2020-10-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Skulle inte tjeckerna testa alla? Eller var det något annat land österöver? Tyckte mig se något sådant flimra förbi i nyhetsflödet.

Hörde för ett par veckor sedan att Slovakien skulle göra det. Vet inte hur statusen är med det.
Citera
2020-10-31, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Irland har toppat på väldigt låg nivå jämfört med andra länder, så de kan ju inte vara nära någon immunitet. Och det kan inte bero på lockdownen, då minskningen började långt innan den kan ha gett någon effekt. Faktiskt väldigt svårt att förklara.

Tjeckiens siffror lägger jag inte jättestor vikt på, då jag inte tror testningen helt fungerar där. Men med tanke på dödstalen, och att andelen positiva tester är över 30%, så får man räkna med att antalet verkliga fall är minst lika stort där som i Belgien.

Kan det vara så enkelt att folk tagit sig i kragen och druckit sin Guinness hemma, veckohandlat, kollat på gamla fina fotbollsrepriser och påtat i trädgården istället för att umgås med folk? Om alla gjorde det i 2 veckor skulle smittspridningen falla rejält.
Citera
2020-10-31, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Irland verkar ha toppat, antalet nya positiva test har minskat med 30% sedan den 22 oktober. Förtidigt att blåsa faran över, men hoppingivande. Vi får hoppas att det inte är en tillfällig nergång som Spanien hade i början av oktober då kurvan bröts under en vecka innan det åter drog iväg.

Tjeckiens kurva börjar nu också på att sakta vända ner, men det kan också bero på att mörkertalet stiger (då mer än 30% av alla tester är positiva nu). Vi får se under nästa vecka varthän det barkar. Oroande dock att dödstalen snittar över 2% av dem som insjuknade 3 veckor tidigare.

Storbritanniens kurva pekar uppåt, men ökningen är inte så kraftig som i många andra länder. Här ligger också dödstalen på ca 2% (jämfört med insjuknade för 2 veckor sedan), vilket inte är bra. Sverige ligger på 0,7-0,8% förövrigt.

Lockdown är det enda som dräper viruset. There is no two ways about it, som irländare brukar säga.
Citera
2020-10-31, 15:13
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Var ner på Coop, 5 som hostade. En hostade med ett löst sittande munskydd på sig som fladdrade med hostningarna.

Urk, folk är inte kloka

Man kan ju bara undra hur det kommer bli i vinter, och speciellt under julhandeln? Ska försöka bunkra upp ett lager mat igen precis som i våras. Inte tokbunkra, men så att jag klarar mig ett par månader. Sen i rättvisans namn så finns det faktiskt folk som sköter sig exemplariskt, men tyvärr så är dom i klar minoritet.
Citera
2020-10-31, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Så är det. Masspskylogi är en svår vetenskap.
Något psykologiskt panoramafönster, som man kan finjustera efter behag i ett år, finns inte.

Det finns ett litet fönster, som snabbt stängs och aldrig går att öppna igen. Där är vi nu. Fönstret är stängt.

Jag var i huvudstaden igår, och såg allmän avtrubbning + enstaka munskydd. Vi har drabbats av någon sorts krigströtthet. Stockholmarna verkar iaf inte bry sig längre.

Spelar ingen roll hur stor faran är. Människan är enkel och klarar bara en viss mängd krisinfo.

Vi får samma inställning till Covid19 som till kärnvapen och HIV, som inte håller nån västerlänning vaken på natten.

Vi vänjer oss vid allt, på gott och ont.

*sprak*

*Extrainsatt nyhetssändning*

*IVA fullt + Utbyggt IVA fältsjukhus fulla*

Plötsligt håller folk 100 meters avstånd/klär in sig i helmask.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-31 kl. 15:30.
Citera
2020-10-31, 15:14
Medlem
Citat:
Kan det vara så enkelt att folk tagit sig i kragen och druckit sin Guinness hemma, veckohandlat, kollat på gamla fina fotbollsrepriser och påtat i trädgården istället för att umgås med folk? Om alla gjorde det i 2 veckor skulle smittspridningen falla rejält.

