2020-09-14, 20:01
Medlem
Isnatts avatar
Väldigt intressant och kul att följa!
Citera
2020-09-18, 09:09
Medlem
cacas avatar
Hösten gör sig allt mer påmind och tiden kvar på gården börjar lida mot sitt slut. Känns allt mer omotiverat att återgå till ekorrhjulet. Men valen man har är att hoppas Corona tar ny fart eller säga upp sig och gå i tidig pension. Inget jag räknat med än på par år så man får bita i det sura äpplet.

Äpplen har jag plockat hela skörden, vart par st. Men jag tog ju bort gamla träd och satte nya så det var väntat. Just äpplen som man ser i alla äldre villa trädgårdar måste ha haft en rätt viktig funktion för människors överlevnad genom historien. Rätt enkelt plantera och odla. Går använda i mat eller äta som de är, enkla att lagra över vintern osv. Tror många i dag inte ens tänket en tanke på detta när man sätter motorsågen i fruktträden när familjen ska bygga pool. Men Svensken har inte känt på riktig hunger på lång tid och då faller sånt i glömska.

Så varje prepper met lite mark, par fruktträd är inte fel. Man skulle t.o.m. kunna sätta träd på ställen där ingen går, som ute på en holme på en åker. Ett litet oskyldigt träd som med åren ger frukt. Bonden skulle säkert inte reagera mer än att det säkert är ett vilt träd. Kan vara en idé för skaffa sig små ställen här och där som man kan hämta föda ur. Samma med andra saker som krusbär, vinbär mm, varför inte tjuvplantera lite här och där i skogen så har man skapat platser för hämta föda och som endast man själv vet om och ev fler som råkat gå förbi och sett att fan här växer det vinbär mitt i skogen, lär vara få som har den kunskapen.

Annars avveckling på gård pågår vilket innebär ta bort odlingar, till kompost samt kört skottkärror med gurka, morot, dålig sallad mm ut i skogen till djuren. Sen vända med spade på jorden, koskit har lagts på mm. Tar lite tid och rätt tungt. Men har ju inte köpt någon traktor än så man får köra manuellt.

Växthus ska det sista ner nu. Hade tänkt köra med motorvärmare nattetid för se hur länge man kan odla, men tiden börjar ta slut och det som är kvar är tomat, gurka, paprika samt chili.
Som vanligt plantera man för mycket. Tomater har jag fått över 300 kg, gurka ännu mer då jag odlat både i växthus och friland, chili massor.

Ser man till bara tomat/gurka så skulle man kunna äta ca 2 kg/dag av det under ett år vilket alla förstår är rätt orimligt så det får gå till skogen med en hel del. Har säkert lagt in saltgurka, ättiksgurka ca 50 burkar, Bönor, ärtor, sen bostongurka ett gäng, gett bort osv. Sen samma med tomat, fermenterat lika mycket kål, morot, lök. Ett gäng rödbetor. Konserverat kött osv så källaren smockfull! Har även tvingat på barn en massa och frugan har tagit med hem så vi har i huset så vi klarar oss.

Sen till annat. Potatis ska upp i helgen, bör bli närmare ett ton. Lök ca 100 kg, 45 stora vitlökar, rödlök, schalottenlök, ett gäng vitkål osv.

Så summerar man odling så, ja detta skulle jag lätt överleva på till nästa höst. Har t.o.m. mer än det då jag slänger massa till djuren. Så för den delen har testet visa att ja det går odla och överleva på det ett år. Det ger trygghet ifall skiten träffar fläkten en dag.

Det jag inte vet idag är allt jag lagt in, konserverat osv kommer det vara ätbart om ett år? Har ju lite dålig koll på det för dagen kan jag säga, men har man gjort allt rätt borde det inte vara något bekymmer. Ska bli kul öppna burkar om ett år, två år osv och prova hur det är.
Citera
2020-10-01, 22:13
Medlem
cacas avatar
Jaha då var projektet jag vart utsänd för genomföra satt i rullning. Jag som ligger bakom ler lite åt en del tidningsrubriker just nu!

Det trista är att nu packar jag bilen och kommer lämna gården på söndag. Dax fara hem igen och på måndag kliva in på ord arbetsställe igen vilket känns lite surt på ett sätt men ändå lite skönt.
Skönt för det arbete jag vart ålagd genomföra nu är klart samt att därifrån jag skulle arbeta låg nära den gård jag äger, Corona kom som en skänk från ovan och det vart tydliga direktiv att arbeta hemma. Sen att jag redan hade det mesta av arbetet redan klart vart att man kunnat hålla på med annat.

