2020-10-31, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Har precis färdigställt en betraktelse över det första Sino-japanska kriget 1894-95. Då det i högsta grad angick Korea, och har betydelse för att förstå exempelvis Nordkoreas djupt rotade etnonationalistiska och isolationistiska inställning kan den möjligtvis intressera trådens deltagare. Artikeln återfinns här. Var redo på att den är lite utdragen.

Stort tack!

Har ånyo blivit fortbildad av en ytterligare mycket intressant och sakkunnig betraktelse!

Jag har 2 st nyfikna följdfrågor:

1. Av de tre kända Japanska kopparfyndigheterna Ashio - Besshi och Shimokawa, var det väl endast Ashio, som vid den beskrivna tiden försörjde Kina med koppar för mynttillverkning.
Är det känt vilka volymer som Kina mottog från Japan? Om vi beräknar att den årliga produktionen vid Ashio var 1000 ton, hur mycket och under hur lång tid försörjde Japan Kina?

2.”Bismarck den gule”, finns något samlat verk som beskriver honom i allmänhet och något verk som redogör för den Preussiska militärens historik i både Kina - Korea och Japan.

Jag vill ta tillfället i akt att kreditera skribenten Kumabjörn, lite extra dessa dagar, och detta på förekommen anledning.

Denna anledning är Jan Myrdals bortgång.

Vi har alla säkerligen noterat att ”den ständige debattören” och folkmordsrättsvänsterns eldsjäl och primus motor, Jan”åsikter om allt hur galna dom än är”Myrdal, avlidit den 30:e ds vid en ålder av 93 år.

Jan Myrdal som hyllade och försvarade Mao och kulturrevolutionen in i det sista - Kim Il-sung och Nordkorea - Pol Pot - Robert Mugabe - Talibanerna i Afghanistan, ja allt som kamraterna och USA hatarna inom Nordkorevännerna - Nordkoreakommitten - Svensk Korenska föreningen mfl mfl hade på agendan, uppges ju haft ett bibliotek om ca 50.000 volymer av böcker och ett enormt antal historiska artiklar och dokument. Myrdal ansåg sig själv besitta stora kunskaper i framförallt Kinesisk (östasiatisk historia) och mycket mycket annat.

Hos Myrdal saknar jag, mycket av de kunskaper som Kumabjörn storsint förmedlat till oss.

Så all heder Kumabjörn, för detta, och hoppas Du har energi nog att fortsätta ett bra tag till!

————

Angående den ”Gule Bismarck” och Korea.

Med tanke på mitt speciella intresse för DDR:s relationer till Nordkorea och deras samarbete med Kim Il-sung och bland annat uppbyggnaden av säkerhetstjänsten och polisen i Nordkorea, har jag funnit dokument som refererar till ”Koreas tidigare relationer” med Tysk/Preussisk militär!

Är Kumabjorn eller någon anna skribent i besittning av specifikt material i ämnet, mottages detta med nöje!
Senast redigerad av LEMMOR 2020-10-31 kl. 09:19.
Citera
2020-10-31, 09:20
Medlem
Kumabjorns avatar
Man kanske bör undvika att bli allt för personlig i samband med någons bortgång, men för mig har Jan Myrdal alltid personifierat begreppet ”Champagnekommunist”.
Man skulle kunna kalla honom Dom Mao om man var lagd åt den sortens ordvitserier.
Citera
2020-10-31, 12:04
Medlem
Citat:
Man kanske bör undvika att bli allt för personlig i samband med någons bortgång, men för mig har Jan Myrdal alltid personifierat begreppet ”Champagnekommunist”.
Man skulle kunna kalla honom Dom Mao om man var lagd åt den sortens ordvitserier.

Dom Mao var fyndigt!

Nej, någon traditionell rödvinskommunist àla gamla tiders Clartémedlemmar var han definivt inte.

Det är skillnad på piss - äppeljuice och en Chateau d’Yquem.

Det är skillnad på Arbogapastej och foie gras de Canard.

Trestjärniga guldkrogar - femstjärning Cognac och svindyra årgångsviner var mera hans signum.

Ja, det kan vara klädsamt att inte bli allför hädisk eller personlig efter någons bortgång, i vart fall för oss som vet vad vördsamhet innebär.

Dock tror jag inte Myrdal skulle brytt sig särskilt mycket, om han visste att man häcklade honom för att han inte levde som han lärde. Hans exlusiva mat och vinvanor var så långt ifrån den fattige bondens matvanor i Nordkorea eller Kina som möjligt.

Men sådant sentimentalt tjafs satte sig Myrdal naturligtvis över, precis som alla andra narcissister var han i total avsaknad av empati.
Citera
2020-10-31, 22:05
Medlem
Citat:
Jag sörjer inte.
En människa som hyllade Kambodjas Pol Pot och Albaniens Hoxhas har inget på på denna jord att göra. Jag hoppas att han får känna på deras regim i himlen.
Citera
2020-10-31, 22:55
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag sörjer inte.
En människa som hyllade Kambodjas Pol Pot och Albaniens Hoxhas har inget på på denna jord att göra. Jag hoppas att han får känna på deras regim i himlen.

Hmm, men han förtjänar ändå att komma till himlen?
Intressant dikotomi.
Citera
2020-11-01, 15:14
Medlem
Citat:
Jag sörjer inte.

Myrdal gick inte ur Svenska kyrkan, trots att han fick kritik och skarpa åthutningar från KOMINTERN och sina kamrater i (KP) mfl. för detta fruktansvärt illojala och suspekta beteende.

