Citat:
Ursprungligen postat av
feemaxxx
På en månad har de tappar mer än halva värdet. Vad beror det på?
Många daytraders till n00bs som ville göra snabba pengar då det på ryktesvägen snackades om att patentansökan skulle godkännas, vilket såklart är trams. Patentansökningar tar tid, vi snackar flera år beroende på land. Ekonomiskt självmord för många nya bolag också, därför brukar man börja med en s.k. PCT-ansökan och jobba därifrån, mer optimalt. Anyways, det var snack om datum och hela skiten fastställt, så många köpte in sig rent "strategiskt" likt dumma hjon kort innan. Man hade haussat och pumpat kursen en tidigare såklart...
PM kommer tillslut, och ser riktigt bra ut, utifrån den pålästes tänk, som är insatt kring hur patent fungerar och hur ansökningar fungerar. PM visade på att konkluderade uppgifter begärdes in, vilket egentligen är bra, men det förtydligades också att godkänd patentansökan var många månader bort.
Kursen dyker till följd. Hjonen inser inte att även en ansökan genererar en "temporär" patent. Då ansökan ligger som "pending" kan konkurrerande verksamhet inte skicka in en ansökan på liknande tekniker. Hjonen säljer sedan ut sig i ren desperation, flockbeteendet tar över då kanske 10 % av innehavarna är pålästa, och kursen DYKER rejält.
Realfiction konkluderade dock fortsatt teknisk data till sin patentansökan, varför man sedan kunde gå ut offentligt mer i hur deras teknik fungerade - alltså mycket positivt.
Förvisso var kursen delvis pumpad och rejält hypad, så sänkningen kan ses som sund om du frågar mig. Men just i detta nuet kan det självklart innebära en väldigt bra och stabil "entry" för den som vill ligga lång och låta bolaget växa.
Jag har själv aldrig tagit placering i bolaget då jag inte förstår mig på tekniken, och även ansett att kursen varit hög. Nu är den inte det längre, varför man borde gå in. Har dock ett par bekanta som legat inne i bolaget.
En sak till. Synade även orderdjup ordentligt för ett par månader sedan när jag tänkte ta placering för skojs skull. Såg mycket "enpetare" som handlade upp kursen, varför jag valde att inte fortsätta. Troligen mycket småbarn som handlar från varandra för att peta upp kursen. Förhoppningsvis brände sig dessa hjon i dyket och är borta ur leken nu.