2020-10-31, 18:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Ja den förklaringen jag fick från en läkare på sahlgrenska i Göteborg.... Att vanlig influensa visar positivt på corona tester

Det har jag inte hört, det är ju inte ens samma virus?
Citera
Medlem
Citat:
Eh ja jo! Var liksom det jag menade. Det hoppar ju inte från en diskbänk in i munnen.
Nej precis. Jag var egentligen inte kritisk till det du skrev utan ville bara förtydliga.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Förmodligen är de kloka nog att inte göra det. Du borde också sluta med det om du inte vill fortsätta fylla din hjärna med skit och skräckpropaganda. Herregud, du är ju så uppskrämd att du knappt vet var du ska ta vägen.

Om vi alla bara slutade titta på nyheterna skulle världen vara en mycket bättre plats.
Jag är inte alls uppskrämd, jag har skrivit det tidigare flera gånger, jag skiter i om jag blir smittad men jag är orolig för att smitta en anhörig som troligtvis skulle avlida.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Pratade just i telefon med en familj som bor i Linköping. De hade ingen aning om att det är lockdown där i tre veckor! Jag fick upplysa dem om det! Ingen hade sagt något i barnens skolor heller igår, fastän kommunen stängde ner allting igår och beskedet om hela Östergötlands restriktioner kom i torsdags redan. De (familjen som jag känner) sa, att det hade varit fullt på stan i alla affärer idag, så det verkar som om andra linköpingsbor inte har fått veta det heller..?

Alltså - hur ska det här gå?

https://www.linkoping.se/nyheter/nyheter/presstraff-med-anledning-av-radande-coronalage/

Det står på kommunens hemsida, men där kollar väl inte alla varje dag. Jag kollar inte min kommuns sida heller, om jag inte söker information om något särskilt. Kanske skulle man ha sådana där bilar med megafoner, som åker runt och sprider meddelandet på gatorna?
Den där familjen tycks inte så omvärldsintresserad.

Man skulle kunna skicka ut ett VMA.
Citera
2020-10-31, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, det hade han inte, se nedan.

Skolan utgör inte bara gymnasium.
Citera
2020-10-31, 18:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du måste skämta? Wow!

FYI, jag kommer ta min kvällspromenad när fan jag vill. Din fascism kan du stoppa upp i röven

Det verkar som att nattpromenader är ok:

https://www.derstandard.at/story/2000121336033/ein-november-mit-besuchsverbot-die-massnahmen-des-zweiten-lockdowns

Google translate:
Citat:
Du får också gå ut för att skydda familjens rättigheter och för att uppfylla familjens skyldigheter. Du kan också ta nattpromenader

Så fascistiskt var det!
Citera
2020-10-31, 18:46
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Din tuffa attityd kanske inte hade varit så tuff när du står där med en böteslapp om 5000 i näven. Det är inte min fascism, det är Österrikes.
Går det så långt att jag i Sverige riskerar 5000 spänn i böter för att jag är ute och promenerar efter kl 20 så har det gått så helvetes åt fanders att storleken på boten knappast spelar någon roll ändå. Jag förstår såklart att ni menar väl och säkert tar hand om skröpliga anhöriga och allt det där, men snälla, dessa restriktioner skadar så otroligt mycket mer än de gör nytta.
Citera
2020-10-31, 18:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Coronavirus smittar övht inte genom kontaktsmitta, Den smittar via slemhinnor.
Jag vet!! Herre gud människa vad är det med dig? Det trodde jag inte skulle behöva förtydligas eftersom det är övertydligt att kontaktsmitta smittar via slemhinnor om man tar sig i ögat eller näsan efter att ha kladdat på viruset.
Citera
2020-10-31, 18:48
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ja den förklaringen jag fick från en läkare på sahlgrenska i Göteborg.... Att vanlig influensa visar positivt på corona tester

Om det här är sant, måste du prata med den läkarens chef, alternativt anmäla honom till IVO. Det är ju inte ens samma virustyp - influensavirus och coronavirus kan omöjligt ge resultat på samma test.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, och då är det numera ännu striktare restriktioner i VG än tidigare. Det är frustrerande att så många verkar leva på som vanligt eftersom det förlänger plågan för alla.

Fick precis ett sms från en bekant, "Vi har kalas", i och för sig trevligt, men lämpligt?
Citera
Medlem
Citat:
Jag vet!! Herre gud människa vad är det med dig? Det trodde jag inte skulle behövas förtydligas eftersom det är övertydligt att kontaktsmitta smittar via slemhinnor om man tar sig i ögat eller näsan efter att ha kladdat på viruset.
Kontaktsmitta är när det räcker med att ta i någon annan för att smittas.

Sluta upp med dina ad hominem, de får dig bara att se ut som en idiot.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-10-31 kl. 18:51.
Citera
2020-10-31, 18:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Går det så långt att jag i Sverige riskerar 5000 spänn i böter för att jag är ute och promenerar efter kl 20 så har det gått så helvetes åt fanders att storleken på boten knappast spelar någon roll ändå. Jag förstår såklart att ni menar väl och säkert tar hand om skröpliga anhöriga och allt det där, men snälla, dessa restriktioner skadar så otroligt mycket mer än de gör nytta.

Då får du vara tacksam över att vi inte har de restriktionerna i Sverige, än kanske vi ska tillägga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in