2020-10-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Låter bra det, ut å konsumera med dig! Slutar folk att konsumera är det kört på riktigt

Ja, faktiskt har du rätt. Om folk följer rekommendationerna blir det stabilt på kort sikt och kaos på lång sikt, på ett sätt som väldigt få ännu kan överblicka över. Om folk struntar i rekommendationerna blir det jättekaos på kort sikt, och någorlunda stabilt på lång sikt.
Citera
2020-10-31, 14:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Jag talar inte om någonting. Jag undrade vad du menade med att "99% av världens länder gör tvärtemot Sveriges strategi" eftersom du gav sken av att detta var fastslaget genom en vetenskaplig undersökning.

Världen stängde ner i början av pandemin, en hyfsat synkroniserad operation för att vinna tid, värdefull tid som gett oss mycket kunskap. Sverige gjorde tvärtom. Nu verkar omvärlden stänga ner igen, land efter land. Ska vi göra tvärtom nu med? Vilken undersökning är det du hänvisar till att jag gett sken av? Jag säger inte att vi ska stänga ner, men rekommendationerna räcker inte för folk gör som de vill, det ser jag otaliga exempel på i min omgivning.
Citera
2020-10-31, 14:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Irland verkar ha toppat, antalet nya positiva test har minskat med 30% sedan den 22 oktober. Förtidigt att blåsa faran över, men hoppingivande. Vi får hoppas att det inte är en tillfällig nergång som Spanien hade i början av oktober då kurvan bröts under en vecka innan det åter drog iväg.

Tjeckiens kurva börjar nu också på att sakta vända ner, men det kan också bero på att mörkertalet stiger (då mer än 30% av alla tester är positiva nu). Vi får se under nästa vecka varthän det barkar. Oroande dock att dödstalen snittar över 2% av dem som insjuknade 3 veckor tidigare.

Storbritanniens kurva pekar uppåt, men ökningen är inte så kraftig som i många andra länder. Här ligger också dödstalen på ca 2% (jämfört med insjuknade för 2 veckor sedan), vilket inte är bra. Sverige ligger på 0,7-0,8% förövrigt.
Intressant med Irland.

Ja, jag såg också "brottet" i den spanska kurvan. Är det kopplat till några åtgärder som slagits på och av eller är det regionala effekter?
Citera
2020-10-31, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Irland verkar ha toppat, antalet nya positiva test har minskat med 30% sedan den 22 oktober. Förtidigt att blåsa faran över, men hoppingivande. Vi får hoppas att det inte är en tillfällig nergång som Spanien hade i början av oktober då kurvan bröts under en vecka innan det åter drog iväg.

Tjeckiens kurva börjar nu också på att sakta vända ner, men det kan också bero på att mörkertalet stiger (då mer än 30% av alla tester är positiva nu). Vi får se under nästa vecka varthän det barkar. Oroande dock att dödstalen snittar över 2% av dem som insjuknade 3 veckor tidigare.

Storbritanniens kurva pekar uppåt, men ökningen är inte så kraftig som i många andra länder. Här ligger också dödstalen på ca 2% (jämfört med insjuknade för 2 veckor sedan), vilket inte är bra. Sverige ligger på 0,7-0,8% förövrigt.

Irland har toppat på väldigt låg nivå jämfört med andra länder, så de kan ju inte vara nära någon immunitet. Och det kan inte bero på lockdownen, då minskningen började långt innan den kan ha gett någon effekt. Faktiskt väldigt svårt att förklara.

Tjeckiens siffror lägger jag inte jättestor vikt på, då jag inte tror testningen helt fungerar där. Men med tanke på dödstalen, och att andelen positiva tester är över 30%, så får man räkna med att antalet verkliga fall är minst lika stort där som i Belgien.
Citera
2020-10-31, 14:58
Medlem
Hepp. EU har frågat medborgarna om coronarestriktioner.

Finnarna verkar fått det bättre av coronaåtgärder. Nästan var fjärde tyckte att åtgärderna var lätthanterliga och t o m innebar att livskvaliteten höjdes. Undersökningen genomfördes i somras och Philip Teir misstänker i DN att det kan ha att göra med att ungefär lika stor andel äger stuga.

Portugiserna hatar restriktioner mest.

Hälften av svenskar (54%) tyckte att restriktionerna var lätthanterliga, och 11% upplevde förbättrad livskvalitet. Man slipper i alla fall onödigt kramande med folk som man egentligen inte vill ta i ens med tång.

DN-artikel

https://www.dn.se/varlden/philip-tier-det-saknas-en-viss-kundmentalitet-i-finland-darfor-klarar-vi-coronarestriktionerna-sa/?utm_campaign=dn_nya_coronaviruset&utm_medium=emai l&utm_source=nyhetsbrev&utm_content=

EU-undersökningen sidan 43.

https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/survey/getsurveydetail/instruments/standard/surveyky/2262
Citera
2020-10-31, 15:00
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, tror också att om de första leveranserna kommer i april, så kommer det knappast vara någon ide mer än möjligen för riskgrupper och vårdpersonal. Vid det laget har de flesta länder flockimmunitet, eller i vart fall näst intill.
Tveksamt. Cirka 2 miljarder människor som bor runt stilla havet har i princip fått stopp på viruset helt. Dom vill nog ha vaccinet.

Sen tror jag att vi kommer få vaccin till personer i riskgrupper tidigt 2021. (Betalade inte vi flera miljarder till Astra för att få någon slags förtur?)Det vore fan om vi inte kan fixa detta.

Sen vad beträffar resten av befolkningen... Flockimmunitet kanske uppstår vid 70% immunitet baserat på data från fängelser osv.

