Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Det finns runt 11000 skolor i Sverige. Var är din evidens för att skolorna är drivande snarare än att de bara följer smittläget i samhället?
Det där var ju intressant. "bara följer smittläget i samhället". Det är ju just det. De följer med som alla andra institutioner i samhället.
Om vi vänder på frågan. Var är din evidens för att Covid19 sprids på kontoren och inte i skolorna?
Tror ärligt talat att debatten skulle må bättre om detta käbbel kunde läggas ned. ALLA borde vid det här läget inse att vi har att göra med ett luftburet virus som kan leda till svåra symtom bland de som blir smittade. Det sprids i princip som vilket förkylningsvirus som helst. Det är "bara" utgången och dödligheten som är betydligt värre.
Alla som på något vis är inblandade i fysiska kontakter driver den här smittan.
Alla riskerar att drabbas, bli smittade och sprida smittan vidare. Ju mindre fysiska kontakter, desto mindre smittoöverföring.
Det är löjligt att påstå att i miljö A sprids smittan, men inte i miljö B. Eller att personer i kategori 1 sprider smittan, men inte personer i kategori 2. Det här viruset diskriminerar ingen. Det är ett biologiskt virus. Det är ingen tänkande organism som tänker att nu befinner jag mig minsann i skolan och inte på ett kontor så nu kan jag inte smitta. Eller nu kan jag smitta som bara fan, för nu är jag helt plötsligt en fritidsaktivitet och inte en aktivitet som ingår i Skolverkets läroplan för idrotten.
Jag tror faktiskt att debatten skulle må bättre om vi kunde lyfta oss från den nivån. Det är löjligt.
Jag kan ha viss förståelse för att man vill hålla skolorna öppna för ekonomin osv, men den här skiten om att barn inte skulle drabbas eller driva smittan köper jag inte. Inte för fem öre.
Hade varit trevligt med lite större transparens och ärlighet på den punkten. Debatten har tyvärr blivit väldigt fördummande.