2020-10-31, 21:55
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Det är inte så att samerna kom efteråt, utan de fanns där innan, och upptar mark som svenskarna ändå inte är på, då sverige är stort, karg och glesbefolkat. Samerna stör inte heller, utan sköter sitt. Snarare innebär samerna en kulturell berikning. I egenskap av att svenskarna är större till antalet och har mer makt, så tycker jag däremot att svenskar ska kunna med visst antal begränsat besökare per år få turista och uppleva samisk kultur. Även om vi inte får turista där, så värdesätter vi svenskar ideal, som barmhärtighet, och alternativkostnaden vore ju att utrota en minoritet på vårt samvete, och det är inget vi vill, och inte heller av egoistiska skäl på hur det påverkar vårt anseende internationellt.

Sammantaget ska vi hålla käft, men kan pusha för kulturell upplevnad av samisk kultur. Däremot är det självklart till oss nytta att få gotta och diskutera om dess före eller emot på ett forum.

Det är dessutom alltid vedertaget att dessa innan minoriteter har sina egna lagar, då det är ett special case. I brasilien tillåts djungelfolken döda varandra utan rättsliga påföljer. Vi tillåter av ren barmärtiget att de får bevara sin mini rättsstat, då vi värdesätter kulturellt bevarande och barmhärtighet. Alternativet är kulturell utrotning, och det vill vi inte.
Jo, samerna kom efter, de gav inget värde enigt mig( min åsikt) och jag föraktar er till jag dör.
Citera
2020-10-31, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Nä de var inte där innan, kom med belägg för det isf. "Snarare innebär samerna en kulturell berikning
". Nä knappast ...

Ingen avgörande punkt direkt. Om de var där ungefär samtidigt, eller kom något senare, vilket majoriteten av svenskarna ändå glömt bort eller inte vet om, så är det ju nästan samma sak.

Klart det är fint med kulturell berikning. I andra homogena länder som japan, kina så måste de resa långväga för att få träffa andra kulturer,medan svenskarna har det gratis på hemmaplan, samtidigt som många av invandrarna får lägre samhällskast och tar skitjoben som taxi, uber eat budbilförare, frisör medmera, medan svenskarna kan fokusera mer på självförverkliga värden som att hitta ett jobb de tycker om eftersom de inte behöver ta smutsjobben.

När det existerar lägre kast, så får svenskarna högre status, även sinsemellan svenskarna. DVS blotta närvaron av andra lägre kast, ger de högsta kasten högre status, jämfört med om det bara fanns ett kast, dvs enbart svenskar i sverige. Tillgångsinflation, samt att svenskarna kan fokusera på hedoni och inte barnafödande och krympande pensioner då invandringen ska betala för pensionen framgent.
Senast redigerad av stroganof 2020-10-31 kl. 21:59.
Citera
2020-10-31, 21:59
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Nä de var inte där innan, kom med belägg för det isf. "Snarare innebär samerna en kulturell berikning
". Nä knappast ...

Citat:
I Norrbottens län har under 2000-talet flera boplatser påträffats som måste ha tillkommit mycket snart efter att inlandsisen drog sig tillbaka. De verkar ha använts av renjägare, eftersom det finns renben i fyndmaterialet. När dessa boplatser var i bruk var de sydligare delarna av Norrland fortfarande täckta av is, vilket gör en invandring från söder osannolik. Det är däremot inte långt till det redan befintliga bosättningsområdet vid Ishavskusten i norr. Ungefär samtidigt verkar det också ha skett en invandring från öster, med koppling till Butovokulturen i västra Ryssland.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Samernas_historia

På Wikipedia hittade jag denna indikation på att samernas förfäder visst kan ha varit först i dagens norra Sverige. Kan du inte länka en källa motbevisar detta?
Citera
2020-10-31, 22:05
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens

På Wikipedia hittade jag denna indikation på att samernas förfäder visst kan ha varit först i dagens norra Sverige. Kan du inte länka en källa motbevisar detta?

Nej, Det tänker jag inte göra. Är så uppenbart att människor flyttade norrut på grund av förflyttlingen av inlandsisen hela tiden och som varit min hypotes.
Citera
2020-10-31, 22:09
Medlem
johkv637s avatar
Citat:

Men om du tror att det fanns mäniskor på plats när inlandsinsen försvann i de norra delarna av landet som hade kallat sig samer så får du såklart göra det..
Citera
2020-10-31, 22:13
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Nej, Det tänker jag inte göra. Är så uppenbart att människor flyttade norrut på grund av förflyttlingen av inlandsisen hela tiden och som varit min hypotes.

Ja, det gjorde de. Frågan är väl om det redan tidigare invandrat folk (som kom att betecknas som samer) från öst till dagens norra Sverige. Enligt Wikipediaartikel som jag länkade till verkar det finnas fog att tro det.
Citera
2020-10-31, 22:17
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Men om du tror att det fanns mäniskor på plats när inlandsinsen försvann i de norra delarna av landet som hade kallat sig samer så får du såklart göra det..

Jag är inte insatt i frågan, därför hänvisade jag till en Wikipediaartikel som förhoppningsvis kan bringa mer klarhet i frågan än vad jag kan. Som jag förstår det är detta förfäder till samerna, jämförbart med de germanska folk som invandrade dagens södra Sverige och vars ättlingar kom att kallas svenskar.
Citera
2020-10-31, 22:20
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ja, det gjorde de. Frågan är väl om det redan tidigare invandrat folk (som kom att betecknas som samer) från öst till dagens norra Sverige. Enligt Wikipediaartikel som jag länkade till verkar det finnas fog att tro det.

Enligt mig är det inte en viktig fråga för de har aldrig varit en urbefolkning. Jag vidhåller att det är en konsekvens av indianerna i usa och att samer är pengahungriga
Citera
2020-10-31, 22:20
Medlem
Citat:
Det relevanta i sammanhanget är väl huruvida samerna var först i de norra delarna av dagens Sverige där de tar hand om sina renar nu. Källhänvisningar till att det snarare var svenskarna som var först däruppe skulle vara spännande att ta del av.

Jag orkar inte länka men du googla. De första människorna på skandinaviska halvön hade andra ykromosomvarianter än de som utmärker samer.

Sen tycker jag att de har rätt till sin kultur osv vissa landområden.
Sen tycker jag att de förlorar på den här offerkoftekarriärsgrejen. Det blir så snaskigt. Speciellt när de ska framträda som nån slags pkmaskottar som egentligen bara vill ha pengar.
Senast redigerad av Julskinkato 2020-10-31 kl. 22:27.
Citera
2020-10-31, 22:23
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Och det ger de rätt att få mängder med fördelar jämfört med övriga medborgare?
Citera
2020-10-31, 22:25
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Enligt mig är det inte en viktig fråga för de har aldrig varit en urbefolkning. Jag vidhåller att det är en konsekvens av indianerna i usa och att samer är pengahungriga

Varför skulle de inte kunna vara en urbefolkning?

Som jag ser det kan det som sagt finnas fog för att samerna ska ha vissa rättigheter inom vissa ramar, inte minst för att de eventuellt kom till de norra delarna av dagens Sverige innan dagens svenskar.
Citera
2020-10-31, 22:27
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Varför skulle de inte kunna vara en urbefolkning?

Som jag ser det kan det som sagt finnas fog för att samerna ska ha vissa rättigheter inom vissa ramar, inte minst för att de eventuellt kom till de norra delarna av dagens Sverige innan dagens svenskar.

Nä, alla kan vara en urbefolkning med rätt definition
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in