2020-11-02, 14:03
Medlem
usa gjorde samma sak när hillary skulle vinna.

kommer ihåg att hillary även hyrde in madonna för att skaffa röster.

men trump vann.

är det samma saks om sker nu också?

hursomhelst så undrar jag om någon har oddsat på trump?

vilka bolag ger bäst odds?
2020-11-02, 14:03
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Fortf gissningar inget regelrätt bevis på vad du vill få fram, Dags du tittat på polls och inte gissar dig fram på vad du själv tror det blir.....

Ja, för polls har ju verkligen visat sig stämma väldigt bra... Analyser är betydligt mer trovärdigt instrument..
2020-11-02, 14:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Har aldrig sett en positiv artikel om Trump i svensk media, endast negativa sådana.
Före förra valet var varenda artikel i DN om att Trump på något sätt är dålig. I princip inget om att Hillary är dålig.
Om det är något som ens gränsar till positivitet har de alltid med en disclaimer typ "kritiker menar dock att..".
De har uppenbart en agenda att få människor att ogilla Trump.

Som sagt - man ser det man vill se.

Jag har sett mängder av intervjuer med Trumpälskare de senaste veckorna som absolut inte haft någon vinkel om att de skulle vara dumma i huvudet.
2020-11-02, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Vad förtidsrösterna pekar på. 35% Republikanerna & 36% demokraterna.
Resterande röster kommer på valdagen, dit Trumpväljarna framförallt går.

Har man alltså räknat förtidsrösterna och publicerat resultatet innan valdagen?
2020-11-02, 14:05
Medlem
Det verkar även som att delar av Mellanöstern önskar Trump som vinnare. Talibanerna i Afghanistan är en av dessa, då de har förhoppningar om att Trump kommer dra ut de amerikanska trupperna ur landet. Han gick trots allt till val på en anti-interventionistisk linje.
cbsnews.com/news/taliban-on-trump-we-hope-he-will-win-the-election-withdraw-us-troops/
Detta kommer nog dessvärre inte ske oavsett vinnare, men man kan ju alltid hoppas.
2020-11-02, 14:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Har aldrig sett en positiv artikel om Trump i svensk media, endast negativa sådana.

Jag kan förstå att du ser det så. Jag har själv erfarenhet av att vara i en kognitiv bubbla (men har nu tagit mig ur denna). Jag minns precis denna känsla. "Allt som rapporterades" var emot den GODA sidan som jag stödde.

Vad jag har förstått nu i efterhand var att det bara var kognitiv bias. Hjärnan sållade helt enkelt bort sådant som inte passade in i min världsbild om den onda median.
2020-11-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jo. Bidens ledning just nu motsvarar 15 miljoner rösters ledning i popular vote.

2016 så vann Clinton popular vote med 3 miljoner, men Trump kunde sensationellt vinna valet genom att tursamt knipa ett antal nyckelstater med minsta möjliga marginal. Detta sker inte om Biden leder med 15 miljoner röster. Sker inte. Det skulle vara som att slå 6r 10 gånger i rad.

Finns en inte obetydlig chans att det blir en lika sensationell vinst. Jag tror ju inte på Trumpvinst men här är N Silvers best case för Trump:

- Precis som för 4 år sedan har Trump en fördel i the Electoral college. Marginalerna i de mest troliga "tipping-point"-states är tightare än Bidens ledning nationellt.
- Specifikt i Pennsylvania, den troligaste staten att vara the tipping point, leder Biden med ungefär 5%.
- Utan PA? Biden har fortfarande andra vägar till 270 elektorer, men färre stater som ser riktigt säkra ut.
- "shy Trump voters" som fenomen existerar förmodligen inte, men systematiska polling errors är verkliga. Väldigt svårt att försöka räkna ut dom.
- slutligen, det finns en inte obetydlig sannolikhet att Trump vinner "illegitimt", med hjälp av domstol eller liknande. Detta ej faktorerat in i modellen.

Det landar i en 10% sannolikhet för Trump att vinna valet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det lustiga är att Biden har alltid haft minst 5% övertag mot Trump redan vid start, innan Kines-viruset kom.

Mja, i februari var det faktiskt Biden +3.8 "bara".
2020-11-02, 14:07
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Enligt 538 har Trump 10 % chans att vinna och enligt www.electionbettingodds.com 35,7 % chans. Trump är alltså på intet sätt uträknad. Väldigt många osäkra väljare bestämmer sig inte förrän minuterna innan de lagt sin valsedel i valurnan. Eftersom Trump är sittande president kommer många osäkra väljare att välja det "säkra" alternativet och rösta på han.

Dessutom kan nästan vad som helst hända imorgon. Republikanerna sitter säkert på något trumfkort i ärmen. Krig mot Iran, falskflaggad terrorattack mot Vita huset, deepfakead sexvideo där Biden förgriper sig på småbarn...

