2020-11-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så du tror att alla har semester samtidigt på sommaren? Den gemensamma nämnaren är just den att skolorna är stängda men inte arbetsplatserna.

Nej, alla har inte semester samtidigt, men det understryker snarare det jag säger ännu mer? Britt-Marie har semester vecka 26-29, Joel vecka 29-32. Alltså sju veckor de inte träffas. Och i juli och början av augusti är det generellt sett låg närvaro på de flesta arbetsplatser.
Citera
2020-11-01, 13:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men för helvete släpp skolorna nu ditt inbilska åbäke! Det är bevisat och överbevisat att skolorna INTE någonstans är drivande i smittspridningen. Sanslöst vilka kretiner ni alarmister är..
Ja det får du ju tro om du vill, är det någon som är ett inbilskt åbäke så är det du. Otrevlig är du dessutom vilket får dig att framstå som synnerligen ignorant.

Här får du lite lektyr:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.5694/mja2.50823
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-01 kl. 14:15.
Citera
2020-11-01, 14:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hela Europa stänger ner men håller skolorna öppna. Alla rapporter och data pekar på att barn inte driver smittspridningen.

Men du vet så klart bättre?

Här har du något att läsa:

”Children may be more susceptible than originally thought and play a role in community transmission”

Om du läst mina inlägg borde du ha insett att jag inte är för att man stänger skolorna. Jag menar att man bör utöka distansundervisningen på gymnasiet och högskolan och man måste skydda lärare ( och elever ) i riskgrupp som inte kan arbeta hemma.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-01 kl. 14:14.
Citera
2020-11-01, 14:06
Medlem
Dagens danske tal:
62000 prøver, 948 smittede, 2 døde.

25/10:
58000 prøver, 945 smittede, 2 døde.

18/10:
31500 prøver, 451 smittede, 1 død.
Citera
2020-11-01, 14:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Sånär som på de senaste månaderna kan du alltså linjera upp våra kurvor med varandra. Vid vilka datum går detta?
Nej, mitt uttalande bygger på information från Tegnell den store.
Citera
2020-11-01, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Största problemet med vaccinutvecklingen och en stor anledning till att det drar ut på tiden är att för få blivit smittade i testgrupperna. Samhällen stänger ner och spridningen minskar. Det har varit svårt att få fram säkra resultat när spridningen varit för liten. Sverige kunde ställa upp som frivillig försökskanin då man ändå inte tänkt bromsa spridningen.

Jag vet inte om första halvan av ditt inlägg är riktigt, det skulle kunna stämma. Sista meningen är dock totalt nonsens, senaste halvåret har vi haft lägre smittspridning och dödlighet än väldigt många andra länder.
Citera
2020-11-01, 14:13
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Här har du något att läsa:

”Children may be more susceptible than originally thought and play a role in community transmission”

Om du läst mina inlägg borde du ha insett att jag inte är för att man stänger skolorna. Jag menar att man bör utöka distansundervisningen på gymnasiet och högskolan och man måste dkydda lärare i riskgrupp som inte kan arbeta hemma.

Precis som majoriteten härinne har du aldrig läst en rapport innan pandemin och fattar inte vad ordet ”may” innebär.
Citera
2020-11-01, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nä, svt visar att det är en platå. Precis som du beskriver. Men fortsätter den trenden så kommer det ju minska snart. Statistiken för sverige är så pass stor att det inte borde vara tillfälligheter inblandat, men man vet nu aldrig.

Skollovet borde rimligen ha betydelse så helt ologiskt är det ju inte.

OK. Idag har det dessvärre ökat från 59 till 62, men inget oväntat, veckan som helhet är det fortsatt väldigt positivt om man jämför med smittoökningen. Skollovet har absolut ingen betydelse här, de som smittas denna vecka hamnar inte på IVA förrän om två veckor.
Citera
2020-11-01, 14:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Av det jag hört råder det ingen tvekan att vaccinen fungerar alldeles utmärkt. Nu handlar det mest om formalia, om en månad kommer det köras ut brett vaccineraing till alla 70+. När pandemin ökat några veckor till och vi ser samma dödstal som i våras i UK Belgien m fl länder kommer ingen politiker att våga att inte nödgodkänna vaccin. Det ska verkligen bli spännande se vilket land förutom Ryssland som nödgodkänner vaccinet först. Jag tippar på att UK blir först i Europa, inte för inte AstraZeneca har sitt huvudkontor där.

Hade du redan läst det här:

https://www.reuters.com/article/uk-health-coronavirus-astrazeneca-vaccin-idUSKBN27H1BD

innan du skrev inlägget?
Citera
2020-11-01, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Och du betalar deras löner och arbetsgivaravgifter?

Ja sålänge jag har jobb. Men lejonparten kommer att betalas av sedelpressarna och kommande generationer.
Citera
2020-11-01, 14:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Precis som majoriteten härinne har du aldrig läst en rapport innan pandemin och fattar inte vad ordet ”may” innebär.
Tror du inte att jag har läst en rapport innan? Det är ju löjligt av dig att ens säga så, jag har ett flertal examina från ett av Sveriges mest välrenomerade universitet. Dock inte inom medicin eller liknande men engelska det kan jag bättre än de flesta andra min herre.
Citera
2020-11-01, 14:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Långtidssjuka.

”Professorn: Ingen bra behandling för långtidssjuka

Jan Nilsson, professor i kardiologi, säger i SVT:s Helgstudion att omkring två procent av alla smittofall har besvär av covid-19 i mer än tre månader.

En potentiellt stor grupp, enligt honom.

- Det kanske inte låter så mycket, men om vi har en miljon smittade så är detta en stor grupp som har mycket besvär och som vi inte har någon bra behandling för, säger Jan Nilsson.”

Det är som några av oss sagt redan en inte ringa grupp.

svt.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in