Har lite fröer och sånt kvar att torka just nu samt det finns kål mm att plocka och lite arbete till att utföra innan jag låser dörren. Kommer ändå snart vara tillbaka då jakt kör igång på riktigt nu, så en hel del pendla hit på helger kommer det bli. Sen ska vitlök sättas lite senare osv, men det tar jag vart efter jag är här.

Återkommer med lite slutord snart.
Citera
2020-10-01, 22:52
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Jaha då var projektet jag vart utsänd för genomföra satt i rullning. Jag som ligger bakom ler lite åt en del tidningsrubriker just nu!

Det trista är att nu packar jag bilen och kommer lämna gården på söndag. Dax fara hem igen och på måndag kliva in på ord arbetsställe igen vilket känns lite surt på ett sätt men ändå lite skönt.
Skönt för det arbete jag vart ålagd genomföra nu är klart samt att därifrån jag skulle arbeta låg nära den gård jag äger, Corona kom som en skänk från ovan och det vart tydliga direktiv att arbeta hemma. Sen att jag redan hade det mesta av arbetet redan klart vart att man kunnat hålla på med annat.

Har lite fröer och sånt kvar att torka just nu samt det finns kål mm att plocka och lite arbete till att utföra innan jag låser dörren. Kommer ändå snart vara tillbaka då jakt kör igång på riktigt nu, så en hel del pendla hit på helger kommer det bli. Sen ska vitlök sättas lite senare osv, men det tar jag vart efter jag är här.

Återkommer med lite slutord snart.

Det har varit, och är, en mycket intressant tråd. Hoppas du fortsätter rapportera även om ditt leverne var du än befinner dig!
Citera
2020-10-02, 07:21
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Det har varit, och är, en mycket intressant tråd. Hoppas du fortsätter rapportera även om ditt leverne var du än befinner dig!
Tack för de orden.

Vi får se hur det blir framöver vilket jag börjar bli lite kluven till. Ska jag fortsätta och utveckla gården eller ska jag ha den mer passiv men snabbt omställningsbar är några av frågorna jag har.
Sen ska jag utveckla det boende jag har utomlands på liknande sätt? Vad går och få ut av en rätt ok tomt osv eller ska man sälja och satsa på något annat osv.

Kan säga det här året har man verkligen haft tid och börja fundera.
Citera
2020-10-10, 14:34
Medlem
cacas avatar
Då har man arbetat på ordinarie arbetsplats igen. Livet på gården utbytt mot möten, folk, trafik, ett jävla liv helt enkelt.

Ska summera lite. Som prepper behöver man skapa något långsiktig plan för överleva under längre tid. Det är enda vägen för överleva över en längre tid. Att man kan ställa om och bli självförsörjande av mat på ganska kort tid. Ingen kan spara mat för överleva ett helt liv, man måste skapa detta själv efter ett tag. Finns ingen annan väg enligt mig.

Visst en kortare kris som krig som kanske är över på par månader så klarar man ha ett lager med diverse förnödenheter och kanske olika platser bege sig till.

Är krisen dock av annan karaktär som Corona x 100 som slår ut 99% av mänskligheten på ett par månader eller liknande så är självhushåll enda förutsättningen för fortsatt liv.

Har det här året tack vare arbete på annan del av företaget och Corona fått arbetat hemifrån och då har jag gjort det på den gård jag äger då den låg närmare den delen av företaget än bostadsorten.

Under den här tiden har jag gått från behov till helt självförsörjande under par månader. Detta har endast kunnat tack vare odla egen mat, ha höns, fiske, jakt. Men har bevisat för mig själv att det går. Nackdelar har jag även upplevt då jag är köttätare och då gå mot mer äta 100% vegetarisk föda i princip gjort att man tyckt det vart trist ibland, men för överlevnad så kan jag bara säga att ja det fungerar.

Har även lärt mig konservera, fermentera mm då man måste kunna både odla, skörda men även lagra. Tyvärr kunde jag efter avslutat det arbete jag hade från företaget inte stanna så jag vet egentligen inte om all mat som ligger lagrad skulle hålla mig vid liv. Men beräknar jag så skulle jag inte svälta ihjäl på det som finns. Då har jag inte räknat med fiske, jakt eller att jag åt upp hönorna jag hade istället för ha dem kvar osv. Så teoretiskt ja det fungerar.

