2020-10-31, 22:30
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Och det ger de rätt att få mängder med fördelar jämfört med övriga medborgare?

Jag hoppas att bra kompromisser kan upprättas mellan svenskar och samer som ger goda förutsättningar för att folken ska kunna leva sida vid sida. Dagens situation leder uppenbarligen till konflikter och jag kan tänka att samerna ska ha vissa rättigheter att leva enligt sin kultur, men jag vill inte att svenskar ska lida heller. Bättre lösningar på dessa problem är vad jag vill se.
Citera
2020-10-31, 22:30
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Varför skulle de inte kunna vara en urbefolkning?

Som jag ser det kan det som sagt finnas fog för att samerna ska ha vissa rättigheter inom vissa ramar, inte minst för att de eventuellt kom till de norra delarna av dagens Sverige innan dagens svenskar.

Som jag ser det kan det finnas visst fog för att jag får göra vad jag vill.. Kan bero på att mina förfäder kom hit innan samerna, fundera på den.l.
Citera
2020-10-31, 22:33
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Jag hoppas att bra kompromisser kan upprättas mellan svenskar och samer som ger goda förutsättningar för att folken ska kunna leva sida vid sida. Dagens situation leder uppenbarligen till konflikter och jag kan tänka att samerna ska ha vissa rättigheter att leva enligt sin kultur, men jag vill inte att svenskar ska lida heller. Bättre lösningar på dessa problem är vad jag vill se.

Det hoppas inte jag.
Citera
2020-10-31, 22:35
Bannlyst
Leder det till ett svagare sverige är det bra!
Citera
2020-10-31, 22:36
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Jag orkar inte länka men du googla. De första människorna på skandinaviska halvön hade andra ykromosomvarianter än de som utmärker samer.

Sen tycker jag att de har rätt till sin kultur osv vissa landområden.
Sen tycker jag att de förlorar på den här offerkoftekarriärsgrejen. Det blir så snaskigt. Speciellt när de ska framträda som nån slags pkmaskottar som egentligen bara vill ha pengar.

Ja, människorna som invandrade till dagens Sverige söderifrån var först i dagens södra Sverige, men om vi snackar områden som idag ingår i norra Sverige kan väl det som kom att kallas samer ha varit först? Jag har inte hittat källor som motvisar det.
Citera
2020-10-31, 22:42
Medlem
Citat:
Ja, människorna som invandrade till dagens Sverige söderifrån var först i dagens södra Sverige, men om vi snackar områden som idag ingår i norra Sverige kan väl det som kom att kallas samer ha varit först? Jag har inte hittat källor som motvisar det.

Det fanns inga samer när "lappland" befolkades första ggn. De som var där först har visserligen lämnat spår i samerna men även i andra nordbor så inget speciellt.
Samerna verkar ha blivit en blandning av olika grupper med mkt influx av finskt el pre finskt blod.
De flesta samer idag har en finne el svensk som förfader men från ganska sena datum i sammanhanget.
Samerna är absolut en avskiljd grupp dock, ett eget kluster.

Hursomhelst var de inte "Sveriges urbefolkning" som nån negertant påstod i media.
Var de först i Norrland? Nej inte den uraliska kulturen, språket el renskötseln iaf.
Detta är vad som står på Wikipedia dvs.
Senast redigerad av Julskinkato 2020-10-31 kl. 22:44.
Citera
2020-10-31, 22:42
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Som jag ser det kan det finnas visst fog för att jag får göra vad jag vill.. Kan bero på att mina förfäder kom hit innan samerna, fundera på den.l.

Okej, kör hårt. Jag vet inte vilka dina förfäder är, men om du i framtiden postar en källa som visar att svenskarna var före samerna i dagens norra Sverige, exempelvis det område vi kallar Lappland idag, kommer jag att finna den intressant.

Citat:
Det hoppas inte jag.

Okej!
Citera
2020-10-31, 22:43
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Nä, alla kan vara en urbefolkning med rätt definition
Ok, varför ska samerna ha rättighetr som ingen annan har
Citera
2020-10-31, 22:54
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det fanns inga samer när "lappland" befolkades första ggn. De som var där först har visserligen lämnat spår i samerna men även i andra nordbor så inget speciellt.
Samerna verkar ha blivit en blandning av olika grupper med mkt influx av finskt el pre finskt blod.
De flesta samer idag har en finne el svensk som förfader men från ganska sena datum i sammanhanget.
Samerna är absolut en avskiljd grupp dock, ett eget kluster.

Detta är vad som står på Wikipedia dvs.

Som jag förstår det är det svårt att utreda vad som hände på den tiden, folken lämnade spår, men de hann ofta försvinna innan modern arkeologisk konst kunde analysera dem.

Vad jag vet kan det mycket väl invandrat alla möjliga folk till dagens Lappland, och att bara vissa av dessa fick ättlingar som idag kallas samer. Verkligheten är ofta komplex och inte minst när den utspelade sig för tusentals år sedan.

Men när jag läser på exempelvis Wikipedia kan jag inte komma fram till att de första folken inte fick ättlingar som utgör dagens samer. Jag menar absolut inte att jag kan redogöra för hur olika folk interagerade där uppe, hur samernas historia ser ut. Jag menar snarare att det verkar vara svårt (av förklarliga skäl) för forskningsåren att beskriva dessa skeenden i detalj.
Citera
2020-10-31, 22:55
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ok, varför ska samerna ha rättighetr som ingen annan har

Du är rolig! Jag vill se fortsättningen på diskussionen mellan dig och dig.
Citera
2020-10-31, 23:01
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Du är rolig! Jag vill se fortsättningen på diskussionen mellan dig och dig.

Det utrymmet hade du fått om du hade haft något att komma med tidigare
Citera
2020-10-31, 23:01
Medlem
Citat:
Som jag förstår det är det svårt att utreda vad som hände på den tiden, folken lämnade spår, men de hann ofta försvinna innan modern arkeologisk konst kunde analysera dem.

Vad jag vet kan det mycket väl invandrat alla möjliga folk till dagens Lappland, och att bara vissa av dessa fick ättlingar som idag kallas samer. Verkligheten är ofta komplex och inte minst när den utspelade sig för tusentals år sedan.

Men när jag läser på exempelvis Wikipedia kan jag inte komma fram till att de första folken inte fick ättlingar som utgör dagens samer. Jag menar absolut inte att jag kan redogöra för hur olika folk interagerade där uppe, hur samernas historia ser ut. Jag menar snarare att det verkar vara svårt (av förklarliga skäl) för forskningsåren att beskriva dessa skeenden i detalj.

Det står att det samiska språket och kulturella särdrag kommer från ural, som finskan. Det kommer långt efter de första människorna i norr. (nu diskuterar vi norr, ingen söder fanns helt andra folk långt innan.)

Men absolut svårt att utreda vad som hände då. Eller grova drag går kanske att göra.

Hursomhelst är jag inte nån samehatare, jag tycker att de har en rätt till en del. Men att de ska viftas runt av pkmongon som Sveriges urbefolkning osv går bort.

Dessutom är det tragikomiskt när pkisterna ska vurma för samer men samtidigt förneka svenskarnas ens rätt till existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in