2020-11-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Min poäng är att ser man till studierna vid låg RH så ökar transmissionen markant eftersom partiklarna är betydligt lättare och befinner sig i luften betydligt längre. Den andra poängen är att fukt behövs för virusen - torkar de in så är överlevnaden väldigt förkortad. Detta oavsett om de blir "damm" eller om det sker på en yta.

https://www.news-medical.net/news/20200610/Researchers-examine-the-drying-time-of-droplets-from-COVID-19-infected-subjects-on-various-surfaces. aspx

Självklart, men 30% relativ luftfuktighet är inga problem för ett virus.

Half-life för SARS-nCoV-2 är 8 gånger längre vid 60% RH jämfört med 30% RH (vid 20° C, inomhus).

Så en viss betydelse bör RH nog ha i praktiken.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Har någon av er tittat på Worldometers "projection" över respektive land?

De förutsäger antal döda den 1 februari 2021 för varje land.

Sverige idag 5938 Sverige feb 2021 10537
USA idag 236564 USA feb 2021 399163
Norge idag 282 Norge 2021 360
Tyskland idag 10650 Tyskland 2021 88946

Det mest anmärkningsvärda i den här kalkyleringen är väl tyskland 8-faldiga beräknade ökning.

Vad tror ni? Kommer denna förutsägelse stämma överens med verkligheten?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med. Och lärarna har ju inte VALT att arbeta med smittade och i vissa fall redan sjuka individer, heller, under en farlig pandemi. Till skillnad från vårdpersonalen, där det går att argumentera för att de har valt yrken där de förr eller senare kommer att bli tvungna att vårda patienter med farliga, smittsamma sjukdomar. Ska man arbeta i skolans värld, så tar man ju för givet att man inte ska behöva vistas på den fysiska arbetsplatsen om det kan förekomma smitta där... Det är liksom självklart.

Jag har dessutom fått veta idag, att Medborgarskolan fortsätter med sin kursverksamhet - som alltså innefattar vuxna människor och hobbyverksamhet, inga skolpliktiga barn - som vanligt. Alltså fysiskt, i små lokaler med många deltagare. Och detta ÄVEN i de regioner som nu är under särskilda restriktioner. Vet inte om andra studieförbund gör det också?

Aftonbladet just nu:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larare-i-uppror-lat-oss-jobba-hemifran/

Smittspridningen ökar i Sverige – och i en rad regioner gäller nu strängare allmänna råd.

Samtidigt har inga särskilda förhållningssätt riktats till skolan och lärare menar att deras liv offras för skolplikten.

Nu har en namninsamling startat för att lärare ska få rätt att arbeta på distans utanför lektionstid .

– Det blir inte jämlikt, när det görs på olika sätt på olika ställen, säger initiativtagaren Alexander Skytte.

– Vi förväntas offra oss. Jag upplever inte att samhället vidtar de åtgärder som går att göra för att skydda oss, säger en lärare i en förort till Stockholm som vill vara anonym.

Han är inte ensam om att känna sig som kanonmat. Flera lärare som Expressen varit i kontakt med beskriver en arbetsmiljö där avstånd omöjligt kan hållas till kolleger och barn, nya arbetskamrater kontinuerligt insjuknar i covid och där resten av samhällets regler inte verkar gälla i skolans värld.

– Man behöver erkänna vilken situation vi befinner oss i. På en dag kan jag ha kontakt med 200 elever på en dag, säger Jonatan Kruuse, som är grundskolelärare i Båstad.

Det är ingen tvekan om att många lärare hamnar i kläm. En lärare som närmar sig pensionsåldern kan dessutom mycket väl ha en make/maka hemma som är 70+. Blir läraren sjuk är ju risken betydande att denne blir änka/änkeman inom kort.
Att lärarkollektivet ställer upp som de ändå tycks göra inför detta är för mig faktiskt en gåta.
Citera
2020-11-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag förstår inte varför han står och ljuger rakt ut i presskonferensenserna. Det är helt obegripligt och går inte att förstå.

Hoppas att Karin Tegmark Wisell är med på presskonferensen imorgon.

Det är obegripligt att han tillåts att göra det.

Men det som är ännu mer obegripligt är hur fortfarande inte en enda jorunalist har satt honom på plats..

De är konfrontativa ibland sen så ljuger självklart Tegnell och då säger de "aahh ok" och går vidare till nästa fråga... Svensk journalism i sitt essä.
Senast redigerad av kajusi 2020-11-02 kl. 17:33.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vad säger Tegnell som inte andra studier säger då? ECDC, WHO?

Tja båda de institutionerna säger munskydd på som exempel, Tegnell vägrar.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Finländarna känner samhörighet genom att alla bidrar till att bekämpa viruset tillsammans.
Det har burit frukt och de kan vara stolta över det.

