2020-11-02, 16:21
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det var inte svar på min fråga!

Jag upprepar den:
Påverkar en otyglad smitta ekonomin (eller inte)?

Covid-19 skadar ekonomier vare sig den är tyglad eller ej. Vad är det för jävla muppfråga?

Men självklart är en lockdown eller stängning av skolor mycket dyrare än att inte stänga helt eller stänga ner enskilda skolor en liten tid.

Men som sagt. Jag är mer än gärna hemma med mina barn några månader om ni skattebetalare betalar min lön för att gå hemma och drälla. Jag välkomnar förslaget med öppna armar. Hade varit underbart att få laga lite lunch, hjälpa lite med skolarbetet och sova några timmar när dom har lektion.

Håller tummarna
Citera
2020-11-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Man kan inte "konstatera" att någon är smittad.
Jo, via PCR-test.
Citera
2020-11-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jag lovar, det finns.
De har undersökt hur viruset trivs bättre vid x % luftfuktighet.
Orkar inte söka upp den nu, det är en studie på engelska.

"The study showed that under such conditions, the virus has a half-life of 27 and 67 h at 30% and 50% humidity, respectively, while its half-life at 80% humidity is only 3 h. "

Vid 30 % hade den alltså sämre överlevnad än vid 50 %. Hög luftfuktighet 80 % också sämre, något som sällan uppnås inomhus i Sverige oavsett när på året.

När det gäller transmission:

"They reported that high temperatures and high humidity significantly reduced transmission of virus, respectively. Also, 1 °C significantly reduces temperature increase and 1% decrease in relative humidity of daily virus production. Previous studies have shown that high temperature and humidity reduce the transmission of influenza and SARS, which is consistent with Wang et al.’s study. "

https://link.springer.com/article/10.1007/s11356-020-09733-w
Citera
2020-11-02, 16:23
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Alla föräldrar måste vara hemma? Hur tänker du nu? Alla vuxna med barn i skolåldern arbtar inte som lärare eller sjukvårdare eller annat yrke där de inte kan jobba hemma. Mång jobbar redan hemma och rör det sig om barn över 12 år kan de sköta sig själva.

Du kanske hängde din mamma i kjolarna när du var liten men det gör inte de flesta barn idag.

Nej jag hade inte min mamma i kjolarna när jag var hemma. Men tro mig jag kommer göra allt för att staten ska betala min lön om skolan stänger. Då är det särskilt stöd och sånt som gäller. Oj vad ni ska få pröjsa för ert löjliga lockdown.
Citera
2020-11-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast nu råkar "Half-life" för SARS-CoV-2 vara det dubbla vid 20% vs 70% relativ luftfuktighet (vid 15° C).

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02786826.2020.1829536

Frågor på det?

"The study showed that under such conditions, the virus has a half-life of 27 and 67 h at 30% and 50% humidity, respectively, while its half-life at 80% humidity is only 3 h. "

Vid 30 % hade den alltså sämre överlevnad än vid 50 %. Hög luftfuktighet 80 % också sämre, något som sällan uppnås inomhus i Sverige oavsett när på året.

"They reported that high temperatures and high humidity significantly reduced transmission of virus, respectively. Also, 1 °C significantly reduces temperature increase and 1% decrease in relative humidity of daily virus production. Previous studies have shown that high temperature and humidity reduce the transmission of influenza and SARS, which is consistent with Wang et al.’s study. "

https://link.springer.com/article/10...56-020-09733-w

Frågor på det?
Citera
2020-11-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Källa? Gärna systematiska litteraturöversikter eller sammanställningar av många studier i ämnet.
Duger den här ?
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.5694/mja2.50823
Citera
2020-11-02, 16:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ohhh.. en "smart-ass"

Låt mig förenkla för dig:
Att antalet smittade ökar idag kan ha många logiska förklaringar... ex:
1. Hur många det är som testar sig idag vs i våras?
Att testerna är betydligt mer lättillgängliga idag än i mars månad är ingen hemlighet då endast utvalda grupper testades då. Därav också den då högre procentuella dödligheten i förhållande till smittade.

