Citat:
Ursprungligen postat av
heltjavlarandom
Vet inte om vi ska kalla det lån, snarare någon form av bidrag kanske? Staten trycker sina pengar. Vad heter det, grassroot founding? Att snurra igång ekonomin gynnar i slutändan toppkedjan, stater, banker osv.
Hade hellre haft ett bankkonto/betalkonto/lönekonto knytet till staten. Där varje transaktion gynnade och kontrollerades av staten(ungefär som kontanter) osv. Men då hade vi tappat ett helt led i beskattnings och omsättningskedjan, den är bra i dagens ekonomi. Men visst hade vi kunnat förfinat det! Betala mindre för mer.
Om jag får ett problem av någon och klarar av att äga det blir jag ansvarig för den personens problem.
Mot betalning! Utan mig kan den personen sedan inte bibehålla sitt uppehälle. Jag äger i praktiken både personens tillvaro och pengar.
Oförmågan att förhandla för sig själv. Det är orsaken att pengarna åker mot toppen. Enda sättet att "snurra igång" något på riktigt är väl att sprida ansvaret för problemlösning med högre konkurrens som följd?
Ett krig eller sänkt skatt kanske. Förbud mot fattigdom, utbildning(om det funkat), helt prestationsbaserad lön eller förbud mot anställning. Slopad LAS är en annan motivator. Omvänt progressiv skatt?
Machiavelli: "Lita aldrig helt på inyrda soldater." Eller i Sverige "själv är bäste dräng". Det är hemligheten.
Edit: Rätt så sjukt att folk betalar andra att överta ansvaret över de egna problemen...