2020-11-01, 09:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Den övervägande mängden av 300 000 byggnadsarbetare i Sverige är inte hantverkare som kör omkring i en servicebil. Verktyg mm. flyttas till det bygge laget ska arbeta på och ofta är läget kvar på samma bygge i ett år.

Hur tänker du nu?
Ska antalet nya fall minska med 90 % på två veckor för att "något" inte ska vara fel?
Varför borde det bli så menar du?

Jag ser sällan byggjobbare i kollektivtrafiken. De är väldigt sällsynta där.

Ja, kör man lockdown med fåtal undantag (skolorna),borde ju antalet fall minska drastiskt såvida inte denna lockdown läcker något fruktansvärt och då får man titta på läckorna, vilka tänkbara som återstår och de borde inte vara många till antalet. Håller då "allt" stängt med undantag av just skolor skulle nog jag se dem som klart misstänkta. Men vi får väl se vad som händer med smittan nu. Droppar den med 90% inom 14 dagar är även jag beredd att ompröva min teori om att skolorna i allra högsta grad är inblandade i spridningen av viruset. Fortsätter däremot spridningen är det ju något uppenbart fel.
Citera
2020-11-01, 09:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Väldigt långsam ökning. Troligtvis är toppen på IVA redan nådd.
Och det baserar du på vad? Vi såg den första antydan till en exponentiell ökning av fall under veckan. Det tar minst fjorton dagar eller mer innan folk dyker upp på IVA efter smittotillfället.
Citera
2020-11-01, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag delar (som vanligt) dina tankar och åsikter. Tycker du ger en i 100% träffande beskrivning av hur det ligger till. Barn under 10 tycks smitta något mindre, men absolut inte obefintligt. De blir ju uppenbarligen sjuka de med, men i betydligt lägre omfattning. Barn från 10 och uppåt smittar som vuxna. Jag skulle vilja säga att det är ungefär det forskingskonsensus som finns nu, efter att ha läst flera olika studier i ämnet. Det går väl inte riktigt i takt med myndigheternas åtgärder. Tex, var det ju gymnasiet och uppåt som körde distans i våras. Helt enkelt för att man bedömer att äldre elever kan ta ett större självständigt ansvar. Inte så mycket smittskyddsöverväganden, utan mer ekonomiska.

Jag tror också det hade klingat av snabbt om man stängt skolan. Vi såg ju om inte annat vad som händer under sommaren i Sverige. Smittan närmast försvann. Nu någon månad in på höstterminen däremot har smittan tagit ordentlig fart igen och jag tror inte att det är någon slump. Det är ju närmast det mest glasklara samband man kan se.

Vad gäller dina farhågor i övrigt delar jag även dem. Det kommer bli en mycket tuff höst och vinter. Jag tror för övrigt att Sverige inte kommer vidta så värst mycket mer åtgärder. Vi kommer inte få samma tuffare åtgärder som i Frankrike eller Storbritannien. Därför tror jag också att det kommer bli mycket jobbigt framöver. Jag är så rädd för att sjuka människor kommer förvägras vård i Sverige, för att det helt enkelt inte kommer finnas någon kapacitet.
Hur mycket barn över 10 smittar beror till stor del på deras kontaktnät. Som jag skrivit tidigare, min kommun bussar alla högstadieelever in till stan (med blandade klasser från olika områden) samt att nästan all idrott numera bedrivs centraliserad inne i staden. Detta ledde i våras till ett större utbrott på högstadiet som dock aldrig fångades upp. Smittan kom in via idrottslag som varit utomlands.

I andra kommuner så går man fortfarande med grannbarnen på högstadiet samt att man har mycket mer idrott där man bor. Där får viruset mycket sämre förutsättningar att använda barn som plattform för spridningen.