Det finns utrymme för oss som inte har en IQ < 100, och som skyddar oss med munskydd att förbli friska och att få immunitet med vaccinet.

Sen när jag får mitt certifikat att jag har vaccinerats nyligen så bär det iväg till Thailand, och ordningen är återställd.
Citera
2020-10-31, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Världen stängde ner i början av pandemin, en hyfsat synkroniserad operation för att vinna tid, värdefull tid som gett oss mycket kunskap. Sverige gjorde tvärtom. Nu verkar omvärlden stänga ner igen, land efter land. Ska vi göra tvärtom nu med? Vilken undersökning är det du hänvisar till att jag gett sken av? Jag säger inte att vi ska stänga ner, men rekommendationerna räcker inte för folk gör som de vill, det ser jag otaliga exempel på i min omgivning.
Då är det väl riktigare att förklara att du med "tvärtom" menade att 99% av världens länder införde lockdown under en viss period? Det var du själv som gav sken av att du inte enbart framförde din åsikt eller uppfattning utan att det var bevisat att 99% av världens länder gjorde tvärtemot Sverige (vilket du numera verkar mena innebär full lockdown). Det är väl naturligt att du i så fall redovisar stöd för den uppfattningen?

I annat fall kan du ju inte påstå att det är bevisat att det är så?

Av det du skriver nu sluter jag mig till att det i själva verket var din åsikt att det var så att många (99%) av världens länder har valt en bättre strategi än Sverige. Jag håller inte med, men var och en kan naturligtvis framföra sina åsikter.
Citera
2020-10-31, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Irland har toppat på väldigt låg nivå jämfört med andra länder, så de kan ju inte vara nära någon immunitet. Och det kan inte bero på lockdownen, då minskningen började långt innan den kan ha gett någon effekt. Faktiskt väldigt svårt att förklara.

Tjeckiens siffror lägger jag inte jättestor vikt på, då jag inte tror testningen helt fungerar där. Men med tanke på dödstalen, och att andelen positiva tester är över 30%, så får man räkna med att antalet verkliga fall är minst lika stort där som i Belgien.

Skulle inte tjeckerna testa alla? Eller var det något annat land österöver? Tyckte mig se något sådant flimra förbi i nyhetsflödet.
Citera
2020-10-31, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vilket då visar att strategin med väldigt lång smittspridning inte fungerar. Är ju typ länder som Taiwan och Vietnam som haft rätt strategi då. Gäller att slå ut viruset på den tiden som folk orkar hålla fokus.

Så är det. Masspskylogi är en svår vetenskap.
Något psykologiskt panoramafönster, som man kan finjustera efter behag i ett år, finns inte.

Det finns ett litet fönster, som snabbt stängs och aldrig går att öppna igen. Där är vi nu. Fönstret är stängt.

Jag var i huvudstaden igår, och såg allmän avtrubbning + enstaka munskydd. Vi har drabbats av någon sorts krigströtthet. Stockholmarna verkar iaf inte bry sig längre.

Spelar ingen roll hur stor faran är. Människan är enkel och klarar bara en viss mängd krisinfo.

Vi får samma inställning till Covid19 som till kärnvapen och HIV, som inte håller nån västerlänning vaken på natten.

Vi vänjer oss vid allt, på gott och ont.
Citera
2020-10-31, 15:04
Medlem
Har Fauci smittats av Löfven?

Smitteverneksperten Anthony Fauci mener smittetallene i USA er ekstremt høye og at situasjonen er uakseptabel.

https://finansavisen.no/nyheter/helse/2020/10/31/7583146/situasjonen-er-rett-og-slett-uakseptabel?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&ut m_source=Twitter#Echobox=1604142437
Citera
2020-10-31, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Tveksamt. Cirka 2 miljarder människor som bor runt stilla havet har i princip fått stopp på viruset helt. Dom vill nog ha vaccinet.

Sen tror jag att vi kommer få vaccin till personer i riskgrupper tidigt 2021. (Betalade inte vi flera miljarder till Astra för att få någon slags förtur?)Det vore fan om vi inte kan fixa detta.

Sen vad beträffar resten av befolkningen... Flockimmunitet kanske uppstår vid 70% immunitet baserat på data från fängelser osv.

Det finns utrymme för oss som inte har en IQ < 100, och som skyddar oss med munskydd att förbli friska och att få immunitet med vaccinet.

Sen när jag får mitt certifikat att jag har vaccinerats nyligen så bär det iväg till Thailand, och ordningen är återställd.

När jag skrev att de flesta länder är nära flockimmunitet i april, så menade jag de flesta länder i europa, Inte runt stilla havet, om nu deras siffror stämmer.

Men hoppas som sagt att det börjar tidigare än så.
Citera
2020-10-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant med Irland.

Ja, jag såg också "brottet" i den spanska kurvan. Är det kopplat till några åtgärder som slagits på och av eller är det regionala effekter?

Det har jag ingen aning om, men min gissning är tillfälligheter. Den här veckan har det varit höstlov i Sverige, vad betyder det för testningen? Är det fler barnfamiljer som skippat testning under veckan eftersom man haft annat för sig, eller är det fler barnfamiljer som testat sig eftersom de haft tid?

Fler vuxna har haft semester den här veckan än förra veckan, hur påverkar det vilka som testats? Förra veckan var det snöstorm i Norrland, hur påverkar det vilka som testats? Det finns många variabler som kan förklara kortare upp- och nergångar, så 3 dagars nergång som i fallet Tjeckien är ett tydligt trendbrott i kurvan, men det ska hålla i sig en längre tid innan man kan dra några som helst slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in