2020-11-02, 12:50
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det här är verkligen inga biverkningar som man får av förkylning, flunsa, vinterkräksjuka eller bakteriell lunginflammation. Det ÄR något mystiskt med detta nya viruset!

Jodå, de allra flesta utvecklar antikroppar. Men immuniteten blir kvar även efter att de är borta ur blodet (kroppen vet hur den fort ska sätta igång och tillverka nya), så det känns lite meningslöst att betala för ett antikroppstest. Det säger inte så mycket, eftersom man kan vara immun även om svaret är negativt. Det verkar dom ha märkt på de privata företagen som erbjuder sådana test nu (att folk inte är så sugna längre): i min stad har priset sjunkit med 500 kr sedan i våras!

Tanken att viruset är tillverkad av människan växer sig allt starkare.
Covid-19 har så många konstiga symptom och följdsjukdomar och den listan bara växer hela tiden. Sen att immuniteten verkar försvinna snabbt och man kan bli återinfekterad inom kort tid är också bara så konstigt.

Man vill bara att detta ska försvinna från jordens yta men det verkar som att viruset kommer inte att ge sig. Det blir en jobbig vinter. Tur att åtminstone ljuset återvänder i december.
Citera
2020-11-02, 12:52
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är du säker på att du har haft influensa? När jag hade det kunde jag inte ligga i soffan och kolla Netflix, jag kom ju knappt ur sängen. Jag kanske blir sjukare än andra, jag vet inte.

Jag har sett den videon. En del länder går för långt i sina strävanden efter att hantera pandemin, andra gör för lite. Att göra rätt verkar vara väldigt svårt, minst sagt.

100% säker.. har inte varit sjuk sedan dess och gjorde ett Covid antikropps test för inte så längesedan som visade positivt
Citera
2020-11-02, 12:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns runt 11000 skolor i Sverige. Var är din evidens för att skolorna är drivande snarare än att de bara följer smittläget i samhället?

Det känns som samma diskussion som om man dog med/av eller i Covid19. Det är Tegnell som sagt att skolorna inte är drivande i pandemin, då ligger ju faktiskt bevisbördan hos honom. Det är nu det börjar lukta politik av det hela då han alltid viftar bort sådant med att det inte finns några bevis.
Citera
2020-11-02, 12:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
100% säker.. har inte varit sjuk sedan dess och gjorde ett Covid antikropps test för inte så längesedan som visade positivt

Nu vet jag inte vad du svarade på, men om du gjort ett antikroppstest för sars-cov2 så har du ju bevisligen haft sjukdomen. Min fråga var om har haft influensa (någon gång)?
Citera
2020-11-02, 12:59
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, det är inget galet med det påståendet. Man måste alltid jämföra överdödligheten över en längre period. Ett helår är ett lämpligt mått, eftersom det ringar in alla fyra årstider.

En underdödlighet januari-februari normalt tas igen som en extra överdödlighet mars-december, även utan pandemi. Dödlighet är alltid ett nollsummespel på sikt. Alla människor dör. 2020 har redan ett grovt handikapp av att dödligheten 2019 var exceptionellt låg. Det innebär att det fanns många fler sköra människor i början av 2020, än det gjorde i början av 2019.

Ett alternativ skulle vara att jämföra helåret mars-mars istället, om du tror att det är bättre. Men då får du vänta ytterligare några månader innan du drar några slutsatser.
Du insåg ditt logiska fel i slutet av ditt inlägg

Vi ska naturligtvis jämföra perioden 15e mars 2020 till 14 mars 2021, eftersom det inte var några registrerade dödsfall i corona innan mitten av mars i år.

Att "smeta ut" överdödlighet över januari-februari i år är lika ologiskt som att godtyckligt slänga in ett par månader från 2016.

Vi kan redan nu dra vissa slutsatser. Gå in i excelbladet på flik Tabell1 och skriv in
=SUMMA(G82:G281)-SUMMA(H82:H281)
i en tom cell. Vi har haft en kumulativ överdödlighet på 5 128 personer sedan det första registrerade dödsfallet av corona, och under sensommaren/hösten så har vi endast sett en svag underdödlighet på cirka hundra personer i månader.

I den här takten så kommer det ta 5 år innan vårens överdödlighet har jämnats ut.

Hur kan du få det att gå ihop men "dog med inte av". Snarare är det väl så att vårens covidoffer i genomsnitt hade 5 år kvar att leva.
Citera
2020-11-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Verkligen. De är stora förebilder. Tror inte att den psykiska ohälsan kommer att öka i Finland tack vare deras trygga och metodiska hantering. Inte heller ekonomin. Och inte dödsfallen och långtidsskadorna. De är riktiga hjältar och vinnare.
I EU:s senaste barometer svarade 50% av de tillfrågade finländarna att de tycker att åtgärderna mot smittspridningen varit "fairly easy to cope with". 23% valde svarsalternativet "very easy to cope with, and even an improvement to your daily life". 73% anser alltså att restriktionerna varit ganska eller väldigt lätta att stå ut med. Det är det bästa resultatet av alla undersökta länder.

22% svarade "both easy and difficult to cope with".

Endast 5% svarade att åtgärderna varit "fairly difficult to cope with" eller "very difficult to cope with".

