2020-10-31, 12:40
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Deras hjrna r ju kapade av en ideologi, s de resonerar inte verhuvudtaget.
Det r ideologin i deras huvud som styr deras handlingar.
Det gller alla mnniskor oavsett ideologi.

Sen har olika mnniskor olika inbyggda sprrar, och vissa har inga sprrar alls, det r den stora skillnaden.
Ideologin r densamma i grunden. Nr en vanlig troende sger saker som; det r visserligen fel att halshugga mnniskor, men ... d vet du deras innersta tankar och att de r under inflytande av samma ideologi. De har redan nskat livet ur den som hdade, i hemlighet, men r normala nog att inte leva ut impulsen och de frnekar tanken nr det frs p tal.
Under normala omstndigheter.
kar hotbilden mot ideologin s kar ocks frsvarsimpulsen samtidigt som impulskontrollen frsvagas.
Och d kan vanliga hyggliga mnniskor frvandlas till monster.

Det vi sett i Nice mm r n s lnge det lilla ftal som saknar impulskontroll. Den typen som finns i alla ideologier och som vi kallar extremister.

Det kommer tyvrr att upprepa sig, men det man br hlla koll p r stmningen hos de vanliga hyggliga mnniskor som delar ideologin. Dr finns det riktiga framtida hotet.

Nu vill jag inte hra att jag frsvarar halshuggningar. Det gr jag allts inte. Dom r allts inte ngon del av en ideologi, religs frestllning eller nt som str i Koranen.

S r det inte. Precis som inte heller det franska borgerskapets giliotin p Stora torget i Paris r 1789 var nt ideologiskt eller reigst. Det var rationellt, gick snabbt och var relativt smrtfritt. Med det sagt vill jag ppeka att halshuggning alls inte r nt vsensfrmmande fr fransmannen i gemen.

Dessa 3 senare egenskaper vidhftar dock inte islamisternas halshuggningar. Hr halshugger man medelst dolk vilket tar betydligt lngre tid, r inte srskilt rationellt och r troligen inte ens smrtfritt. Nej! Huvudsaken med islamisternas halshuggningar r skrmseleffekten.

I det senare fallet verskuggar skrmseleffekten all rationalitet, snabbhet och religs text. Dr har du huvudpunkten (urskta ordvalet) i islamismens halshuggningar. Frmodligen ger detta hantverksmssiga stt att halshugga utlopp fr en hel del mer eller mindre befogat och uppdmt hat. Tror du inte?
Senast redigerad av Starback 2020-10-31 kl. 12:52.
Citera
2020-10-31, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Den enda orsak att hlla denna s kallade avskrde ( mnsklig klump? )
i liv, r vl om han kan ange flera avskrden som varit iblandade?

Jo precis, men nu var han ju sjlv p platsen och en till ro gripen.
Han kommer inte snacka hur som.
Citera
2020-10-31, 13:06
Medlem
magis avatar
---

Frst en brand i Notre-Dame och nu knivmord i Notre-Dame.

Tycker det r lite mrkligt att man inte mera nu , diskuterar branden i
Notre-Dame i Nice som ett mjligt terrordd.

Nsta gng det brinner i en kyrka i Frankrike ,
ska det bli intressant att se vad som hnder.

MagI
---
Citera
2020-10-31, 13:31
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
---

Frst en brand i Notre-Dame och nu knivmord i Notre-Dame.

Tycker det r lite mrkligt att man inte mera nu , diskuterar branden i
Notre-Dame i Nice som ett mjligt terrordd.

Nsta gng det brinner i en kyrka i Frankrike ,
ska det bli intressant att se vad som hnder.

MagI
---
Har det brunnit i kyrkan i Nice?
Tnker du kanske p Notre Dame i Paris som brann?
Citera
2020-10-31, 13:48
Medlem
Jag lyssnade p en intervju i P1 hromveckan med en ung imam frn Jrvafltet. Han frklarade hur muslimer ser p livet och sin omvrd i religis kontext och det centrala r att detta liv inte r det riktiga livet utan det som kommer sedan. Detta liv r bara en prvning och en test av Gud. Inte heller gr detta liv att frndra utan det r som det r. Allt r en frberedelse fr nsta riktiga liv.

Tycker att det sger mycket om hur en troende men ocsk rabiat islamist ser p saken drmed. Finns ingen rdsla fr att dda eller att d eftersom det r meningen ngonstans att det ska vara s.

Ngon sa i trden att islam inte r kompatibelt med att leva i vst. Islam kan bara fungera i M och knappt dr.
Citera
2020-10-31, 13:51
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Han skulle kunna hindra dem genom att det finns en ledare att lyssna till. Istllet fr att okunniga ungdomar lyssnar till ngon random med ett personligt vendetta, s har de ju en ledare som r kvalificerad att lyssna p och drmed minskar terrorismen otroligt mycket.

Finns ju dock en del slitningar inom Islam, s tveksam om de kan komma verrens om en Kaliph. Dock om de gr det och Islamistisk terrorism fr en tid fokuserar p andra muslimer s blir det frvisso en lttnad fr vstvrlden.