Att antalet smittade ökar idag är inget konstigt.. betydligt fler har tillgång till test.
Detta visar i sin tur att den procentuella dödligheten i förhållande till antal smittade inte håller lika höga nivåer som i våras... dvs stärker tesen i punkt 1.
Det är först när dödssiffrorna ökar i lika stor takt som vi ska vara oroliga på riktigt.

2. Där är en stor tvivel kring tillförlitligheten gällande dessa CPR test.
Här har du en bra utbildnings video (men gissar den kan kanske vara för lång för din natur)
https://www.algora.com/Algora_blog/2020/10/04/german-corona-investigative-committee

Är det något mer du inte förstår så jag kan förklara för dig?
Jag ger dig ett påstående, ökningen vi ser nu beror inte på ökad testning. De hittar större andel positiva nu, de flesta regioner har redan bekräftat att så är fallet.

Det tar en viss tid från insjuknande till dödsfall, det är bara att vänta och se.
Citera
2020-11-02, 16:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Uppsala kan få ännu striktare lokala rekommendationer.

”Uppsala kan få nya lokala råd i veckan: ”Vi överväger det”
UPPDATERAD IDAG 16:15PUBLICERAD IDAG 16:15
Region Uppsala överväger att skärpa de lokala råden på grund av de senaste dagarnas ökning av antalet smittade.
– Det går inte att se några säkra effekter av de åtgärder som hittills vidtagits, säger Mikael Köhler, hälaso- och sjukvårdsdirektör.
Regionen för samtal med Folkhälsomyndigheten om att införa nya, skärpta lokala råd.

– Vi överväger det noggrant, och i så fall kan det komma i slutet på den här veckan eftersom det är då vi har diskussioner med Folkhälsomyndigheten inplanerade.

Mikael Köhler tror inte att den ökade smittspridning vi nu ser är en konsekvens av lönehelgen för tio dagar sedan.

– Nej, jag tror snarare vi ser effekterna av att det här är ett vintervirus, i mycket större omfattning än vi tidigare förstått.

Han påpekar att det kan komma att bli en jobbig vinter.

– Behovet av vård kan komma bli större än det var i våras.”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-02 kl. 16:31.
Citera
2020-11-02, 16:29
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag ger dig ett påstående, ökningen vi ser nu beror inte på ökad testning. De hittar större andel positiva nu, de flesta regioner har redan bekräftat att så är fallet.

Det tar en viss tid från insjuknande till dödsfall, det är bara att vänta och se.

Jag ger dig ett mer korrekt svar på din förenkling av läget...
Citera
2020-11-02, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Duger den här ?
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.5694/mja2.50823

Det är en enmansartikel,

systematiska översikter är något annat.

https://scholar.google.se/scholar?q=systematic+review+children+school+covid& hl=sv&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart
Citera
2020-11-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2

https://link.springer.com/article/10...56-020-09733-w

Frågor på det?

Läs artikeln.

" Previous studies have shown that high temperature and humidity reduce the transmission of influenza and SARS, which is consistent with Wang et al.’s study."

Du kan inte ange half-life utan att ange temperatur...det borde du väl ändå fatta..

Det vi pratar om är half-life vid luftburen smitta.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-02 kl. 16:45.
Citera
2020-11-02, 16:31
Medlem
Lite intressant är det att hockeylagen som hittar smittade efter testning hittar fler smittade utan symtom än med symtom. Nu senast läste jag att Skellefteå AIK hittade tre symtomfria smittade i J20-laget (en tränare och två spelare). Samma sak i de andra klubbarna, efter testning hittar de fler utan symtom än med symtom.

Om man kan dra slutsatser om hur många symtomfria det finns utifrån detta och om de symtomfria smittar via utandningsluften, ja då går inte detta att stoppa annat än genom att folk stannar hemma. Låt oss verkligen hoppas att de symtomfria inte smittar så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in