2020-11-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, tack för svar. Skälet till att jag frågade är att det sannolikt har en viss skillnand. Om det var hemtester, eller i vart fall möjlighet till det, innebär det en testning av hela befolkningen, med eller utan symptom. Då är 1,1% lite, och tyder på ett rätt litet mörkertal av lindriga fall, Slovakien har sett till befolkningen fler fall per dag än Sverige i nuläget. Om det bara är ställen folk besöker, så antar jag att bara personer utan symptom var välkomna, även om en och annan med lindriga symptom säkert smet dit ändå. 1,1% av det urvalet skulle vara bättre. Så hoppas att du har rätt.

Sedan känner jag en viss oro att detta kan bli något slags superspridarevent, inte lika grovt som Tjeckiens fest, men ändå, läste att folk köade till tester, och vissa tog säkert kollektivtrafik dit etc.

Antigentesterna som är snabbtester tas som vanligt i svalget. Testerna har dock dålig känslighet och tar bara högre virusnivåer och hittar inte "lindriga fall".
Citera
2020-11-02, 21:01
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag har aldrig påstått att det kommer vara över då men de regerande kommer att lätta på restriktionerna efter nyår för att fösa liv och optimism i världen igen. Sedan kommer det uppstå utbrott ändå men vi kommer ha mer kontroll då. Men de kommer inte vara villiga med fler lockdowns om det inte går riktigt åt fanders. Det handlar ju om ett psykologiskt avstamp kring nyår, ja. Men jag är i grunden kritisk till Sveriges hantering och tycker att man som vanligt borde dra i nödbromsen innan olyckan är ett faktum och inte efter.

Du pratar om framtiden men du ser inte verkligheten, hur ser det ut nu? Vad händer, varför ökar spridningen nu och vad gör man för att bromsa den?

Jag tycker att man gör för lite, ungdomar går på fester som vanligt och tror att de är odödliga, och det är vad som är det största problemet med smittspridning.
Rock On för man lever bara en gång tänket, jag vill festa och ha kul men om mina äldre släktingar dör så beror det på ålderdom.
PARTY!
Citera
2020-11-02, 21:01
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att det kommer vara över då men de regerande kommer att lätta på restriktionerna efter nyår för att fösa liv och optimism i världen igen. Sedan kommer det uppstå utbrott ändå men vi kommer ha mer kontroll då. Men de kommer inte vara villiga med fler lockdowns om det inte går riktigt åt fanders. Det handlar ju om ett psykologiskt avstamp kring nyår, ja. Men jag är i grunden kritisk till Sveriges hantering och tycker att man som vanligt borde dra i nödbromsen innan olyckan är ett faktum och inte efter.

Förstår väl i någon mån hur du menar, men samtidigt, en kraftig lockdown nu, skulle garanterat innebära en tredje våg efter nyår, om än sannolikt något mildare än de två första. Länder som haft ett jätteutbrott nu, som Belgien och Tjeckien kommer komma upp någorlunda när det väl går ner, även om även de kommer få nya vågor (tjedje för Belgien, andra för Tjeckien). I deras fall bör dock immuniteten göra de nya vågorna måttliga, men inte helt obetydliga.
Citera
2020-11-02, 21:02
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
OK, tack för svar. Skälet till att jag frågade är att det sannolikt har en viss skillnand. Om det var hemtester, eller i vart fall möjlighet till det, innebär det en testning av hela befolkningen, med eller utan symptom. Då är 1,1% lite, och tyder på ett rätt litet mörkertal av lindriga fall, Slovakien har sett till befolkningen fler fall per dag än Sverige i nuläget. Om det bara är ställen folk besöker, så antar jag att bara personer utan symptom var välkomna, även om en och annan med lindriga symptom säkert smet dit ändå. 1,1% av det urvalet skulle vara bättre. Så hoppas att du har rätt.