Det är tråkigt att Sverige är så splittrat att liknande solidaritet är inte är möjligt. Svenskarna bryr sig inte utan fortsätter att nöjesshoppa och resa och svämma över överallt och vara stolta och skryta i media över att de gör tvärtom än resten av världen.

Svenska begåvningsreserven reser mitt i en pandemi: "Jag skulle rekommendera andra att åka"

Svenska IQ-eliten som reser mitt i en pandemi konstaterar att det enbart är svenskar på charterorterna. Ja, vad kan det bero på när övriga européer är upptagna med att bekämpa smittan?

Munskyddet kommer de inte använda hemma i Sverige för att man "anses vara en idiot om man har mask".

Jag tror att vi får en svår corona-vinter pga vår begåvningsreserv. Anders Tegnell har hjärntvättat befolkningen och det blir svårt att ställa om. Enligt begåvningsreserven "anses vara en idiot om man har mask".

”Hemma anses man vara idiot om man har mask”
Citat:
I Spanien råder nationellt nödtillstånd efter en stor ökning av antalet coronafall – och restriktionerna är strängare än de svenska.
Samtidigt lyfter fullsatta plan från Sverige till de spanska semesterparadisen.
Citat:
Här är bara en massa svenskar, utbrister Björn Krasse från Stockholm och sveper med armen över Illetas-stranden utanför Palma på Mallorca.
Citat:
– Jag skulle inte dra mig för att åka, jag skulle rekommendera andra att åka, säger Carina som gillar att det är lugnt och skönt i Palma.
Citat:
Vid ett bord sitter Christer Falkenström och Lisbeth Törngren från Gävle, kallade Falken och Libban. Christer har besökt Mallorca och Magaluf flera gånger om året sedan han var ung. Nu är de pensionärer och den här gången stannar de i sex veckor.
Som många andra har Christer sitt munskydd över armbågen. Det är svart med silverglittrande text.
– Den här har jag när man ska vara fin på kvällarna. Den ska jag ta med mig hem.
Kommer ni att ha munskydd hemma?
– Nej, svarar Lisbeth bestämt.

– Möjligtvis om man måste uppsöka sjukhus. Men hemma anses man väl vara en idiot om man har mask, då tänker de att man är sjuk och inte ska gå ut.

källa expressen
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-11-02 kl. 18:01.
Citera
2020-11-02, 17:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du låter som en repig gammal skiva. "Ööööööö, det dör folk ändå. Och eftersom det dör folk ändå, gör det inget att folk dör i Covid 19. Öhhhhh......"
Du kan väl se det i ljuset av det inlägg jag besvarade. Covid är en av många orsaker till lunginflammation, så det är en helt relevant jämförelse. Underligt att du blir mer upprörd över mitt inlägg än över att 4 miljoner dör av lunginflammation. Är det då bara vissa lungåkommor som berör dig? Konstigt.
Citera
2020-11-02, 17:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej, ämnet är knappast utagerat som en sanning, givet de översikter som finns i ämnet som säger annat.

Med den takten som de stänger skolor nu så är de självstängda inom kort, oavsett vad du tycker, tror eller fabulerar om. Jag är tacksam över att jag inte har små barn i det här läget.
Citera
2020-11-02, 17:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag undrar vad lärarfacket säger om saken? Det finns ju en dokumentär om hur kommunal i Stockholm drog i handbromsen gällande äldreboendet Serafen, vilket är en skandal i sig. Eller är det så att lärarfacket är så insyltade i p.k. och värdegrunder att de inte vågar säga något? Ynkligt oavsett.

Lärarförbundet är ett TCO-förbund med kopplingar till LO. LO står som bekant nära Socialdemokratiska arbetarepartiet. Kommentarer i övrigt är egentligen överflödiga. Ingen tvekan om att medlemmar faktiskt offras. Lärarnas säkerhet och trygghet kan omöjligen garanteras. De är tvingade att jobba i en miljö som är direkt hälsovådlig med facket och arbetsgivarnas goda minne.
Citera
2020-11-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag ger dig ett påstående, ökningen vi ser nu beror inte på ökad testning. De hittar större andel positiva nu, de flesta regioner har redan bekräftat att så är fallet.

Det tar en viss tid från insjuknande till dödsfall, det är bara att vänta och se.
Ja ungefär dag 9 som är lite avgörande om man blir sjuk längre och i värsta fall dödsfall.
Citera
2020-11-02, 17:34
Medlem
revodnebs avatar

Mycket underhållande men samtidigt tragisk beskrivning av läget.
Citera
2020-11-02, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja precis! Sommarlovet måste därmed avskaffas eftersom det är snudd på barnmisshandel.

Nu jämför du äpplen och päron. Och du vet om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in