2020-11-01, 18:26
Medlem
Jag rör inte ihop nånting alls, utan berättar hur det gick till i Polen innan. Känns som om ytterligheterna är normen i kontrast till Sverige.

Har det där hänt i Sverige i närtid tex en sittande statsminister blir bortröstad och blir ersatt i mitten av en mandat period. Känns tveksamt...
Senast redigerad av TveksamArvtagare 2020-11-01 kl. 18:40.
Citera
2020-11-01, 18:32
Bannlyst
Nej, de demokratiska länderna kommer tvinga Polen bli demokratiskt med ekonomiska sanktioner!
Citera
2020-11-01, 18:43
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamArvtagare
Jag rör inte ihop nånting alls, utan berättar hur det gick till i Polen innan. Känns som om ytterligheterna är normen i kontrast till Sverige.

Har det där hänt i Sverige i närtid tex en sittande partiledare bortröstad och blir ersatt i mitten av en mandat period. Känns tveksamt...
Parlamentarism handlar inte om vad du "känner" utan om ramar för hur saker och ting genomförs. Jag förklarade för dig bl skillnaden mellan ett riksdagsval och regeringsbildning och du återkommer med känns-argument.

Berätta gärna hur parlamentsval och regeringsbildning går till i Polen. Jag är rätt säker på att processen är mycket snarlik den svenska.
Citera
2020-11-01, 20:02
Medlem
Jag har redan berättat det utifrån det som hänt och vi kan nog utgå att det är enligt reglerna så korkade är dom inte. Sen är jag nog långt ifrån ensam att tycka att ett parti går till val med en konstellation, som röstas in, och där statsministern sen byts ut efter ett par år känns tveksamt. Ledaren för partiet inte är med på röstsedeln heller. Märkligt.
Citera
2020-11-01, 23:35
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Jag har redan berättat det utifrån det som hänt och vi kan nog utgå att det är enligt reglerna så korkade är dom inte. Sen är jag nog långt ifrån ensam att tycka att ett parti går till val med en konstellation, som röstas in, och där statsministern sen byts ut efter ett par år känns tveksamt. Ledaren för partiet inte är med på röstsedeln heller. Märkligt.

Regeringsombildningar mellan valen är inget ovanligt. Blir du upprörd när ministrar byter plats med varandra? Ett riksdagsval ger för övrigt ingen garanti vem som senare kommer att utses till statsministerposten.

Att PiS-ledaren skulle ha en plats i parlamentet men inte finnas på vallistorna låter onekligen så otroligt att det inte kan vara sant. Du råkar inte ha en källa du kan hänvisa till?
Citera
2020-11-03, 13:00
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Hehe, du har läst mycket fake -news , skulle Kaczynski inte ställa upp i allmänna val? Kaczynski fick i förra valet 249.000 röster
https://natemat.pl/287289,wybory-2019-jaki-wynik-ma-kaczynski-ile-osob-glosowalo-na-prezesa-pis
Citera
2020-11-03, 13:40
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Har det där hänt i Sverige i närtid tex en sittande statsminister blir bortröstad och blir ersatt i mitten av en mandat period. Känns tveksamt...

Det är vanligare än du tror, kolla bara vad som händer i Italien där man haft över 50 regeringar på 60 år eller ännu underligare som hänt i Belgien https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-tog-det-541-dagar-att-bilda-regering, 541 dagar tog det att bilda en regering.

Regeringskoalitionen eller regeringspartiet kan fritt byta ut ministrar och statsministrar, man vill dock inte göra det så ofta eftersom det blir rörigt för väljarna och att man kanske valt fel personer från början = dåligt omdöme.

I Polen bytte regeringspartiet den folkliga Szydlo som var vallokomotiv mot den belevade akademikern och bankdirektören Morawiecki som gjorde succé som finansminister och han var rätt man att skicka till Bryssel för att förhandla om olika saker.

PiS fick i förra valet fick 2 miljoner nya väljare
Citera
2020-11-03, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHussler
Nej, de demokratiska länderna kommer tvinga Polen bli demokratiskt med ekonomiska sanktioner!

Mhm kanske Annie "Jag äter hellre upp min högra sko än ser Löfven som statsminister" Lööf kan agera valobservatör?

Schweiz är ett föregångsland inte den här bananrepubliken.
Citera
2020-11-03, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHussler

Polska politiker kanske är dåliga men de flesta svenska politiker borde antingen sitta på Långholmen eller Säters sjukhus på avdelningen för sinnessjukt kriminella.
Citera
2020-11-04, 00:28
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Polska politiker kanske är dåliga men de flesta svenska politiker borde antingen sitta på Långholmen eller Säters sjukhus på avdelningen för sinnessjukt kriminella.

Det begås mord varannan dag i Sverige numera, bombsprängningar, bilbränder, skjutningar, många överfallsvåldtäkter, upplopp, sådant finns inte i Polen som är 4 gånger större befolkning än Sverige.

I Polen finns inom polisen en enhet som bekämpar kriminell terror... då skjutningar och bombsprängningar även om de är riktade mot andra kriminella så påverkar det hela samhället, det är terror och i Sverige finns även en stor bas för islamisk terror.
Så framtiden ser dyster ut för Sverige, kriminell terror och religiös islamisk terror kommer avlösa varandra.
Senast redigerad av rex144 2020-11-04 kl. 00:31.
Citera
2020-11-04, 05:07
Medlem
Han är invald som MP men kandiderade inte till posten som statsminister. Han är dock ordförande i PiS under tiden...

https://www.rp.pl/Prawo-i-Sprawiedliwosc/180629882-Beata-Szydlo-W-PiS-jest-jeden-krol---Jaroslaw-Kaczynski.html
Citera
2020-11-04, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Regeringsombildningar mellan valen är inget ovanligt. Blir du upprörd när ministrar byter plats med varandra? Ett riksdagsval ger för övrigt ingen garanti vem som senare kommer att utses till statsministerposten.

Att PiS-ledaren skulle ha en plats i parlamentet men inte finnas på vallistorna låter onekligen så otroligt att det inte kan vara sant. Du råkar inte ha en källa du kan hänvisa till?

Han är invald som MP men kandiderade inte till posten som statsminister. Han är dock ordförande i PiS under tiden...

https://www.rp.pl/Prawo-i-Sprawiedliwosc/180629882-Beata-Szydlo-W-PiS-jest-jeden-krol---Jaroslaw-Kaczynski.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in