Myrdal försvarade sig, (på sitt sedvanliga dubiösa sätt) och skyllde på sitt kulturella arv, framförallt av GVB = Vasabibeln.
Ännu mer skrattretande var Myrdals förklaring att det var praktiskt, att vid sina många resor och därmed erforderliga uppgiftslämningar i visumansökningar och deklarationer vid inresor, kunna uppge luthersk trostillhörighet, för att slippa besvärliga följdfrågor från berörda myndigheter. Man tager sig fortfarande flr pannan!!.......

Kanske han ville lämna en dörr öppen till Sankte Per trots allt?

Myrdal, med sitt ständiga vimsiga svammel om att ena stunden vara agnostiker eller kättare och andra stunden fullblodsateist i total avsaknad av alla former av tro, kanske i sina svaga stunder för sig själv, trodde på en himlafärd??

Nej, Sankte Per skulle nog aldrig släppa in honom, CV:et var för mörkt.

Hinduisk själavandring eller ”re in carne” kanske? Återkomst som Gunnar Myrdal?

Shinto eller Buddism bekännde han sig inte heller till, så någon återfödelse förenlig med någon av dessa är inte aktuell.

Det lutar nog mest åt Hades rike till slut.
Citera
2020-11-01, 15:48
Medlem
Det har läckt ut dokument som visar hur Kina hjälpt NK att bygga järnväg och infrastruktur som en del av Belt & Road. Att Kina hjälpt NK är en illa bevarad hemlighet, men omfattningen är större än någon anat. Kina röstade aktivt för senaste resolutionen mot NK och bryter därmed vad man själv röstat genom. Framför allt har det skett genom företag från provinsen Jilin i Norra Kina som gränsar mot NK och Ryssland. Intressanta är ju vad som händer när (ja när, inte om) NK inte känner för att betala tillbaka längre.
Citera
2020-11-01, 16:24
Medlem
Citat:
Hmm, men han förtjänar ändå att komma till himlen?
Intressant dikotomi.
Intressant ord, jag har därmed lärt mig ett nytt sådant.
Ja om han blir begravd eller strödd i/på vigd jord kommer han till himlen.
Om askan sprids på ovigd mark får han en gratisbiljett av färjekarlen...
Citera
2020-11-01, 17:37
Medlem
Citat:
Intressant ord, jag har därmed lärt mig ett nytt sådant.
Ja om han blir begravd eller strödd i/på vigd jord kommer han till himlen.
Om askan sprids på ovigd mark får han en gratisbiljett av färjekarlen...

Charon väntar vid Styx, det är mitt tips.

Bara dom inte glömt att lägga en Mao dvs det kineserna kallar en Jiao vilket motsvarar en ”tioöring” eller 10 Fen under tungan, som likvid för överfarten!

En Rubel eller DDR-mark går nog lika bra!
Citera
2020-11-02, 01:09
Medlem
Kumabjorns avatar
För att återgå till trådens ämne tänkte jag meddela att Nordkorea åter har framfört sitt beklagande, utan att be om ursäkt den här gången heller, till incidenten vid NLL. Tydligen finns det någon form av kontaktvilja gentemot Sydkorea. Man kan ju undra vad som ligger bakom?
Citera
2020-11-02, 01:14
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det har läckt ut dokument som visar hur Kina hjälpt NK att bygga järnväg och infrastruktur som en del av Belt & Road. Att Kina hjälpt NK är en illa bevarad hemlighet, men omfattningen är större än någon anat. Kina röstade aktivt för senaste resolutionen mot NK och bryter därmed vad man själv röstat genom. Framför allt har det skett genom företag från provinsen Jilin i Norra Kina som gränsar mot NK och Ryssland. Intressanta är ju vad som händer när (ja när, inte om) NK inte känner för att betala tillbaka längre.

När det gäller Kina är Nordkorea inte i en position där de kan inställa betalningarna, till skillnad mot hur de agerat mot Sverige exempelvis. Med rimlig stor säkerhet är det anledningen till det beteende som uppvisades i Mullvaden, desperationen för hårdvaluta, i detta fallet olja (därmed slipper de inhandla det från Ryssland eller Kina), är så pass hård att de inte ens sätter sig och gör en ordentlig bakgrundskoll på de pappenheimers som uppger sig villiga att inhandla deras vapen.
Citera
2020-11-02, 01:28
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag har 2 st nyfikna följdfrågor:

2.”Bismarck den gule”, finns något samlat verk som beskriver honom i allmänhet och något verk som redogör för den Preussiska militärens historik i både Kina - Korea och Japan.

Angående den ”Gule Bismarck” och Korea.

Med tanke på mitt speciella intresse för DDR:s relationer till Nordkorea och deras samarbete med Kim Il-sung och bland annat uppbyggnaden av säkerhetstjänsten och polisen i Nordkorea, har jag funnit dokument som refererar till ”Koreas tidigare relationer” med Tysk/Preussisk militär!

Är Kumabjorn eller någon anna skribent i besittning av specifikt material i ämnet, mottages detta med nöje!

Jag förlitade mig huvudsakligen på Okamoto Takashi och hans 李鴻章 東アジアの近代 eller Li Hongzhang och Östasiens modernisering från 2011. Han återfinns också i The Cambridge History of China, vol 11 del 2, men mera spretigt och utan egentlig koncentration på hans person.

Korea noterade att Japan stärkts militärt med preussisk hjälp och expertis och gjorde ett försök till en liknande satsning, men deras xenofobi var starkare än japanernas. Några återvände med samma fartyg de anlänt med, ett fåtal stannade och försökte kämpa, men de konfucianska lärorna var en oöverstiglig barriär. Japanerna använde sedan efter kort tid och erbjöd bättre arbetsvillkor och betalning i Japan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in