Edit: de utbrott på grundskolor som jag har koll på har handlat om skolor med elever från många olika områden som bussas in. Så även skolan utanför Skellefteå där en lärare dog, det är en skola på en mindre ort och många av barnen åker buss dit. Högstadieskolor i storstäder är nästan alltid blandade från olika områden (stordriftsfördelar).
Senast redigerad av Pisseman 2020-11-01 kl. 09:46.
Citera
2020-11-01, 09:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kontroversiellt menar du. Pfizer är ett RNA-vaccin och är det som är mest "konstgjort". Även Astra-Zenecas är en ny teknik. Det enda i pipe-line som är traditionellt är väl Sinovac's CoronaVac

https://en.wikipedia.org/wiki/CoronaVac

Min uppfattning är dock att säkerheten kanske inte är det största problemet utan effektiviteten.

Stämmer ju att bägge vaccinen bär på ny teknik, men skillnaden mellan Astras och Pfizers vaccin är ju att det senare inte använder en förkylningsvector som värd (så dubbel ny teknik). Pfizers vaccin måste tydligen förvaras vid -80 grader. Astras vaccin kan frystorkas och fraktas närmast hur som helst. Nackdelen med Astras är tydligen att det bara kan ges som one-shoot, för sedan blir man immun mot vectorn och kommer heller inte att utveckla antikroppar. Vad gäller Pfizers vaccin kan man ta det hur många gånger som helst. Vet inte om det kan innebära problem, men låter som att det ev skulle kunna gör det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Okej. Vaknade utan feber idag, men halsen fortsatt slemmig och ond plus nu öronen också. Brukar inte bli sjuk, och definitivt inte sjukskriva mig för det här lilla.
Men okej. Andra tider nu.
Slemmig samt problem med öronen, der låter inte som covid.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du borde sluta kämpa så mkt...

Viruset kommer leva kvar länge o förr eller senare blir alla länder lika drabbade..

Gamla o sjuka kommer att dö ..

Men mänskligheten kommer klara detta!

Vi har klarat mkt värre än detta

Tack för ”omtanken”. Jag tror också mänskligheten kommer överleva, man kan väl bry sig ändå fast du inte tror att nån bryr sig ett skit.

Att man bara delar officiella siffror om hur det ökar innebär hur som helst inte att man sitter paranoid inlåst i en källare och har bunkrat mat. Och toapapper. Eller det finns ju såna nöter med, men att bara dela några siffror säger ingenting.

En oro över den ökningen betyder inte heller att alla vill införa en ”diktatur-lockdown”. Men i ett polariserat land verkar endast två motsatta ytterligheterna gälla i debattsammanhang. Oklart när det sansade ”landet lagom” förvandlades till något slags mini-USA.
Citera
2020-11-01, 09:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja jag tror vi har en hel del sådana då de är i behov av pengar och vill igång så snabbt som möjligt igen.
På jobbet hos oss blir vi glada då de meddelar negativt test för då vet vi att de är rätt så snabbt tillbaka igen. Om de ljuger eller inte är omöjligt att få reda på.

Och
Jag tror vi kommer ha rätt så många som inte orkar med att söka smittbärarpeng från försäkringskassan. Om partnern blir sjuk och inte testar sig så kan den andra fortsätta jobba.
Inget tvång att testa sig och då behöver man inte ens ljuga.
Men vi riskerar smittspridning.

Anser själv att sådant inte ok.
Ja, det ligger nog mycket i det du säger, dpeciellt det om smittskyddspeng för anhörig. Om den sjuke inte testar sig kan den anhörige fortsätta jobba och få full lön. Smitskyddspengen är ju väldigt låg jämfört med någon dom kanske får ut 30 000 efter skatt.
Citera
2020-11-01, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det finns studier på att cirka 40% blir smittade som bor under samma tak. Varför vet man inte ännu. Jag har personligen tre vänner som upplevt det , dvs att den ena testas positivt men partnern varken får symtom eller testresultat.

Skulle det vara konstigt?

Ett genomsnittligt hushåll består av 2,2 personer i Sverige, och om en sjuk person skulle förenklat smitta hela resten av sitt hus =1,2 personer och alltså 1,8 personer utanför sitt hus. Då har en sjuk smittat totalt 3 personer vilket är en aning mycket då Ro väl sägs ligga strax över 1.