I prepping tanke så kommer källaren få stå full med burkar så jag vet att mat har jag ifall att. Sen hur länge jag kan spara vissa saker vet jag inte, vet att konserverat kan hålla sig i åratal men det jag inte vet är om minna konserverade saker håller över tid. Planen här är kolla om det är ätbart ett år, två år osv sen ordna så jag sätter rotation på lagret. Det ska alltid finnas så man klarar sig lagrat.

Hur mycket behöver man, ja om skiten träffar fläkten så ska jag ha så det räcker tills nästa års odling börjat ge skörd. Ett värsta scenario är om det sker juni/juli då har man i princip inte möjlighet odla upp tillräckligt innan säsongen över för överleva år 1 så ha man mat så man klarar sig över året är det lugnt.

Fröer för odling måste finnas! Här kommer jag satsa på odla så jag får fröer varje år. Samt vara obs på att det finns odlat de som tar 2 år innan de går i frö. Detta kommer alltid att finnas i marken. Andra ettåriga som gurka, ja här kommer jag odla lite varje år framöver och dels äta men alltid spara så jag får nya fröer. Går allt åt helvete så räkna inte med att plantagen kommer va öppen och sälja fröer i små dyra påsar. Du måste själv se till ha ett lager av detta innan krisen kommer, efter är det för sent.

Lagring, jordkällare, ev isskåp över tid osv i all ära. Själv kommer jag satsa på solen och lagra el själv via batterier. Vill ha belysning, en kyl osv. Har redan skickat ut förfrågan till företag för konvertera till ha detta på gården så detta kommer vara på plats till nästa år. Elverk i all ära men ska man ha de stå på 24/7 kommer man behöva en jävla massa drivmedel mm samt de hörs. Värme mm löser man med elda i spis och kaminer, men just lampor, en kall dryck, lagra mat mm.

Markberedning ja det kräver nästan en traktor, nu har jag fått hjälp av granne men framöver ska även en mindre traktor köpas in. Letar kontinuerligt kan jag säga men har inte bråttom då det går med handkraft om det krävs, men....

Plantering som kommer varje år, viktigt som fan, träffar skiten fläkten juni/juli kommer jag kunna plocka färska bär, frukt mm samma höst framöver.

Vid odling, beräkna skydda för vilda djur. Jag har stängslat in viss del men där jag odlade vete mm så gick hjortarna hårt åt odlingen. Så tänk på skydd av odling från djur.
Skydd av sig själv då. Ja har en plan kunna dölja gården allt mer. Kommer innebära en del plantering av träd samt snabbt kunna ta bort väg in mm. Sen är mina hundar, vapen som återstår. Även kunna minera finns med i plan ifall att.

Har under året lärt mig massor. Rekommenderar verkligen att prova för andra. Har även märkt vissa brister som finns och vad som jag behöver komplettera för ha lagrat för klara mig. En sak som fiskenät bara, enkelt köpa idag men om finns de inte och få tag på.
Byggt en källare till med dolda utrymmen som ska fyllas med div saker som ex ett gäng fisknät mm sen pusta igen ingång svingen kan se att den finns och upp med hyllor för ha den som källare bara, men annat finns och det syns inte utifrån heller.

Framtiden då? Ja jag kommer alltid se till odla, även om jag inte behöver mer för än säkra fröer. Sen har tanken kommit. Ska jag skita i mitt välbetalda jobb och gå tidigare än jag tänkt? Sälja hus och få loss en massa pengar och flytta till gården permanent och gå all in mot självhushåll. Köra järnet och verkligen skaffa djur vilket jag inte gjorde igår av vissa skäl. Klarar man ett par grisar, avla för få ny djur osv.

Vem vet, jag får se

Tackar alla som följt tråden och hoppas jag bidragit med någon kunskap även till er. Checkar ut nu och resten som sker kommer jag behålla för mig själv och de som står mig nära. Till er andra, lycka till.
Citera
2020-10-10, 17:51
Medlem
Citat:
Lagring, jordkällare, ev isskåp över tid osv i all ära. Själv kommer jag satsa på solen och lagra el själv via batterier. Vill ha belysning, en kyl osv. Har redan skickat ut förfrågan till företag för konvertera till ha detta på gården så detta kommer vara på plats till nästa år. Elverk i all ära men ska man ha de stå på 24/7 kommer man behöva en jävla massa drivmedel mm samt de hörs. Värme mm löser man med elda i spis och kaminer, men just lampor, en kall dryck, lagra mat mm.

