Citat:
Har precis färdigställt en betraktelse över det första Sino-japanska kriget 1894-95. Då det i högsta grad angick Korea, och har betydelse för att förstå exempelvis Nordkoreas djupt rotade etnonationalistiska och isolationistiska inställning kan den möjligtvis intressera trådens deltagare. Artikeln återfinns här. Var redo på att den är lite utdragen.
Stort tack!
Har ånyo blivit fortbildad av en ytterligare mycket intressant och sakkunnig betraktelse!
Jag har 2 st nyfikna följdfrågor:
1. Av de tre kända Japanska kopparfyndigheterna Ashio - Besshi och Shimokawa, var det väl endast Ashio, som vid den beskrivna tiden försörjde Kina med koppar för mynttillverkning.
Är det känt vilka volymer som Kina mottog från Japan? Om vi beräknar att den årliga produktionen vid Ashio var 1000 ton, hur mycket och under hur lång tid försörjde Japan Kina?
2.”Bismarck den gule”, finns något samlat verk som beskriver honom i allmänhet och något verk som redogör för den Preussiska militärens historik i både Kina - Korea och Japan.
Jag vill ta tillfället i akt att kreditera skribenten Kumabjörn, lite extra dessa dagar, och detta på förekommen anledning.
Denna anledning är Jan Myrdals bortgång.
Vi har alla säkerligen noterat att ”den ständige debattören” och folkmordsrättsvänsterns eldsjäl och primus motor, Jan”åsikter om allt hur galna dom än är”Myrdal, avlidit den 30:e ds vid en ålder av 93 år.
Jan Myrdal som hyllade och försvarade Mao och kulturrevolutionen in i det sista - Kim Il-sung och Nordkorea - Pol Pot - Robert Mugabe - Talibanerna i Afghanistan, ja allt som kamraterna och USA hatarna inom Nordkorevännerna - Nordkoreakommitten - Svensk Korenska föreningen mfl mfl hade på agendan, uppges ju haft ett bibliotek om ca 50.000 volymer av böcker och ett enormt antal historiska artiklar och dokument. Myrdal ansåg sig själv besitta stora kunskaper i framförallt Kinesisk (östasiatisk historia) och mycket mycket annat.
Hos Myrdal saknar jag, mycket av de kunskaper som Kumabjörn storsint förmedlat till oss.
Så all heder Kumabjörn, för detta, och hoppas Du har energi nog att fortsätta ett bra tag till!
————
Angående den ”Gule Bismarck” och Korea.
Med tanke på mitt speciella intresse för DDR:s relationer till Nordkorea och deras samarbete med Kim Il-sung och bland annat uppbyggnaden av säkerhetstjänsten och polisen i Nordkorea, har jag funnit dokument som refererar till ”Koreas tidigare relationer” med Tysk/Preussisk militär!
Är Kumabjorn eller någon anna skribent i besittning av specifikt material i ämnet, mottages detta med nöje!
Senast redigerad av LEMMOR 2020-10-31 kl. 09:19.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-10-31 kl. 09:19.