2020-11-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Behöver svar på detta.

Jag kan inte ge exakt datum och exakt siffra. Men i början av pandemin var det 26 döda som var mellan 20-39

Det har Ökat och det har även ökat väldigt mycket i just den åldersgruppen.

Hur kommer det sig att det dör 26 på relativt kort tid och nu dör ingen i den åldern? Har dom slutat uppdatera åldrar eller ljuger dom? eller dör ingen i den åldern helt plötsligt?

Har i vart fall svårt att tro att det handlar om mörkning. Så många unga studenter som möjligt smittade, hade någon av dem dött, eller ens hamnat på IVA, så lär det hamnat på aftonbladet, föräldrar/syskon/kompisar som vill varna andra etc. Men inget sånt alls. Det närmaste det jag kan komma på är att det rätt nyligen var en artikel i aftonbladet om någon 25-åring som berättade att han fick rätt allvarlig corona i april, och tuppade av i duschen.
Citera
2020-11-01, 20:34
Medlem
Chevrons avatar
Har lokala restriktioner i min stad och det är ju inte jättemycket till lockdown. Folk är mest som vanligt. En butik hade utförsäljning hela helgen, så dit strömmade ju kunder.

Har däremot plötsligt sett fler munskydd (3-4 på några dagar upp från 0 på en vecka) på unga, icke-asiatiska personer. Det var såna tygskydd man kan tvätta och använda flera gånger. Gissar på att de kommer bli populärast om något munskyddskrav kommer.
Citera
2020-11-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Just i sådana här lägen är det ju inte det. För rätt som det är händer det en katastrof, och då finns det inte tid att hatta. Folk måste hålla sig inne, punkt. Kan ju även vara något annat, t.ex. en kärnkraftsolycka eller ett gasutsläpp.
Inte alls. Det finns kanaler för dylika händelser. Och ingenting hindrar en tydligare rekommendation i form av dörrknackande poliser, militärer eller samhällsarbetare som informerar direkt och konkret om det t ex skulle ske en kärnkraftsolycka som drabbar en region. Men att vi har det enda möjliga korrekta och vettiga systemet råder det verkligen inget tvivel om.
Citera
2020-11-01, 20:35
Avslutad
Har fått höra av en läkare att många dog i början pga deras blod tjocknade till. Så det ges blodförtunnande till svårt sjuka nu . Vilket bidrar att det blir mindre dödsfall överlag .
Citera
2020-11-01, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har i vart fall svårt att tro att det handlar om mörkning. Så många unga studenter som möjligt smittade, hade någon av dem dött, eller ens hamnat på IVA, så lär det hamnat på aftonbladet, föräldrar/syskon/kompisar som vill varna andra etc. Men inget sånt alls. Det närmaste det jag kan komma på är att det rätt nyligen var en artikel i aftonbladet om någon 25-åring som berättade att han fick rätt allvarlig corona i april, och tuppade av i duschen.

Ja det har du ju en poäng om
Citera
2020-11-01, 20:36
Medlem
arbetets avatar
COVID19 är bara en förkylning:

Covid nurse death toll now as high as the number of nurses who died during World War One
As many nurses have now died from coronavirus than were killed during the entirety of the First World War, the International Council of Nurses (ICN) has revealed.

The latest figures collated by the federation of 130 national nurses’ associations show that 1,500 nurses have lost their lives since the pandemic began around the world.

This is the same as the number of nurses believed to have been killed during the four years of World War One.

However, the ICN expects the figure of 1,500 to be a significant underestimate, as it only includes those who have died in 44 countries where data was available.
https://www.independent.co.uk/news/health/covid-nurse-death-world-war-one-ww1-b1448185.html
Citera
2020-11-01, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skulle jag gissa så har vi blivit så mycker bättre på att vårda svåra fall vilket ger utslag speciellat bland de lite yngre. Speciellt blodproppslösande som Fragmin och annat tror jag har gjort underverk.

Man ser nu tydligen en förändring band sjukhusfallen som du verkar ha noterat. Fler lite yngre och fler kvinnor:

”Tendens till förändring” bland inlagda patienter

/.../
Statistiken från regionerna spretar och alla rapporterar inte kön, ålder och riskdiagnoser hos covidpatienterna. Det finns också en kraftig eftersläpning i inrapporteringen till SIR, Svenska Intensivvårdsregistret, från vissa regioner.

Region Uppsala är ett av undantagen – där har man detaljerad statistik både från den stora satsningen på provtagning och från covidfallen på Akademiska sjukhusets vårdavdelningar. Under oktober har mer än 1 400 personer konstaterats smittade med covid-19 i regionen. Majoriteten av dessa finns i yngre åldersgrupper och tillhör inte någon riskgrupp. De allra flesta är mellan 20 och 29 år gamla, och det är något fler kvinnor än män som bland de smittade.
https://www.svd.se/tendens-till-forandring-bland-inlagda-patienter

Intressant att få veta att det finns en eftersläpning i inrapporteringen till SIR.

Just nu har vi 64 på IVA enl. SIR:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Det jag är lite orolig över att jag själv äter 2 blodtrycksmediciner men det är under kontroll nu. Och jag har högt hemoglobin och erytrocyter.
Citera
2020-11-01, 20:38
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Behöver svar på detta.

Jag kan inte ge exakt datum och exakt siffra. Men i början av pandemin var det 26 döda som var mellan 20-39

Hur kommer det sig att det dör 26 på relativt kort tid och nu dör ingen i den åldern? Har dom slutat uppdatera åldrar eller ljuger dom? eller dör ingen i den åldern helt plötsligt?

tror många i den åldern dog av ett överpåslag från immunförsvaret, och man har lärt sig att hantera det bättre idag, hittat rätt mediciner att dämpa immunsvaret med osv

så lika många, eller mer, i den åldern, blir svårt sjuka idag.. men vi har bättre tekniker för att stoppa det från att gå till döden.
Citera
2020-11-01, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Diskussionen handlade ju om att minimera lidande. Inte om att vi kan återhämta oss från det mesta.

Men ingen svara på hur många fullt friska människor i Sverige under 50år har dött i covid 19......Är det så få att det liksom inte vill nämnas ?
Citera
2020-11-01, 20:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det jag är lite orolig över att jag själv äter 2 blodtrycksmediciner men det är under kontroll nu. Och jag har högt hemoglobin och erytrocyter.
Du ska säkert ta det försiktigt. Se till att du sköter dig i övrigt och skyddar dig. Kör på med D-vitaminer också. I varje fall så orsakar dina blodtrycksmediciner inte någon ökad risk som det var snack om i början. Det har blivit motbevisat och man tror tvärtom att de kan vara bra.
Citera
2020-11-01, 20:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Just i sådana här lägen är det ju inte det. För rätt som det är händer det en katastrof, och då finns det inte tid att hatta. Folk måste hålla sig inne, punkt. Kan ju även vara något annat, t.ex. en kärnkraftsolycka eller ett gasutsläpp.

Att det finns små fördelar i vissa avgränsade fall med en diktatur innebär inte att så många önskar leva i en diktatur. Åtminstone inte personer som fått uppleva vad det kan innebära. Spanien och gamla öst har diktaturskap i ryggmärgen även om de har lämnat det på papperet.

---

Såg att TV-puckhögen fick tillåtelse i eftermiddags och SVT applåderade.
Citera
2020-11-01, 20:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Behöver svar på detta.

Det är alltså ungefär 1 på 200 döda som är i den åldern. Får jag gissa så lär behandlingar också fungera bättre på yngre, dvs dödligheten för den gruppen har förmodligen sjunkit mer än för de äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in