2020-11-02, 09:48
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hur många utbrott är identifierade på de 11000 skolorna i Sverige? Och då utbrott på själva skolan och inte 2-3 elever som visat sig positiva och kan ha smittats i andra miljöer?

Då sverige tidigare har valt att inte testa åldersgruppen skolungdomar finns väldigt få fall även om skolor har stängts tidigare också. Dock när man nu nyligen börjar testa skolungdomar och då identifieras snabbt flera skolor, så det är rimligt att anta att många skolor har varit drabbade men inte upptäckts pga bristande testkapacitet.
Citera
2020-11-02, 09:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det finns runt 11000 skolor i Sverige. Var är din evidens för att skolorna är drivande snarare än att de bara följer smittläget i samhället?

Det där var ju intressant. "bara följer smittläget i samhället". Det är ju just det. De följer med som alla andra institutioner i samhället.

Om vi vänder på frågan. Var är din evidens för att Covid19 sprids på kontoren och inte i skolorna?

Tror ärligt talat att debatten skulle må bättre om detta käbbel kunde läggas ned. ALLA borde vid det här läget inse att vi har att göra med ett luftburet virus som kan leda till svåra symtom bland de som blir smittade. Det sprids i princip som vilket förkylningsvirus som helst. Det är "bara" utgången och dödligheten som är betydligt värre.

Alla som på något vis är inblandade i fysiska kontakter driver den här smittan. Alla riskerar att drabbas, bli smittade och sprida smittan vidare. Ju mindre fysiska kontakter, desto mindre smittoöverföring.

Det är löjligt att påstå att i miljö A sprids smittan, men inte i miljö B. Eller att personer i kategori 1 sprider smittan, men inte personer i kategori 2. Det här viruset diskriminerar ingen. Det är ett biologiskt virus. Det är ingen tänkande organism som tänker att nu befinner jag mig minsann i skolan och inte på ett kontor så nu kan jag inte smitta. Eller nu kan jag smitta som bara fan, för nu är jag helt plötsligt en fritidsaktivitet och inte en aktivitet som ingår i Skolverkets läroplan för idrotten.

Jag tror faktiskt att debatten skulle må bättre om vi kunde lyfta oss från den nivån. Det är löjligt.
Jag kan ha viss förståelse för att man vill hålla skolorna öppna för ekonomin osv, men den här skiten om att barn inte skulle drabbas eller driva smittan köper jag inte. Inte för fem öre.

Hade varit trevligt med lite större transparens och ärlighet på den punkten. Debatten har tyvärr blivit väldigt fördummande.
Citera
2020-11-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
6 av 10 förskolelärare i bråk om snoriga barn

https://omni.se/6-av-10-forskolelarare-i-brak-om-snoriga-barn/a/2ddX1q

Citat:
Hur många utbrott är identifierade på de 11000 skolorna i Sverige? Och då utbrott på själva skolan och inte 2-3 elever som visat sig positiva och kan ha smittats i andra miljöer?

Citat:
Det finns runt 11000 skolor i Sverige. Var är din evidens för att skolorna är drivande snarare än att de bara följer smittläget i samhället?

Nu faller FHM:s ovetenskapliga strategi bit för bit när verkligheten kommer ikapp och gräsrötterna slutligen sett igenom myndigheternas killgissningar och lögner. Barn sprider inte smitta, barn blir inte sjuka, munskydd är äckliga: Tegnells egna sharia-lagar ekar obehagligt falskt i ålderdomshemmens 6000 tomma rum...

Glöm inte kolla Uppdrag Granskning på onsdag.
Citera
2020-11-02, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Då sverige tidigare har valt att inte testa åldersgruppen skolungdomar finns väldigt få fall även om skolor har stängts tidigare också. Dock när man nu nyligen börjar testa skolungdomar och då identifieras snabbt flera skolor, så det är rimligt att anta att många skolor har varit drabbade men inte upptäckts pga bristande testkapacitet.

Nyligen?
Citera
2020-11-02, 10:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Nu börjar det som jag sagt hela tiden, smitta i grundskolan är inte ovanlig. Det är tre grundskolor sedan igår.

”Covidfall stänger skolor i Huddinge

Två högstadieskolor i Huddinge går över till fjärr- och distansundervisning efter flera upptäckta coronafall, rapporterar P4 Stockholm.

Samtliga elever på Källbrinksskolan och elever i årskurs 9 på Balingsnässkolan i Huddinge kommer att få plugga hemifrån i minst två veckor respektive minst en vecka – med omedelbar verkan.

Beslutet fattades av barn- och utbildningsnämnden i Huddinge kommun i helgen, efter att flera bekräftade fall av covid-smittade upptäckts på skolorna. Ett flertal personer uppvisar även symptom.”

svt.se
Citera
2020-11-02, 10:07
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där var ju intressant. "bara följer smittläget i samhället". Det är ju just det. De följer med som alla andra institutioner i samhället.

Om vi vänder på frågan. Var är din evidens för att Covid19 sprids på kontoren och inte i skolorna?

