Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Håller inte med. Hon anger en tydlig tidpunkt (på en timma när) då smaken försvann. Dessutom behöver ju det ena inte utesluta det andra. Känner man ingen smak/arom (förutom grundsmakerna sött surt och salt som registreras via tungan, beskt nämns dock inte i artikeln) så känner man ingen smak. Hur svårt är det att förstå? Om det sen är covid eller något annat som ligger bakom kan man förstås spekulera i, men förlorat luktsinne är ett så känt symptom vid covid att det ligger nära till hands att misstänka att det är orsaken.
Av alla indikatorer som "Covid Survey" (som bla drivs av Lunds Universitet) använder sig av så är tappad smak/lukt den tydligaste indikationen på att det är just Covid (den räknas som +80% sannolikhet). Det finns dessutom gott om rapporter om folk som har tappat just lukt/smak under en längre tid. Av de vuxna jag känner som haft Covid så har runt hälften tappat lukt/smak, men de flesta har fått tillbaka den efter några få veckor. En del har fått tillbaka lukt/smak efter längre tid och ytterligare en del har ännu inte fått tillbaka full funktion i lukt smak. De flesta jag känner som fått störningar i lukt/smak har tappat vissa lukter/smaker. En del har också fått förvanskade lukter och smaker. Min fru tyckte länge att många saker luktade klor. Detta har hon blivit av med, men hon har efter sex månader fortfarande inte fått tillbaka full funktion, även om det blivit mycket bättre. Och hon är definitivt inte någon simulant, det kan jag lova er. Jag fick (som jag skrivit tidigare) tillbaka (nästan) full funktion i smak/lukt efter några veckor, en knapp månad ungefär.
Edit: Upptäckte häromdagen att jag fortfarande (efter sex månader) inte känner lukten/smaken av grönpeppar. Jag tycker dessutom att kryddstark mat är starkare nu, men det är allt jag har identifierat att jag har problem med och det tycker jag inte är så mycket att klaga på. Fruns mat får man alltid krydda på extra numera då hon inte vågar krydda lika mycket som hon gjorde förr, pga risken att hon kryddar för mycket (iom att hon inte känner lukten/smaken av alla kryddor).