Markberedning ja det kräver nästan en traktor, nu har jag fått hjälp av granne men framöver ska även en mindre traktor köpas in. Letar kontinuerligt kan jag säga men har inte bråttom då det går med handkraft om det krävs, men....
Gör du dig beroende av moderna aggregat och traktorer som består av en massa delar som kan gå sönder, då kommer ditt jordbruk att åka med i fallet vid en industrikollaps.
Citera
2020-10-10, 20:26
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Då har man arbetat på ordinarie arbetsplats igen. Livet på gården utbytt mot möten, folk, trafik, ett jävla liv helt enkelt.

Ska summera lite. Som prepper behöver man skapa något långsiktig plan för överleva under längre tid. Det är enda vägen för överleva över en längre tid. Att man kan ställa om och bli självförsörjande av mat på ganska kort tid. Ingen kan spara mat för överleva ett helt liv, man måste skapa detta själv efter ett tag. Finns ingen annan väg enligt mig.

Visst en kortare kris som krig som kanske är över på par månader så klarar man ha ett lager med diverse förnödenheter och kanske olika platser bege sig till.

Är krisen dock av annan karaktär som Corona x 100 som slår ut 99% av mänskligheten på ett par månader eller liknande så är självhushåll enda förutsättningen för fortsatt liv.

Har det här året tack vare arbete på annan del av företaget och Corona fått arbetat hemifrån och då har jag gjort det på den gård jag äger då den låg närmare den delen av företaget än bostadsorten.

Under den här tiden har jag gått från behov till helt självförsörjande under par månader. Detta har endast kunnat tack vare odla egen mat, ha höns, fiske, jakt. Men har bevisat för mig själv att det går. Nackdelar har jag även upplevt då jag är köttätare och då gå mot mer äta 100% vegetarisk föda i princip gjort att man tyckt det vart trist ibland, men för överlevnad så kan jag bara säga att ja det fungerar.

Har även lärt mig konservera, fermentera mm då man måste kunna både odla, skörda men även lagra. Tyvärr kunde jag efter avslutat det arbete jag hade från företaget inte stanna så jag vet egentligen inte om all mat som ligger lagrad skulle hålla mig vid liv. Men beräknar jag så skulle jag inte svälta ihjäl på det som finns. Då har jag inte räknat med fiske, jakt eller att jag åt upp hönorna jag hade istället för ha dem kvar osv. Så teoretiskt ja det fungerar.

I prepping tanke så kommer källaren få stå full med burkar så jag vet att mat har jag ifall att. Sen hur länge jag kan spara vissa saker vet jag inte, vet att konserverat kan hålla sig i åratal men det jag inte vet är om minna konserverade saker håller över tid. Planen här är kolla om det är ätbart ett år, två år osv sen ordna så jag sätter rotation på lagret. Det ska alltid finnas så man klarar sig lagrat.

Hur mycket behöver man, ja om skiten träffar fläkten så ska jag ha så det räcker tills nästa års odling börjat ge skörd. Ett värsta scenario är om det sker juni/juli då har man i princip inte möjlighet odla upp tillräckligt innan säsongen över för överleva år 1 så ha man mat så man klarar sig över året är det lugnt.

Fröer för odling måste finnas! Här kommer jag satsa på odla så jag får fröer varje år. Samt vara obs på att det finns odlat de som tar 2 år innan de går i frö. Detta kommer alltid att finnas i marken. Andra ettåriga som gurka, ja här kommer jag odla lite varje år framöver och dels äta men alltid spara så jag får nya fröer. Går allt åt helvete så räkna inte med att plantagen kommer va öppen och sälja fröer i små dyra påsar. Du måste själv se till ha ett lager av detta innan krisen kommer, efter är det för sent.

Plantering som kommer varje år, viktigt som fan, träffar skiten fläkten juni/juli kommer jag kunna plocka färska bär, frukt mm samma höst framöver.

