2020-10-31, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast spelar roll om de "följer smittan" eller "driver smittan"? Det är ju bara semantik. Hade man stoppat all spridning som trots allt sker I skolor och sedan FRÅN skolor, så hade man fått ner den massor, bara från en dag till en annan.

Nej, det är inte semantik. Stänger man ner övrigt utom skolor stannar smittan. Stänger du ner skolor men inte övrigt fortsätter smittan.
Citera
2020-10-31, 18:36
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Skrämmande minst sagt, tittar de inte på nyheterna på tv eller surfar nätet?

Förmodligen är de kloka nog att inte göra det. Du borde också sluta med det om du inte vill fortsätta fylla din hjärna med skit och skräckpropaganda. Herregud, du är ju så uppskrämd att du knappt vet var du ska ta vägen.

Om vi alla bara slutade titta på nyheterna skulle världen vara en mycket bättre plats.
Citera
2020-10-31, 18:37
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Återigen, varför nämner man inte det specifikt? Varför införa ett generellt utegångsförbud? Det är de facto vansinne! Det är vansinne att förbjuda folk att umgås i sina egna hem också! Totalt vanvett och jag blir nedstämd att det verkar finnas så många som tycker det som händer är acceptabelt.

Fast grejen är ju, att man måste ta till sådana här tvångsmedel p.g.a. att det finns människor som resonerar som du. Om det inte finns ordentliga regler, med vakter, polis och bötesstraff, så kommer de att träffas hemma hos varandra i alla fall. Alternativet är ökad smittspridning, kollapsad samhällsservice då viktiga yrkeskategorier är hemma sjuka, fullt på IVA, sjuka som får självdö utan vård i sina hem. Och det vill du väl inte egentligen?
Citera
2020-10-31, 18:37
Avstängd
Citat:
Så folk förstår utegångsförbud men förstår inte krogförbud? Right
Varför inte börja i rätt ände och stänga krogar och restauranger efter vissa klockslag istället för ett generellt utegångsförbud? Hallå? Folk KAN inte vara så dumma att dom går på det här? Utegångsförbud efter kl 20???? VARFÖR I HELVETE DÅ?????

Nej, det vill jag inte påstå. Men jag gissar att regeringen, i de länder där utegångsförbud är aktuellt, inte bara vill förhindra just krogbesök utan all form av umgänge efter ett visst klockslag av den enkla anledningen att det är större risk att personer är berusade på kvällen.
Citera
2020-10-31, 18:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du måste skämta? Wow!

FYI, jag kommer ta min kvällspromenad när fan jag vill. Din fascism kan du stoppa upp i röven

Din tuffa attityd kanske inte hade varit så tuff när du står där med en böteslapp om 5000 i näven. Det är inte min fascism, det är Österrikes.
Citera
2020-10-31, 18:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som jag rapporterade tidigare idag, när jag hämtade en vara utanför en butik på Backaplan i Göteborg idag så kryllade det av folk där. Framförallt invandrare och pensionärer. Det var ju löningshelg så de som lever på smulorna i plånboken i slutet av månaden, de brydde sig inte.
Ja, och då är det numera ännu striktare restriktioner i VG än tidigare. Det är frustrerande att så många verkar leva på som vanligt eftersom det förlänger plågan för alla.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-31 kl. 18:44.
Citera
2020-10-31, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det smittar inte alls genom händerna. Det smittar genom att man får smittämnet på händerna och sedan får in det genom slemhinnor, från just händerna.

Eh ja jo! Var liksom det jag menade. Det hoppar ju inte från en diskbänk in i munnen.
Citera
2020-10-31, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har du någon annan förklaring?

Ja den förklaringen jag fick från en läkare på sahlgrenska i Göteborg.... Att vanlig influensa visar positivt på corona tester
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Italien rapporterar idag 297 nya dödsfall. Det högsta en enskild dag sedan maj. (worldometers)

Återigen verkar det vara lombardiet som är hårdast drabbat.
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-31 kl. 18:45.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det sista stycket, ja, tack och lov är inte huvudorsaken kontaktsmitta vad det verkar. Hade det varit så borde skolorna varit extremt hårt drabbade, det fungerar ju inte att få barn att hålla sig från att ta på saker. Helt omöjligt.
Coronavirus smittar övht inte genom kontaktsmitta, Den smittar via slemhinnor.
Citera
2020-10-31, 18:42
Medlem
Citat:
Fast spelar roll om de "följer smittan" eller "driver smittan"? Det är ju bara semantik. Hade man stoppat all spridning som trots allt sker I skolor och sedan FRÅN skolor, så hade man fått ner den massor, bara från en dag till en annan.

Nej, det är inte semantik. Om du har en samhällssmitta kan denna exempelvis avspeglas på ett sjukhus eller en annan inrättning. Men smittan drivs inte från sjukhuset. Motsvarande för skolor.
Citera
2020-10-31, 18:43
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Fast grejen är ju, att man måste ta till sådana här tvångsmedel p.g.a. att det finns människor som resonerar som du. Om det inte finns ordentliga regler, med vakter, polis och bötesstraff, så kommer de att träffas hemma hos varandra i alla fall. Alternativet är ökad smittspridning, kollapsad samhällsservice då viktiga yrkeskategorier är hemma sjuka, fullt på IVA, sjuka som får självdö utan vård i sina hem. Och det vill du väl inte egentligen?
Men snälla människa, läs det du skriver. Jag tycker det är skrämmande! Poliser och böter för att man umgås med folk i sina hem???

Ja, alternativet kanske är lite ökad smittspridning men kollapsad samhällsservice??? Om Sverige inte kollapsade i våras kommer den inte göra det nu heller. Coronavirus är säsongsbetonade och nu ser vi en ökning, som förväntat. Dessutom verkar ju vanlig influensa nästan helt utkonkurrerad. Snälla, ni måste inse att erat prat om lockdowns, poliser, böter inte är annat än fascism! Vägen till helvetet är alltid kantad med goda intentioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in