2020-11-02, 21:42
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag vill se en likadan övning i Sverige. Testa alla och de som inte kommer till test får hålla sig hemma i tio dagar. Det skulle göra skillnad!

LOL, ja man kan stoppa Covid-19 om alla på jordklotet isolerar sig en lämplig stund men så fungerar det inte.

Nu ska jag sticka ut hakan och dissa President Trumps möten som har helt klart ökat smittan i US, men de resultaten får man se senare, en ökning i states där han har haft sina rally.
Citera
2020-11-02, 21:49
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, men det är ju underförstått överallt att man inte ska röra sig med symptom. Det hoppas jag verkligen att de också var tydliga med, särskilt då folk köade till tester. Annars har vi en ny Tjeckien-fest. Dock tror jag att merparten av de med symptom, särskilt de med kraftiga symptom, inte gick dit.
De har fått hård kritik. bland annat av sitt eget läkarförbund, att det är illa förberett och att köer och samlingar inför testet kommer driva på smittspridningen.
Citera
2020-11-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag tror att till och med förnekarna kommer ge upp nu inom ett par veckor. Det är alldeles uppenbart att vi går mot Game Over inom 1-2 månader max.

Vilken blir den första regionen att falla tror ni? Vilket storsjukhus blir först med att bli helt fullt så att de får hänga upp en ”Stängt”-skylt vid entréerna? Jag tippar på Uppsala.

Ni har försökt få oss att ge upp sen i januari.
Det är alltid ”några veckor”. Det har gått över 40 veckor nu. Men vi kör några till...

När ger ni upp?
Citera
2020-11-02, 21:52
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan bara hålla med. Det har varit stort fokus på de 6000 som dött och det är förstås naturligt. Men man får heller inte glömma bort alla de 25-100 tusen som drabbats av långtidscovid i Sverige. Den vårdskulden kommer bli abnorm. Det är verkligen viktigt att hålla ned spridningen av detta fruktansvärda virus.

Men ändå ska man festa med alkohol och försöka hålla avstånd på alla krogar eller fester jag känner till
och resultatet är alltid detsamma, man står tätt som packade sillar även i slutet och ska hämta ut sin jacka från garderoben...

Den som sprider en sjukdom som kan döda är våra kära ungdomars behov av att ha kul.
Citera
2020-11-02, 21:53
Medlem
16000 tusen står i kö i Sthlm för PCR/COVID-test.

Man kommer inte ha fungerande övervakning och smittspårning på ett par veckor minst, med andra ord.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-02 kl. 21:56.
Citera
2020-11-02, 21:53
Moderator
-Info-s avatar
Utvecklingen i Sverige börjar gå åt samma håll som i övriga Europa, enligt Johan Styrud, överläkare vid Danderyds sjukhus:

Citat:
Antalet covid-patienter som får vård har mer än fördubblats på två veckor

– Det har ökat snabbt. Det håller på att eskalera precis som i övriga Europa, säger Johan Styrud, överläkare vid Danderyds sjukhus och ordförande i Stockholms läkarförening.

https://www.svt.se/nyheter/antalet-covid-patienter-har-mer-an-fordubblats-pa-tva-veckor
Citat:
– Vi måste ha beredskap att göra som vi gjorde i våras, vi måste vara beredda att bygga om sjukhuset till ett epidemisjukhus och plocka bort all planerad verksamhet, säger Johan Styrud.

Även Martin Widlund, verksamhetschef på infektionskliniken i Örebro, är oroad:

Citat:
– Det är en oroande situation där vi ser en tydlig ökning av belastningen på vården, säger Martin Widlund, verksamhetschef på infektionskliniken i Örebro.

Smittan har också börjat ta fart bland de äldre:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/overlakaren-vi-kanske-ar-i-vag-tva
Citera
2020-11-02, 21:55
Moderator
-Info-s avatar
En del (t.ex i denna tråd) jämför covid-19 med en enkel förkylning. Men Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Stockholm, håller inte med:

Citat:
– Det är en vidrig sjukdom, ingen går säker. Oavsett ålder kan man bli mycket sjuk, behöva intensivvård och i värsta fall avlida. Den är svår och oberäknelig. Vi vill inte att någon ska smittas, säger Eriksson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sjukvardsdirektoren-jag-ar-mycket-oroad-over-den-okade-smittspridningen
Citera
2020-11-02, 21:57
Medlem
AndersTengells avatar
belgien, 11 miljoner pers har har 2000 intensivvårdsplatser som beräknas ta slut om några dagar.

sverige, 10 miljoner pers har 1000 intensivvårdsplatser

belgien, som det har gått åt helvete för, har alltså dubbel intensivvårdskapacitet

you do the math vad som kommer hända i sverige om vi får samma utveckling

vet dock inte hur personalstyrkan ser ut belgien vs sverige
Citera
2020-11-02, 22:01
Medlem
Långtidscovid diskuteras med drabbad patient:

https://www.youtube.com/watch?v=rC5L9rPeA5o
Citera
2020-11-02, 22:02
Medlem
neuron-drones avatar
En kompis till mig som jobbar i vården säger att vårt sjukhus aktivt mörkar smittfallen och struntar i att testa och lägger den lungsjuka på vanlig avdelning.

Kan någon förklara vad som är bra med det?
Citera
2020-11-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
En kompis till mig som jobbar i vården säger att vårt sjukhus aktivt mörkar smittfallen och struntar i att testa och lägger den lungsjuka på vanlig avdelning.

Kan någon förklara vad som är bra med det?

Det gjorde man ju i våras också, dvs la covid-19 patienter i andra vårdavdelningar så de försvinner från statistiken. Troligen gör man väl det för det inte finns plats och kapacitet att testa?
Citera
2020-11-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
De har fått hård kritik. bland annat av sitt eget läkarförbund, att det är illa förberett och att köer och samlingar inför testet kommer driva på smittspridningen.

OK, där ser man. Hoppas att det ändå faller någorlunda väl ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in