Så en genomsnittlig sjuk verkar snarare smitta drygt 0,4 personer ur sitt hus och drygt 0,6 personer utanför sitt hus.

Följaktligen inte så konstigt att ingen av dina vänner smittat sin partner.

Om nåt är konstigt så är det väl att så många klarar sig från att smittas trots att de lever under samma tak som en smittad. Eller kanske flera av dem faktiskt smittats men inte testat sig.
Citera
2020-11-01, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://english.elpais.com/society/2020-10-28/a-room-a-bar-and-a-class-how-the-coronavirus-is-spread-through-the-air.html?ssm=TW_CC&fbclid=IwAR3JSqJUsmKbwwJaOkBHU3 Zk9_fC_C7JUlV58DHaneD1nOW78VBgjK_WoiA

Här är en mycket bra grafik av, hur smittan sprider sig i ett vanligt hemma-rum, en bar respektive ett klassrum - om en person är smittad. Samt hur mycket den kan minskas, om man vädrar respektive använder munskydd, eller väljer att vistas där kortare tid. Detta visar också, att klassrumssituationen inte alls är så riskfri, som Tegnell vill ha den till...
Jag tycker tvärtom det är extremt missvisande.

De skriver "31% av smittan i Spanien sprids på det här sättet, i familjeträffar.

Men den där grafiken föreställer inte en spansk familjeträff. Det ser ut som ett finskt tandläkarväntrum. Alla har spridit ut sig maximalt över rummet.

En spansk familjeträff är människor som kramar och kindpussar varandra, och högljudda diskussioner ansikte mot ansikte. Det är hud-mot-hud, andedräkt mot andedräkt. Även i coronatider.

Den där grafiken visar hur mässlingen och vattkoppor sprids. Om corona spreds på det där sättet, så hade nästan alla jordens invånare haft corona redan i Q1.

EDIT: Den förklarande texten är något bättre. Där förtydligar man att människorna befinner sig i ett litet oventilerat rum och skriker i flera timmar.
Senast redigerad av aw 2020-11-01 kl. 09:48.
Citera
2020-11-01, 09:47
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Slemmig samt problem med öronen, der låter inte som covid.

Tycker inte jag heller. Men hispigt läge nu.
Citera
2020-11-01, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det ligger nog mycket i det du säger, dpeciellt det om smittskyddspeng för anhörig. Om den sjuke inte testar sig kan den anhörige fortsätta jobba och få full lön. Smitskyddspengen är ju väldigt låg jämfört med någon dom kanske får ut 30 000 efter skatt.
Dock så har de flesta med höga löner möjlighet att jobba hemifrån.
Citera
2020-11-01, 09:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hur mycket barn över 10 smittar beror till stor del på deras kontaktnät. Som jag skrivit tidigare, min kommun bussar alla högstadieelever in till stan (med blandade klasser från olika områden) samt att nästan all idrott numera bedrivs centraliserad inne i staden. Detta ledde i våras till ett större utbrott på högstadiet som dock aldrig fångades upp. Smittan kom in via idrottslag som varit utomlands.

I andra kommuner så går man fortfarande med grannbarnen på högstadiet samt att man har mycket mer idrott där man bor. Där får viruset mycket sämre förutsättningar att använda barn som plattform för spridningen.

Japp. Det handlar ju om att bryta smittkedjor. Har fått besked om att idrottsklubbar ställer in tävlingar och träningar för barn födda före 2005. Frågan är om inte den gränsen borde höjas till barn födda före 2011? Rent biologiskt. Sedan måste jag erkänna att jag har lite svårt med att se nyttan med inställda träningar för barn i gymnasieåldern om de ändå träffas i skolan och på idrotten. De smittar ju sannolikt lika mycket där som i ridhuset, på hockeyträningen eller omklädningsrummet för basket, som de smittar i omklädningsrummet på idrotten i skolan. Återigen. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Stänger man inte ned skolorna, eller smittskyddar dem,, ser jag jag ingen större poäng med att göra det andra heller. Antingen gör man inget, eller så gör man både och. Vet inte om det är den svenska mellanmjölkspolitiken som spökar här igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in