nr 1..märkligt.

Känns som att man behöver trappa upp redovisningen av siffror nu när det ökat.
Citera
2020-11-03, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
"Man får inte vara fler än åtta personer i ett sällskap vid samma bord."
Nu tog man i minsann.

Ja jösses, trodde nästan man skulle begränsa 4 små rätter till max 3. Det hade varit katastrofalt för mitt dagliga näringsintag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in