Vid odling, beräkna skydda för vilda djur. Jag har stängslat in viss del men där jag odlade vete mm så gick hjortarna hårt åt odlingen. Så tänk på skydd av odling från djur.
Skydd av sig själv då. Ja har en plan kunna dölja gården allt mer. Kommer innebära en del plantering av träd samt snabbt kunna ta bort väg in mm. Sen är mina hundar, vapen som återstår. Även kunna minera finns med i plan ifall att.

Har under året lärt mig massor. Rekommenderar verkligen att prova för andra. Har även märkt vissa brister som finns och vad som jag behöver komplettera för ha lagrat för klara mig. En sak som fiskenät bara, enkelt köpa idag men om finns de inte och få tag på.
Byggt en källare till med dolda utrymmen som ska fyllas med div saker som ex ett gäng fisknät mm sen pusta igen ingång svingen kan se att den finns och upp med hyllor för ha den som källare bara, men annat finns och det syns inte utifrån heller.

Framtiden då? Ja jag kommer alltid se till odla, även om jag inte behöver mer för än säkra fröer. Sen har tanken kommit. Ska jag skita i mitt välbetalda jobb och gå tidigare än jag tänkt? Sälja hus och få loss en massa pengar och flytta till gården permanent och gå all in mot självhushåll. Köra järnet och verkligen skaffa djur vilket jag inte gjorde igår av vissa skäl. Klarar man ett par grisar, avla för få ny djur osv.

Vem vet, jag får se

Tackar alla som följt tråden och hoppas jag bidragit med någon kunskap även till er. Checkar ut nu och resten som sker kommer jag behålla för mig själv och de som står mig nära. Till er andra, lycka till.

Tack, den mest intressanta tråd på länge. Lycka till!
Citera
2020-10-31, 15:31
Medlem
cacas avatar
Solceller och batteripack beställt och kommer installeras inom kort, funktion blir de laddar batteripack och när det fullt kör de ut på nätet.

Alla fröer inför 2021 torkade och ligger i påsar.

Traktor inköpt! Vart en MF 135 Från 1069 tror jag, med massa saker till som plog, har , plog, kultivator stensballe mm.

Vitlök satt idag så nu allt klart på gården.

Älgjakt gått bra och vi skjutit det vi ska så nu frysen överfull med kött! Så nu ska jag försöka utrota de hjortar som åt upp min spannmålsodling jag hade på försök.
Citera
2020-11-06, 10:21
Medlem
cacas avatar
Tillbaka på gården och en hjort skjuten i morse

Solceller på taket och bara nåt elfix kvar så ska det fungera, leverantör ljuger givetvis men enligt deras beräkningar ska jag klara den drift jag behöver, kyl, lyse mm i 1 månad på batteri utan tillförsel av ny el från solen. Tja de har väl beräknat utan/effekt osv men jag tror detta kommer bli som jag vill ha det.

Corona på g igen!
Har fört ganska långtgående diskussioner med vd om att jag kan arbeta på distans, mitt kontor kan användas av andra, kostnader hit och dit. Tror jag börjar få över han till min idé. Tanken från mig är kunna jobba där jag är och endast in då det behövs osv.

Min egna plan är dock annorlunda. Den är sluta på fysiskt på arbetet, flytta till gården permanent, få med frun och sälja villan i fina stan så man får loss pengar bundna i den. Sen bara försöka glida så långt de går innan jag säger upp mig. Ekonomi har jag redan idag för bara slut arbeta men i min plan så skulle jag fortsätta några år till, men då fanns inte tanken på sälja hus och flytta. Nu tänker jag annorlunda.

Vi får se vart det hamnar, ja och varför är jag inte på jobbet idag kanske någon undrar? Tja Corona härjar igen, jobba hemma om ni kan...klart jag kan!
Citera
2020-11-06, 16:10
Medlem
Citat:
Traktor inköpt! Vart en MF 135 Från 1069 tror jag, med massa saker till som plog, har , plog, kultivator stensballe mm.
Där kan man snacka om kvalité
Citera
2020-11-09, 05:31
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Där kan man snacka om kvalité
Haha 1969 är den röda skönheten ifrån. Fick tag i den då en bekant tipsa om en äldre som nu skulle sälja sin gård och flytta in till stan, var över och frågade vad han ville ha. Han sa 20’ och då fick jag med en hel del saker också samt historia över traktorn som att den totalrenoveras 2003 och sen har han inte använt den speciellt mycket. Går över förväntan bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in