Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Undrar om det är ett höst- och vårvirus snarare än ett vinterhalvårvirus? I början av pandemin konstaterades att alla drabbade platser hade en medeltemp just då på över 0.
Det kanske är att hoppas på för mycket, men ökningen verkar redan mattas av på flera håll. Det kanske inte blir en halvårslång våg?
Sa nu när det börjar mattas av drar ex UK igång med en lockdown, vilket säkert kommer "ge resultat" för det verkar ju som om det avtar ändå. Så kan politikerna ta åt sig äran för ingenting. Tänker de bötfälla folk som sitter på stranden den här gången också? Trots att D-vitamin verkar vara det som skyddar bäst! Vilka galningar, det är nästan som om de vill att folk ska dö.
Nu kan jag säkert vara hur fel ute som helst och det kanske bara är en förhoppning.
Min känsla är ändå att anledningen till den snabba ökningen just nu, beror på ett långvarigt dåligt beteende från folk. I våras gav lockdowns och restriktioner likt de i Sverige stor effekt efter någon vecka. När folk började slappna av i somras hade vi sättet att umgås på utomhus samt vädret i största allmänhet på vår sida. När folk nu nästan lever som man gjorde före coronan, samtidigt som aktiviteter flyttar inomhus och att vädret såklart är bättre lämpat för smittspridning, så ballar det ur efter ett tag.
Jag hoppas och tror att om tillräckligt många ”backar” och börjar skärpa till sig, så kommer vi få grepp om detta. Jag hoppas också att det inte behöver krävas en sjukvård på knäna innan folk förstår allvaret.
Jag misstänker att detta är vad som skett i Tjeckien och nu Belgien. Man skall ju komma ihåg att fördröjningen är ca 3-4 veckor från förändring i beteende/lockdown tills det ger effekt.
Israels siffror är ett klart bevis på detta. Dock kvarstår de ökande dödstalen ännu längre..