Jag tror tyvärr Trump tar hem det här igen. Det var 40 år sedan en sittande president förlorade en omvalskampanj (som inte innehöll en tredje kandidat).

Tyvärr? Det är det man hoppas på? Tänk, då blir det inge mera krig och USA fortsätter att bråka inrikes, än utrikes.

Men jag skulle inte bli förvånad om Trump vinner med någon delstat, t.ex. han får 275 eller något, men tappar senaten. Jag tror att GOP tappar senaten. Känns som så. Jag tror också att Trump förlorar. Hoppas dock att han vinner.

Tänk vad alla Bernie-Bros skulle bli glada om Trump vinner
2020-11-02, 14:07
Medlem
Citat:
Före förra valet var varenda artikel i DN om att Trump på något sätt är dålig. I princip inget om att Hillary är dålig.
Om det är något som ens gränsar till positivitet har de alltid med en disclaimer typ "kritiker menar dock att..".
De har uppenbart en agenda att få människor att ogilla Trump.

Självklart, Trump vägrar ju stämma in i självhatet som många västerländska politiker och opinionsbildare ägnar sig åt. Han älskar det västerländska samhället och vägrar skämmas för det.
2020-11-02, 14:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Människor har en fri vilja och egen förmåga att bedöma riskerna. Om de tänker att ett utomhusevent där majoriteten bär masker är en OK risk för dem att utsätta sig för, så är det upp till dem. Jag vet att ni kommunister inte gillar konceptet "fri vilja" men i USA lever det konceptet än. Därför gillar jag USA.
För att folk skall kunna göra egna bedömningar, måste de få veta fakta. Men Trump har ju inte velat tala om fakta för att inte skapa panik. Han säger istället att viruset är ofarligt.

Det är ju verkligen inte att låta folk bestämma själva, Trump misstror deras förmåga att tänka och värdera utifrån kunskap och tar ifrån dem deras fria vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I Sverige tvingas varje dag tusentals barn och unga vuxna in i skolor, tillsammans med vuxna människor som har skolan som arbetsplats. Idag kom nyheten att två högstadieskolor stängs med omedelbart varsel pga smittspridning. Jag hör ingen gapa om hur oansvarigt det är att fortsatt hålla skolorna i Sverige öppet?

Sopa framför egen dörr innan du gnäller på grannens städning.
I en pandemi är det avgörande att människor blir medvetna om smittspridningen och riskerna, det är vårt beteende som avgör hur allvarligt läget skall bli.
Man stänger skolan för att det finns smitta där. Det finns ingen anledning att stänga skolor som inte har någon smitta, det samma gäller andra arbetsplatser. Detta är en vettig strategi som får mindre konsekvenser än totala nedstängningar.
Senast redigerad av humanlife 2020-11-02 kl. 14:16.
2020-11-02, 14:12
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Som sagt - man ser det man vill se.

Jag har sett mängder av intervjuer med Trumpälskare de senaste veckorna som absolut inte haft någon vinkel om att de skulle vara dumma i huvudet.

Intervjuer med Trumpfans är inte det jag pratar om. Jag pratar om artiklar om saker Trump har sagt eller gjort. Det är aldrig positiva sådana.
Samma var det med SVT runt förra valet även om det kanske blivit bättre nu, har inte kollat.
På valdagen 2016 fanns det inte en enda i studion eller som intervjuade folk som var positiv till Trump. Journalisterna på plats i USA sa rent ut att de hoppades att Hillary skulle vinna.
Mediernas taktik är att försöka få det normala till att bli att ogilla Trump, de flesta människor vill inte sticka ut och anammar därför den "vanliga" åsikten istället för att resonera sig fram till vad de kanske egentligen tycker.
Jag är rätt säker på att du inte gillar Trump.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag kan förstå att du ser det så. Jag har själv erfarenhet av att vara i en kognitiv bubbla (men har nu tagit mig ur denna). Jag minns precis denna känsla. "Allt som rapporterades" var emot den GODA sidan som jag stödde.

Vad jag har förstått nu i efterhand var att det bara var kognitiv bias. Hjärnan sållade helt enkelt bort sådant som inte passade in i min världsbild om den onda median.

Om det varit någon annan som skrivit detta kunde jag kanske tagit det seriöst men har sett dina hjärndöda inlägg i andra trådar. Du är inte intellektuellt ärlig och bryr dig inte om sanningen.
Men visst länka gärna dessa artiklar i DN som handlar om positiva saker Trump har gjort eller sagt.
Senast redigerad av mendokse 2020-11-02 kl. 14:16.
2020-11-02, 14:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Är undersökningen finansierad av CNN?
Hur kan du tro det?
Bilden som presenteras stämmer ju väl överens med den allmänna kunskapen om pandemin.

Det är Trump som tror att han vet bättre än alla andra, men alla vet att han har fel, utom dem som är frälsta av hans dramaturgi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in