Sedan känner jag en viss oro att detta kan bli något slags superspridarevent, inte lika grovt som Tjeckiens fest, men ändå, läste att folk köade till tester, och vissa tog säkert kollektivtrafik dit etc.
Antigentesterna för covid görs i näsan/svalget precis som PCR-testerna.
Citera
2020-11-02, 21:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag känner en hel del ålänningar som nu är arbetslösa pga alla jävla restriktioner. Sjöfarten har ju drabbats något överjävligt av detta vansinne och då speciellt Åland. Inga svenska turister och upplagda färjor har hittills resulterat i en arbetslöshetsökning från 3.5% till idag nära 14% och det blir enbart värre. Så nej du din fjant, alla är verkligen inte nöjda och stolta. Jag skäms fan över vår livrädda såssestyrda regering som kommer att ruinera mitt älskade Finland

Ifall Sverige hade kopierat grannländernas strategier, så hade det funnits mycket bättre förutsättningar för resor mellan länderna.

Kan man säga att det är Anders Tegnell som har fått färjorna ur trafik, och gjort besättningarna arbetslösa? Kan man klandra Finland för att dom inte vill ha in en sjukdom, som dom har bekämpat med stor möda?
Citera
2020-11-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
1,1% är mycket med tanke på att 65% av befolkningen testades. Målet var att alla i befolkningen skulle testas.

Är det 1,1% av de som testades, eller 1,1% av hela befolkningen som testat positivt?
Citera
2020-11-02, 21:03
Medlem
I USA så utvecklar man en app som skall känna igen om du har Covid bara på din hosta:
- https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ny-teknik-kan-avsl%C3%B6ja-corona-via-hostningar-1.36484630

Men den fungerar naturligtvis bara om du har hosta...
Citera
2020-11-02, 21:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Du pratar om framtiden men du ser inte verkligheten, hur ser det ut nu? Vad händer, varför ökar spridningen nu och vad gör man för att bromsa den?

Jag tycker att man gör för lite, ungdomar går på fester som vanligt och tror att de är odödliga, och det är vad som är det största problemet med smittspridning.
Rock On för man lever bara en gång tänket, jag vill festa och ha kul men om mina äldre släktingar dör så beror det på ålderdom.
PARTY!

Ungdomar är ju nästan helt opåverkade av detta virus. Hur många under 20 har dött i Sverige, 2 eller 3?
Citera
Avslutad
Citat:
Nej och alltså illavarslande för scenariot överfulla sjukhus. De drog alltså i nödbromsen försent med sina hårdare restriktioner och detta bör Sverige dra lärdom av. Om man vill förhindra lidande och död dvs.

Läget är akut. Min fru jobbar just nu inom digitalvården och hon är överhopad med patienter som har symtom på covid-19. Många har stora problem med luftvägarna/andningen och rekommenderas då att ringa 112.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Antigentesterna för covid görs i näsan/svalget precis som PCR-testerna.
Inte de två jag har tagit, bägge har varit blodprov. Det ena i rör, det andra i glaspipett.
Citera
Medlem
Citat:

Det är trots allt över 30000 fall på 2 dagar (det gamla rekordet var 3300 på en dag) och fler än man rapporterat de senaste 14 dagarna sammanlagt. 3,5 av 5,5 miljoner invånare testade, så mindre än hälften har fångats upp på vanligt sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Oj, herregud vad svårt ... jag vågar bara giss hur Sveriges situation ser ut om 2 månader.

Besöksförbudet på äldreboendena togs nyss bort, smittspridningen tar fart lite överallt, en massiv mental trötthet ligger som en genomblöt filt över oss alla, för många skiter blankt i coronakrisen (inklusive drivor av döda människor och kraschad vård) och kylan kommer.

Inte ens en toppolitiker (Ebba Busch) orkar ju minnas restriktioner i mer än 5 minuter. Hon partajar glatt och fikar med vilt främmande 81-åring, mitt under pandemin. Hon är troligen representativ för både både politiker och herr och fru Svensson. Coronakrisen är ett IQ-test, som skördar många offer.

Jag tror att vi har mer än 10 537 döda i januari.

Siffran 10 000 gäller om vi misslyckas med äldrevården. Rutinerna har förbättrats sen i våras men om alla vårdbiträden blir sjuka så spelar det ingen roll. Det gäller att testa allt och alla som rör på sig. Det gjordes inte i våras då FHM blockade all testning för att kontrollera och minska utbrott i förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in