2020-10-31, 23:29
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Hittade det här
Det andra scenariot utgår från en ojämn smittspridning, vilket väntas ge en kraftig topp tidigt på hösten som följs av en ny topp efter nyår. Enligt modellen blir då antalet dödsfall ytterligare 3 247.

Folkhälsomyndigheten skriver i rapporten att detta är en tänkbar utveckling om folk börjar umgås mer frekvent, i nya konstellationer och i större grupper. ”I scenariot antas att infektiviteten snabbt minskar igen då människor blir medvetna om utbrottet och följer rekommendationer om distansering. Efter ett par månader sker en liknande snabb ökning och minskning.”

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger under Folkhälsomyndighetens presskonferens att detta scenario är det mest sannolika:

– Det vi tror mest på är det att vi får utbrott här och där, som vi sett i Gällivare och som vi sett i andra delar av världen.

Ingen prognos utan planeringsunderlag
Det tredje scenariot beskriver en stadigt ökande och ihållande smittspridning i alla regioner. Antalet nya dödsfall blir då 4 462, enligt Folkhälsomyndighetens beräkningar, varav 4 014 är över 70 år.

https://www.nyteknik.se/samhalle/fhm-sa-kan-smittspridningen-fortsatta-i-sverige-6998653

FHM har uppdaterat scenarierna efter den här artikeln. Scenario 0-2 istället för 1-3.
Finns som PDF på deras hemsida.

Tack! Intressant. (Även om det som går att utläsa ur kaffesump, antagligen stämmer bättre än något som FHM kommit fram till...)
Citera
2020-10-31, 23:33
Medlem
Otroligt intressant hur många som just skriver...Meeen tänk på dom gamla o sjuka som dör !!

Eller typ : Det är 6000 av gamla o sjuka som dött bara i år. .!!!

Nästan som dom inte inser att det dör ca 300 tusen varje år av just gamla o sjuka varje år men det har dom aldrig ens lagt en tanke på eller om sjukvården varit bra...

Hade jag skapat en tråd för 1år sen som just handlat om att gamla o sjuka dör i drivor pga dålig sjukvård eller sjukdomar så hade typ ingen svarat i den tråden...
Citera
2020-10-31, 23:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eventuellt har Frankrike peakat i nya smittade :-)

Idag rapporterar de 35 000+ nya fall. Förra lördagen rapporterades 45 000+.
Det var två veckor sedan man började med utegångsförbud i Paris och ett gäng andra städer. Dagens nedgång i antal nya fall är kanske ett resultat av det.
Citera
2020-10-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Otroligt intressant hur många som just skriver...Meeen tänk på dom gamla o sjuka som dör !!

Eller typ : Det är 6000 av gamla o sjuka som dött bara i år. .!!!

Nästan som dom inte inser att det dör ca 300 tusen varje år av just gamla o sjuka varje år men det har dom aldrig ens lagt en tanke på eller om sjukvården varit bra...

Hade jag skapat en tråd för 1år sen som just handlat om att gamla o sjuka dör i drivor pga dålig sjukvård eller sjukdomar så hade typ ingen svarat i den tråden...

Menar du att det dör ca 300 000 personer varje år i Sverige eller någon annanstans? För i Sverige dör vad jag vet ca 90 000 varje år under 00-talet.

Källa:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
Citera
2020-10-31, 23:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Man lär ju vara hungrig öven om man inte känner smak. Jag tycker mer det låter som en klassisk tonårs-ätstörning MED Covid-19, inte PGA.
Håller inte med. Hon anger en tydlig tidpunkt (på en timma när) då smaken försvann. Dessutom behöver ju det ena inte utesluta det andra. Känner man ingen smak/arom (förutom grundsmakerna sött surt och salt som registreras via tungan, beskt nämns dock inte i artikeln) så känner man ingen smak. Hur svårt är det att förstå? Om det sen är covid eller något annat som ligger bakom kan man förstås spekulera i, men förlorat luktsinne är ett så känt symptom vid covid att det ligger nära till hands att misstänka att det är orsaken.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-10-31 kl. 23:49.
Citera
2020-10-31, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Menar du att det dör ca 300 000 personer varje år i Sverige eller någon annanstans? För i Sverige dör vad jag vet ca 90 000 varje år under 00-talet.

Källa:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Okej då fattar jag att ingen har brytt sig tidigare ..Då kan jag sova tryggt inatt har trott att 300 tusen dött varje år ..haha
Citera
2020-10-31, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej då fattar jag att ingen har brytt sig tidigare ..Då kan jag sova tryggt inatt har trott att 300 tusen dött varje år ..haha

Självklart var inte mitt syfte att förminska de ca 6000 dödsfall som du tar upp. Jag tillhör själv en av de mest utsatta grupperna. Men det är bra med riktiga siffror för diskussionen skull.

Hare gott!
Citera
2020-10-31, 23:59
Bannlyst
Helt jävla galet, hela Paris som i en spökstad igen nu på Aktuellt.

