Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Litchman har sagt att Trump skanar en nyckel - Ekonomin.
Nu vet jag inte hur USA's ekonomi är just nu. Men det var katastrof när Litchman sade att Trump kommer förlora på grund utav den höga arbetslösheten.
Det kanske var lätt att prediktera att Trump skulle vinna 2016? Jag menar, det var ju så jämnt.
Ekonomin har förbättras avsevärt sen början av pandemin, jag tror inte man riktigt har kommit igen sen början av pandemin men man har kommit långt på vägen tillbaka. Under tredje kvartalet så växte USA BNP med 7.4% vilket är den största ökningen sedan 40-talet, självklart har också även nedgångarna varit historiska i och med att man har stängt ner ett helt land men det ser ut som att man håller på att vända ekonomin.
Dock skulle jag vilja påstå att Trump är mest trovärdig att ta hand om ekonomin, medans Biden är mest trovärdig att ta hand om pandemin enligt imprincip alla opinionsmätningar. Så om det är ekonomin som fattas från dessa "nycklar" så vet jag inte riktigt om det är korrekt, samtidigt har denna pandemi inte skett pågrund utav Trump adminstrationen så jag har svårt att se att den största massan ser Trump som syndabocken, precis som man i Sverige inte ser Löfven som en syndabock för pandemin, men och andra sidan tror jag media är betydligt hårdare i USA än vad dem är i Sverige.
Men jag vet inte om det var lätt att förutse Trump valvinst 2016, det var väldigt få som trodde att han skulle ta hem en valseger. Det var lite jämnare, men mycket av det där är en efterhandskonstruktion av många. Du kan enkelt gå in och titta på gamla opinionsmätningar, tätt inpå valet i Pennsylvania gav Franklin & Marshall Clinton +11, YouGov +8 verkliga resultatet blev -0.7 (Trump vinst) som ett exempel.
Källa:
https://sverigesradio.se/artikel/7588137