2020-11-02, 22:44
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
De behandlade ju bara rätt så unga patienter med få underliggande sjukdomar. Då blir överlevnaden hög.

Absolut, hade man behandlat övriga personer på samma sätt, men det gör man inte för är du 50+ och har haft ett underbart liv så kommer du kanske inte till IVA !
Citera
2020-11-02, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Inte alls, de behandlade de som bedömdes klara av den tuffa IVA-behandlingen. Kolla i IVOregistret, över 700 personer över 70 år och ca 150 personer över 80 år om jag minns rätt.

Dessa bedömningar ger jag inte mycket för. Genomsnittsåldern på IVA i Sverige var väl 10 år yngre än i Danmark vill jag minnas.

Det är väl ungefär samma bedömning som att de på äldreboenden inte skulle klara några liter syrgas på sjukhus utan istället då fick Morfinsprutan.
Citera
2020-11-02, 22:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om skolan, som var on topic. Hög eller låg risk/smittspridning?

Det är hög risk för lärarna.
Citera
2020-11-02, 22:50
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Som lärare ska man hålla truten, tyvärr.
Citera
2020-11-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Tufft i österrike nu, bara hoppas det är lugnare på coronafronten.

Folk uppmanas hålla sig inne, gör de inte det hela tiden, har de inte infört lockdown? Eller det kanske är först senare i veckan?
Fast detta är en av anledningarna till att jag är mycket skeptisk till lockdowns. Om polis och militär är upptagna med att haffa tant Agda som gått för långt från hemmet på hundpromenanden, så är det julafton för terrorister etc.
Citera
2020-11-02, 22:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Som lärare ska man hålla truten, tyvärr.

Stämmer. Lärare förväntas alltid vara lojala med det som Regimen tycker för tillfället. Oavsett vad det gäller.
Citera
2020-11-02, 22:58
Medlem
Citat:

Så vilken relativ risk ratio har lärarna gentemot andra yrkesgrupper i samhället?
Citera
2020-11-02, 23:01
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Folk uppmanas hålla sig inne, gör de inte det hela tiden, har de inte infört lockdown? Eller det kanske är först senare i veckan?
Fast detta är en av anledningarna till att jag är mycket skeptisk till lockdowns. Om polis och militär är upptagna med att haffa tant Agda som gått för långt från hemmet på hundpromenanden, så är det julafton för terrorister etc.

Jag har sett en film på en joggare som sedan jagas av polisen på en strand, joggaren vinner och polisen stannar. Är det inte så jävla typiskt att man överreagerar inom avstånd.

En kille joggar på stranden, vem stör han och smittar?
Citera
2020-11-02, 23:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så vilken relativ risk ratio har lärarna gentemot andra yrkesgrupper i samhället?

Det har jag inte räknat på, men läste om någon lärare i en länk idag som sa att han träffar 200 elever per dag. Ska jag killgissa som Tegnell gör så borde det utgöra en synnerligen hög risk. Lägger man sen till ett lärarrum (är väl deras fikarum) där man träffar X antal lärare som i sin tur träffat 200 elever varje dag. Tja det borde vara rena raketbränslet för smitta, men vad vet jag?
Citera
2020-11-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Dessa bedömningar ger jag inte mycket för. Genomsnittsåldern på IVA i Sverige var väl 10 år yngre än i Danmark vill jag minnas.

Det är väl ungefär samma bedömning som att de på äldreboenden inte skulle klara några liter syrgas på sjukhus utan istället då fick Morfinsprutan.

Sverige och Danmark har väldigt bra IVA-sjukvård, Sverige fick ju dock 'träna' på att rädda covidpatienter i högre utsträckning än Danmark, därmed bättre överlevande procent.

Misslyckandet med morfinsprutan inom äldreomsorgen/Säbo o s v är ngt annat, men ack så tragiskt.
Citera
2020-11-02, 23:10
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Det har jag inte räknat på, men läste om någon lärare i en länk idag som sa att han träffar 200 elever per dag. Ska jag killgissa som Tegnell gör så borde det utgöra en synnerligen hög risk. Lägger man sen till ett lärarrum (är väl deras fikarum) där man träffar X antal lärare som i sin tur träffat 200 elever varje dag. Tja det borde vara rena raketbränslet för smitta, men vad vet jag?

Det är en väldans tur att barn smittade med Covid-19 inte smittar sina föräldrar, eller hur var det nu?
Citera
2020-11-02, 23:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad säger ni om detta?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/weebdd/belgias-helsevesen-paa-randen-av-kollaps-vil-skje-om-ti-dager

Kollaps om 10 dagar, men biografer är fortfarande öppna och 200 är tillåtna på div arrangemang.
Jävligt märkligt om ni frågar mig.

Är det facit för Sverige som vi ser? Hemska tanke. Mycket märkligt hur de duttar på ena hållet och daltar på andra hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in