Har svårt att tro att folk gjort det mer på Irland än någon annanstans.
Citera
2020-10-31, 15:15
Bannlyst
13790 nya fall på 1 vecka.

Hur många av dessa tror ni är corona och hur stor del är vanlig influensa? Då båda visar positivt på testet.
Citera
2020-10-31, 15:17
Medlem
Citat:
Hörde för ett par veckor sedan att Slovakien skulle göra det. Vet inte hur statusen är med det.

Det står i Jyllandspostens livblogg idag att man påbörjat det. Testningen är inte obligatorisk, men om du blir stoppad av polis och inte kan visa ett negativt provsvar väntar höga böter. De som testas positivt sätts i 10 dagars karantän. Blir intressant att följa.
Citera
2020-10-31, 15:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Med tanke på att man kan smitta innan man får symptom så ska det mycket till om strategin ska funka. Dessutom tror att jag skilsmässor kommer öka rejält om detta pågår en längre tid, om relationen redan är knackig kan den detta leda till kaos:
- Varför ignorerar du mig?!
- Jag följer bara riktlinjerna (och tittar samtidigt åt motsatt håll)

Norges strategi hänger verkligen på en skör tråd, de har verkligen satt sin heder på att hålla viruset borta, de har trott sig lyckas, men nu ökar ändå fallen tydligt.
Ja det är mycket möjligt men vill man försöka att inte smitta rmen familjemedlem är det inte helt omöjligt.
Citera
2020-10-31, 15:20
Medlem
I Irlands fall är det Level 3 som börjar få effekt. Då förbjöd man totalt personer från att besöka andra hushåll, förbjöd barer och restauranger att ha gäster inomhus (de fick bara ha uteservering och då med max 15 personer åt gången), förbjöd resande mellan kommuner om det inte var nödvändigt.

10 dagar eller så efter Level 3 införde man Level 5 med total lockdown som innebär förbud att vistas mer än 5km från sin bostad, stängning av alla butiker som inte säljer mat eller mediciner (med några undantag typ optiker och djurmatsbutiker), stängning av gym, badhus men även golfbanor och liknande.
Citera
2020-10-31, 15:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Då är det väl riktigare att förklara att du med "tvärtom" menade att 99% av världens länder införde lockdown under en viss period? Det var du själv som gav sken av att du inte enbart framförde din åsikt eller uppfattning utan att det var bevisat att 99% av världens länder gjorde tvärtemot Sverige (vilket du numera verkar mena innebär full lockdown). Det är väl naturligt att du i så fall redovisar stöd för den uppfattningen?

I annat fall kan du ju inte påstå att det är bevisat att det är så?

Av det du skriver nu sluter jag mig till att det i själva verket var din åsikt att det var så att många (99%) av världens länder har valt en bättre strategi än Sverige. Jag håller inte med, men var och en kan naturligtvis framföra sina åsikter.

Majoriteten av länder gjorde en lockdown, mer eller mindre, eller är du av en annan uppfattning? Jag ser inte att jag behöver föra det i bevis på något sätt. Om det var en bättre strategi eller ej vet vi när det här är över.

Jag var för en lockdown i början på mars. Nu inser jag efter den här tiden att svenskarna troligtvis inte kommer att klara av det psykiskt. Det har ju om inte annat den här tråden visat.

Det känns som du försöker göra det här till en diskussion om hur det är vetenskapsbaserat eller ej. Om du vill gå den vägen så kan vi diskutera semantik i en annan tråd.
Citera
2020-10-31, 15:23
Medlem
Citat:

Den Guinness man köper på affären är avsevärt äckligare än lagrad på fat. Det gäller Murphys och Kilkenny också. Pubkulturen är jävligt svår att leva utan och jag hoppas att den kommer att leva vidare. Just nu behöver den gå i dvala ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in