Hur det skulle kunna g till r dock oklart.
Citera
2020-10-31, 14:07
Medlem
Hr r det tredje offret

https://www.dailymail.co.uk/news/art...ed-abroad.html
Citera
2020-10-31, 14:12
Medlem
Jag har en teori om detta terrodd i Nice som kan appliceras p de flesta islamistdd. Det kanske handlar om en knsla av en djup undelgsenhet dessa individer har, ingen inbillad utan en fullt rationell knsla av mindrevrdighet. Muslimer r ju underrepresenterad i vetenskap och forskning. Saknar nytnk och ider.
De flesta muslimska lnder lider av konflikter inrikes som utrikes,fattigdom,vld och diktatorstyre.
Detta ihop med mindrevrdighetskomplex, nr en individ kommer till ett civiliserat land som frankrike blir det farligt.
D individen upptcker att hans kunskaper inte kommer uppskattas varken socialt, arbetslivsmssigt blir han ett problem fr sig sjlv och vrdlandet som vill slippa honom. Blir syntax error och hat+sjlvhat.
Ett annat intressant fenomen r att mnga inte ser problemet utan relativiserar sna hr terrorhandlingar som i Nice. Det r tydligt av mnga inlgg hr, fretrdesvis frn muslimer. Jag ser ingen fredlig lsning.
Dessa fenomen kanske skulle ppnas upp fr ett nytt flt i psykatriforskningen och inom djuppsykologi
Senast redigerad av jonkebonke 2020-10-31 kl. 14:22.
Citera
2020-10-31, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
S hr hanteras muslimerna i Ryssland: Brottas ner och grips

https://www.friatider.se/sa-har-hant...-ner-och-grips
https://mobile.twitter.com/johnjol20...81554517532673

Vackert. Jag blir glad av att se detta.
Citera
2020-10-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag lyssnade p en intervju i P1 hromveckan med en ung imam frn Jrvafltet. Han frklarade hur muslimer ser p livet och sin omvrd i religis kontext och det centrala r att detta liv inte r det riktiga livet utan det som kommer sedan. Detta liv r bara en prvning och en test av Gud. Inte heller gr detta liv att frndra utan det r som det r. Allt r en frberedelse fr nsta riktiga liv.

Tycker att det sger mycket om hur en troende men ocsk rabiat islamist ser p saken drmed. Finns ingen rdsla fr att dda eller att d eftersom det r meningen ngonstans att det ska vara s.

Ngon sa i trden att islam inte r kompatibelt med att leva i vst. Islam kan bara fungera i M och knappt dr.

Det r s egyptierna resonerade fr 4000 r sedan. Det hr livet r bara ett test. Nr du dr s stlls du infr Osiris och 42 andra domare. Du kan d hamna i paradiset om du gjort allt "rtt".

Kort sagt, under tiden d kalifatet IS fanns s var det p en ungefr lika primitivt som under egyptierna 4000 r sedan. Det r ungefr dr de radikala muslimerna befinner sig i utvecklingen.

Jag orkar inte med dessa ckliga muslimer mer.
Senast redigerad av joeykiller 2020-10-31 kl. 15:13.
Citera
2020-10-31, 15:36
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Nu vill jag inte hra att jag frsvarar halshuggningar. Det gr jag allts inte. Dom r allts inte ngon del av en ideologi, religs frestllning eller nt som str i Koranen.

S r det inte. Precis som inte heller det franska borgerskapets giliotin p Stora torget i Paris r 1789 var nt ideologiskt eller reigst. Det var rationellt, gick snabbt och var relativt smrtfritt. Med det sagt vill jag ppeka att halshuggning alls inte r nt vsensfrmmande fr fransmannen i gemen.

Dessa 3 senare egenskaper vidhftar dock inte islamisternas halshuggningar. Hr halshugger man medelst dolk vilket tar betydligt lngre tid, r inte srskilt rationellt och r troligen inte ens smrtfritt. Nej! Huvudsaken med islamisternas halshuggningar r skrmseleffekten.

I det senare fallet verskuggar skrmseleffekten all rationalitet, snabbhet och religs text. Dr har du huvudpunkten (urskta ordvalet) i islamismens halshuggningar. Frmodligen ger detta hantverksmssiga stt att halshugga utlopp fr en hel del mer eller mindre befogat och uppdmt hat. Tror du inte?

Det som hnde i Frankrike den 14 juli 1789 har ju ALLT med ideologi att gra. Vran liberalistiska ideologi som r i konflikt med islamisterna nu har ju sina rtter dr.
Ls p.
Citera
2020-10-31, 15:41
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Dom r allts inte ngon del av en ideologi, religs frestllning eller nt som str i Koranen.

Ideologier sitter i mnniskors huvuden. Vad som str eller inte str i bckerna har mindre betydelse.
Ideologierna lever sitt eget liv, muterar och sprider sig helt oberoende av vad som stod i den ursprungriga kllan. Har du inte mrkt det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in