Nu kommer väl London, Madrid, Bryssel som ett pärlband efter.
Citera
2020-11-01, 00:02
Avslutad
Runt den 18 oktober och framåt ser Sverige ut att sticka ut mer i Norden gällande... Igen. Totalt gällande inlagda på sjukhus och på intensiven. Ev. ökning av dödsfallen borde komma något senare baserat på tidigare trender. Om cirka 7-10 dagar skulle jag tippa på, hoppas jag har fel.

Inlagda på sjukhus 30 okt per 100 000 invånare:

Norge: 1,1
Finland: 1,1
Danmark: 2,5
Sverige: 5

I antal:

Norge: 60
Finland: 58
Danmark: 144
Sverige: 500

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/
Citera
2020-11-01, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Håller inte med. Hon anger en tydlig tidpunkt (på en timma när) då smaken försvann. Dessutom behöver ju det ena inte utesluta det andra. Känner man ingen smak/arom (förutom grundsmakerna sött surt och salt som registreras via tungan, beskt nämns dock inte i artikeln) så känner man ingen smak. Hur svårt är det att förstå? Om det sen är covid eller något annat som ligger bakom kan man förstås spekulera i, men förlorat luktsinne är ett så känt symptom vid covid att det ligger nära till hands att misstänka att det är orsaken.

Av alla indikatorer som "Covid Survey" (som bla drivs av Lunds Universitet) använder sig av så är tappad smak/lukt den tydligaste indikationen på att det är just Covid (den räknas som +80% sannolikhet). Det finns dessutom gott om rapporter om folk som har tappat just lukt/smak under en längre tid. Av de vuxna jag känner som haft Covid så har runt hälften tappat lukt/smak, men de flesta har fått tillbaka den efter några få veckor. En del har fått tillbaka lukt/smak efter längre tid och ytterligare en del har ännu inte fått tillbaka full funktion i lukt smak. De flesta jag känner som fått störningar i lukt/smak har tappat vissa lukter/smaker. En del har också fått förvanskade lukter och smaker. Min fru tyckte länge att många saker luktade klor. Detta har hon blivit av med, men hon har efter sex månader fortfarande inte fått tillbaka full funktion, även om det blivit mycket bättre. Och hon är definitivt inte någon simulant, det kan jag lova er. Jag fick (som jag skrivit tidigare) tillbaka (nästan) full funktion i smak/lukt efter några veckor, en knapp månad ungefär.

Edit: Upptäckte häromdagen att jag fortfarande (efter sex månader) inte känner lukten/smaken av grönpeppar. Jag tycker dessutom att kryddstark mat är starkare nu, men det är allt jag har identifierat att jag har problem med och det tycker jag inte är så mycket att klaga på. Fruns mat får man alltid krydda på extra numera då hon inte vågar krydda lika mycket som hon gjorde förr, pga risken att hon kryddar för mycket (iom att hon inte känner lukten/smaken av alla kryddor).
Senast redigerad av Pisseman 2020-11-01 kl. 00:06.
Citera
2020-11-01, 00:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag tror du känner igen dig i det här tankesättet. För jag tror du tänker precis så när gamla personer dör av något annat än covid.

Eller, jag tror inte att du tänker på dem alls faktiskt.
Vad är det du vill ha sagt med det? 🤷🏼
Citera
2020-11-01, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Av alla indikatorer som "Covid Survey" (som bla drivs av Lunds Universitet) använder sig av så är tappad smak/lukt den tydligaste indikationen på att det är just Covid (den räknas som +80% sannolikhet). Det finns dessutom gott om rapporter om folk som har tappat just lukt/smak under en längre tid. Av de vuxna jag känner som haft Covid så har runt hälften tappat lukt/smak, men de flesta har fått tillbaka den efter några få veckor. En del har fått tillbaka lukt/smak efter längre tid och ytterligare en del har ännu inte fått tillbaka full funktion i lukt smak. De flesta jag känner som fått störningar i lukt/smak har tappat vissa lukter/smaker. En del har också fått förvanskade lukter och smaker. Min fru tyckte länge att många saker luktade klor. Detta har hon blivit av med, men hon har efter sex månader fortfarande inte fått tillbaka full funktion, även om det blivit mycket bättre. Och hon är definitivt inte någon simulant, det kan jag lova er. Jag fick (som jag skrivit tidigare) tillbaka (nästan) full funktion i smak/lukt efter några veckor, en knapp månad ungefär.

Edit: Upptäckte häromdagen att jag fortfarande (efter sex månader) inte känner lukten/smaken av grönpeppar. Jag tycker dessutom att kryddstark mat är starkare nu, men det är allt jag har identifierat att jag har problem med och det tycker jag inte är så mycket att klaga på. Fruns mat får man alltid krydda på extra numera då hon inte vågar krydda lika mycket som hon gjorde förr, pga risken att hon kryddar för mycket (iom att hon inte känner lukten/smaken av alla kryddor).
Brukar du ha smak-/luktbortfall när du är förkyld? Har det hänt innan corona?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in