Tror ärligt talat att debatten skulle må bättre om detta käbbel kunde läggas ned. ALLA borde vid det här läget inse att vi har att göra med ett luftburet virus som kan leda till svåra symtom bland de som blir smittade. Det sprids i princip som vilket förkylningsvirus som helst. Det är "bara" utgången och dödligheten som är betydligt värre.

Alla som på något vis är inblandade i fysiska kontakter driver den här smittan. Alla riskerar att drabbas, bli smittade och sprida smittan vidare. Ju mindre fysiska kontakter, desto mindre smittoöverföring.

Det är löjligt att påstå att i miljö A sprids smittan, men inte i miljö B. Eller att personer i kategori 1 sprider smittan, men inte personer i kategori 2. Det här viruset diskriminerar ingen. Det är ett biologiskt virus. Det är ingen tänkande organism som tänker att nu befinner jag mig minsann i skolan och inte på ett kontor så nu kan jag inte smitta. Eller nu kan jag smitta som bara fan, för nu är jag helt plötsligt en fritidsaktivitet och inte en aktivitet som ingår i Skolverkets läroplan för idrotten.

Jag tror faktiskt att debatten skulle må bättre om vi kunde lyfta oss från den nivån. Det är löjligt.
Jag kan ha viss förståelse för att man vill hålla skolorna öppna för ekonomin osv, men den här skiten om att barn inte skulle drabbas eller driva smittan köper jag inte. Inte för fem öre.

Hade varit trevligt med lite större transparens och ärlighet på den punkten. Debatten har tyvärr blivit väldigt fördummande.

Synd att du fördummar denna tråd konstant då. Hela världen förutom du vet idag att skolor inte är smittdrivande, därför är dom öppna. När du tar åt dig den insikten är däremot oklart.
Citera
2020-11-02, 10:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nu faller FHM:s ovetenskapliga strategi bit för bit när verkligheten kommer ikapp och gräsrötterna slutligen sett igenom myndigheternas killgissningar och lögner. Barn sprider inte smitta, barn blir inte sjuka, munskydd är äckliga: Tegnells egna sharia-lagar ekar obehagligt falskt i ålderdomshemmens 6000 tomma rum...

Vi tar den här igen. En färsk studie som CDC publicerat. I Hushåll gör man ingen skillnad på barn och vuxna i smitthänseende:

Transmission of SARS-COV-2 Infections in Households — Tennessee and Wisconsin, April–September 2020
/.../In this ongoing prospective study that includes systematic and daily follow-up, transmission of SARS-CoV-2 among household members was common, and secondary infection rates were higher than have been previously reported (1,3–7). Secondary infections occurred rapidly, with approximately 75% of infections identified within 5 days of the index patient’s illness onset. Secondary infection rates were high across all racial/ethnic groups. Substantial transmission occurred whether the index patient was an adult or a child.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6944e1.htm

Frågan är hur mycket det här som kan överföras på skolmiljö.

Min personliga uppfattning är att barn smittar lika bra i skolan som i hemmet med reservation för närhet mellan individerna som en faktor. Jag tror också att skolor är en av de stora drivande miljöerna för smitta. Det är bara trams att förneka detta. Sedan finns det andra hänsyn att ta som man måste väga in. Jag är av den bestämda uppfattningen att detta inte bara är en fråga för experterna utan även för politikerna. Självständigt tänkande sådan som är beredda att ta ansvar för sina beslut.
Citera
2020-11-02, 10:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Just precis, så är det. Tre grundskolor som stänger helt bara sedan igår.
Citera
2020-11-02, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan

https://www.gov.uk/government/news/study-finds-very-low-numbers-of-covid-19-outbreaks-in-schools

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02973-3

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/children-and-school-settings-covid-19-transmission

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.21.20196428v1

"Conclusion Increased household exposure to young children was associated with an attenuated risk of testing positive for SARS-CoV-2 and appeared to also be associated with an attenuated risk of COVID-19 disease severe enough to require hospitalisation."
Citera
2020-11-02, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

https://www.medrxiv.org/content/10.1....21.20196428v1

Conclusion Increased household exposure to young children was associated with an attenuated risk of testing positive for SARS-CoV-2 and appeared to also be associated with an attenuated risk of COVID-19 disease severe enough to require hospitalisation."

Så lyft diskussionen då.
Citera
2020-11-02, 10:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Synd att du fördummar denna tråd konstant då. Hela världen förutom du vet idag att skolor inte är smittdrivande, därför är dom öppna. När du tar åt dig den insikten är däremot oklart.

Nej, hela världen vet inte om det. Bland annat därför ett antal skolor även i Sverige håller stängt nu. Spreds inte smittan i dessa skolor skulle det inte finnas någon anledning att stänga dem.

Däremot är det vissa som gör bedömningen att det sociala och ekonomiska priset för att hålla skolorna stängt är värre än den smitta de sprider, men det är något helt annat. Du förstår inte skillnaden och kommer sannolikt heller aldrig att förstå skillnaden hur mycket du får det förklarat för dig.
Citera
2020-11-02, 10:13
Medlem
Citat:

Conclusion Increased household exposure to young children was associated with an attenuated risk of testing positive for SARS-CoV-2 and appeared to also be associated with an attenuated risk of COVID-19 disease severe enough to require hospitalisation."

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.21.20196428v1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in