Citat:
Ja, jag håller med dig. Jag skulle inte heller satsa mina pengar på dessa olika modeller men jag skulle satsa pengar på opinionsinstitut som hade rätt 2016 eller iallafall kom nära. Många tycker inte om att man tittar på enskilda opinionsmätningar men jag tycker det definitivt är intressant att hålla koll på tre-fyra olika opinionsinstitut som hade korrekt eller nästan korrekt 2016 och se hur deras mätningar ser ut i år. Jag tror definitivt på att det finns ”blyga” Trump anhängare och jag tror att den mängden har ökat sedan 2016, därav skulle det eventuellt kunna vara den lilla ökningen i ledningen vi ser för Biden jämfört med Clinton. Man bör antagligen vara mer rädd för att säga att man röstar på Trump idag än för fyra år sedan.
Detta får du ju givetvis tro. Men det är bra om du nu är medveten om att du har börjat leta efter data som bekräftar hur du vill att det ska vara. Tror du lägger för stor vikt på en enda datapunkt, alltså vilka som var närmast 2016. on det är pollsters som Rasmussen eller Trafalgar så är dessa lågt rankade hos 538 av en anledning, de har i snitt mer fel än högre rankade pollsters. Att de råkad ha mer rätt en gång ändrar inte på detta. Att dessa institut överlag verkar luta åt höger gör ju att du kommer få ett ganska skevt urval om du huvudsakligen kikar på dessa. Dörför föredrar jag aggregat som 538 där dessa instituts mätningar är med och ges vikt utifrån hur rätt/fel de brukar ha.
Vad det gäller "shy Trump voters" så har ingen riktigt kunna visa några statistiska bevis på att detta var någon stor faktor 2016 eller att de kommer bli det 2020. Som sagt jag tror att du inte gillar vad bilden overall säger dig och därför nu börjar leta efter saker som bekräftar hur du önskar att det ska se ut.
Citat:
Jag tror väldigt mycket på dem mätningar som använder sig utav andra frågor än dem här traditonella frågorna om ”vem ska du rösta på” och istället frågar ”Vem tror du att din granne/vän ska rösta på?”. Jag tror det ger ett betydligt mer realistisk utfall på opinionsmätningarna som kommer att stämma mer överens med verkligheten på valdagen eftersom den som svarar är mer benägen att tala sanning eftersom personen i teorin inte talar om sig själv utan om sin vän eller granne.
Tro gör vi i kyrkan. Men överlag måste jag säga att jag har inte träffat några människor som är snabbare att avslöja sin politiska åsikt än amerikanska Trump-supporters. Därav tror jag att chansen är betydligt större att du vet att dina grannar stödjer Trump än om de lutar åt något annat håll. Du har desssutom förmodligen en rätt stor skillnad mellan lantliga områden(där Trump supporters är överrepresenterade) och mer urbana och demokratiska områden. På landet har du ofta mer koll på dina grannar medan du i ett mer urbant område ofta varken vet eller bryr dig om vad dina grannar röstar på.