Citat:
Ursprungligen postat av
postkran
Jo. Det som för mig är viktigast med en amerikansk ledare är att den inte startar nya krig men samtidigt förblir en motbalans mot Kina och andra stormakter. Hade inte trump valts 2016 så hade dom invaderat de resterande delarna av Syrien, avsatt assad och lämnat Syrien i ett liknande skick som Libyen numera är i. Förmodligen hade dom även förklarat krig mot iran 2018-2019.
Jag kommer ihåg hur europeiska pampar grät av ilska när trump de-eskalerade deras part i konflikten. "Han överger de stackars kurderna buhu, hur kan du förhandla instället för att starta en offensiv buhuhu"
Det är absolut bra att det finns en, gärna flera, motvikter mot Kina. Västvärlden har släppt fram Kina alldeles för långt i vår strävan att få tillgång till billiga produkter att konsumera (ofta i onödan). Alla kan undvika kinesiska produkter i någon mån, bara att betala lite mera.
Syrien och Iran kan jag inte ens gissa något om.
PS
Du förvånar mig genom att hoppar från ena diket till det andra.
Först är din absoluta enda önskan för Trumpseger att du ska få se roliga Youtubeklipp och nu har du plötsligt full koll på hur världspolitiken skulle ha utvecklats under Clinton.