Standard Eurobarometer 93, s. 40. Finns att ladda ner här:

https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/survey/getsurveydetail/instruments/standard/surveyky/2262

Att så många valde alternativet "even an improvement to your daily life" fick mig först att skratta en smula då det bekräftar alla fördomar om finnar som introverta enstöringar, men gissningsvis har det främst med sådant som ökad flexibilitet och effektivitet med hemarbete och dito studier att göra. Som halvfinne måste jag dock erkänna att jag tycker att det är förbannat skönt att slippa en del påtvingat socialt umgänge för att istället kunna ägna mig åt sådant som jag själv tycker är roligt och meningsfullt.
Citera
2020-11-02, 13:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Tänk vad märkligt att det inte togs upp mer i media om dödligheten i april 1993 och 2006. Varför blev det plötsligt så viktigt 2020?

https://emanuelkarlsten.se/darfor-dog-fler-svenskar-under-en-manad-1993-och-2000-jamfort-med-april-2020/
Citera
2020-11-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack för ditt bidrag i tråden

Ja vad bidrar du med då?=)

Jag tycker också det är konstigt. Jag har inte hört något från FHM eller våra slashasar till journalister...
Citat:
(Men jag följer inte mediarapporteringen i Örebro).

Det minsta man kan begära om du ska klaga på FHM är ju att du åtminstone följt deras presskonferenser.

https://youtu.be/8s3MnfJHbxk?t=2225

slashas som ställer dina frågor.

Här utvecklar Tegnell det vidare också, varför man inte använder sig av ett visst antal fall per capita för att styra när man inför och tar bort åtgärder.

https://youtu.be/8s3MnfJHbxk?t=3079
Citera
2020-11-02, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tänk vad märkligt att det inte togs upp mer i media om dödligheten i april 1993 och 2006. Varför blev det plötsligt så viktigt 2020?

https://emanuelkarlsten.se/darfor-dog-fler-svenskar-under-en-manad-1993-och-2000-jamfort-med-april-2020/

Irrelevant. Corona fyller sjukhus till bredden och man får flerdubbla IVA-platserna osv. Om man inte kraftigt motverkar corona så brakar sjukvården ihop totalt och dödligheten skjuter i höjden även i cancer, infarkter osv. Vi har inte stött på något liknande sedan spanska sjukan. Vad som hände 96 och 2000 kan den där stofilen stoppa upp i häcken.
Citera
2020-11-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du gör följande misstag:
1) "betydligt fler skröpliga personer dör under vinter och vår". Det du inte inser är att vi redan justerar för säsongseffekter genom att jämföra varje dag med dess genomsnittliga dödlighet de senaste 5 åren. Om SCB hade funnits för tusen år sedan och fångat dödlighet bland den svenska befolkningen runt vårdagsjämningen då trälar offrades, så hade vi sett genomsnittet för just den dagen stiga.

2) du tar med data fram till v42, vilket är missvisande. De senaste veckornas siffror är inte fullständiga och kommer skrivas upp ytterliggare. Räkna månadsvis instället - upp till slutet av september.

1. Där du ser skillnader i överdödlighet relaterar till höst/vinter/vår och ibland enstaka "värmeböljor". Överdödlighet under höst/vinter/vår är i stort relaterat till influensa och andra säsongsbetonade infektioner, och en mindre del köldknäppar. Eventuella skillnader i överdödlighet under augusti och september kommer bara visa små tal. Därför måste överdödlighet jämföras över längre perioder än bara augusti och september.

2. Det har jag fått förut och svarat att det bara blir korrigeringar efter 14 dagar. Det kommer fortsatt vara negativa siffror av olika variation, vilket man kan se på veckorna innan.
Citera
2020-11-02, 13:18
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
4 av dem ligger på intensiven nu.

Är du så desperat i din rädsla att du måste börja ljuga? Väldigt lågt av dig.. Inte oväntat men lågvattenmärke
Citera
2020-11-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du insåg ditt logiska fel i slutet av ditt inlägg

Vi ska naturligtvis jämföra perioden 15e mars 2020 till 14 mars 2021, eftersom det inte var några registrerade dödsfall i corona innan mitten av mars i år.

Att "smeta ut" överdödlighet över januari-februari i år är lika ologiskt som att godtyckligt slänga in ett par månader från 2016.

Vi kan redan nu dra vissa slutsatser. Gå in i excelbladet på flik Tabell1 och skriv in
=SUMMA(G82:G281)-SUMMA(H82:H281)
i en tom cell. Vi har haft en kumulativ överdödlighet på 5 128 personer sedan det första registrerade dödsfallet av corona, och under sensommaren/hösten så har vi endast sett en svag underdödlighet på cirka hundra personer i månader.

I den här takten så kommer det ta 5 år innan vårens överdödlighet har jämnats ut.

Hur kan du få det att gå ihop men "dog med inte av". Snarare är det väl så att vårens covidoffer i genomsnitt hade 5 år kvar att leva.
"Logiskt fel" vet jag inte. Du kan få jämföra mars-mars om du vill. Men jag tror att det finns en betydande risk att januari-februari 2021 har ännu lägre dödlighet än samma månader 2020, när du räknat av dödsfallen med covid.
Senast redigerad av aw 2020-11-02 kl. 13:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in