2020-10-31, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Så din teori er at eks svoger drepte den dama han egentlig var glad i, for å hevne seg på TH ? Eller hadde et økonomisk motiv?
Jeg har verken inntrykk av eks svoger er hevngjerrig, hatsk eller krenket. Han er veldig saklig, uten å si for mye offentlig. Til politiet har han gitt alle opplysninger, all ære til ham for det. Bare så tragisk at flere ikke varslet om ugreie hendelser mens hun levde.

Det kan tenkes at det har vært et forhold mellom AEH og ham. AEH kan ha avvist ham,
opptil flere ganger, og han skjønner at han ikke kommer noen vei med AEH.
Han kan ha et økonomisk motiv, og i tillegg rammer han TH ved å ta AEH fra TH. Erkefienden TH, kan bli mistenkt, og kanskje dømt.
Jeg sier ikke at det er slik, men utelukker ikke det kan være slik.
Citera
2020-10-31, 12:22
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OT-och-trams
Til dem som trekker fram Rachlew: Mitt inntrykk, som jeg har gjennom kontaktene mine, er at hans arbeid er kjent og respektert i politiet. Og tekstene hans står på pensum i flere studieplaner ved Politihøgskolen, blant annet i videreutdanningen i avhørsteknikk: https://www.politihogskolen.no/globalassets/etter-og-videreutdanning/etterforskning-og-kriminalteknikk/etterforskning-vef/studieplan-etterforskning-politihogskolen.pdf.

Det betyr ikke at politiet aldri gjør feil, for det gjør de selvsagt. Men de har stadig bedre verktøy og systematikk for å oppdage motvirke de menneskelige feilene som ellers kan oppstå i kunnskapsarbeid av deres type.

Takk for et viktig innlegg!
Jeg har undervist i psykologi, deriblant vitnepsykologi der Rachlews funn står sentralt.
Dette bygger på kognitiv psykologi som omhandler hvordan mennesker behandler info.
Dvs persepsjon, tolkning, hvordan vi skaper sammenhenger, samt hva som huskes og glemmes.
Vi er alle utsatt for bias gjennom denne prosessen. Men politiet har blitt oppmerksomme på dette,
og jobbet mye for å unngå det. De vet at om de gjør feil så vil det få alvorlige konsekvenser.
Rachlews arbeid bør ikke misbrukes til å så tvil om politiarbeid generelt,
eller til å nedvurdere deres arbeid i en konkret sak der vi har mangelfull kunnskap.
Vi som skriver her bør nok heller ha mer oppmerksomhet omkring vår egen bias.
Minner også om at man i retten oppfordres til å se saker i helhet,
og at man ikke skal legge vekt på ren teoretisk tvil, men at tvilen skal være reell.
Det er enkelt å plukke fra hverandre ett og ett bevis gjennom rent teoretiske øvelser,
men det bør ha rot i virkeligheten. Og det er helhetsbildet som teller.
Senast redigerad av brukerinne 2020-10-31 kl. 12:59.
Citera
2020-10-31, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHouse
selvfølgelig vet vi ikke hva barna mener konkret.

Hadde hun vært utsatt for vold hadde hun ikke vært sammen med TH, og hun hadde sagt ifra til venninnene sine eller barna. Og hvis hun hadde blitt igjen i forholdet, hadde hun med stor sannsynlighet notert ned at hun har blitt utsatt for vold, dersom hun hadde blitt bragd om livet. Tviler på at håndleddet hennes har med noe vold fra TH sin side å gjøre med. Kan være måten hun vinkler hånda på også, hun har jo mye fett og rynker på armen som de fleste eldre har Det er som å si at hun bruker solbriller for å dekke over blåmerker ved øynene som hun har fått fra TH sine slag.

Selvmotigelse det du kommer med. Vi vet ikke hva barna mener konkret sier du, men du sier samtidig at de tror at TH er uskyldig.
Du sier at hun ville gjordt sånn og sånn, og sagt sånn og sånn, men kjenner du henne? Vet du hva hun ville gjordt, eller bare tenker du hva du selv ville gjordt? Du legger til side at TH er psykopat, enda vi ser alle tegnene til en psykopat. Du har vel hørt om koner som blir utsatt for vold, men ikke forlater?
Og nei, den kulen kan ikke være en fettkul, eller myggstikk.
Citera
2020-10-31, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Da jeg lytta til podcasten, fikk jeg inntrykk av at eks-svogeren var veldig krenket og hevngjerrig, nærmest hatsk. En mann med selvtillit, en mann med evne til å lede andre. Og jeg klandrer ham selvsagt ikke for at han meldte seg for politiet. Men når han går ut i en podcast, virker det som han har et sterkt behov for å ramme TH.

Og det er merkelig at han fortsatt er helt anonym i denne tråden. Masse navn er droppa, navn på THs søsken, ansatt og tidligere ansatt i THs bedrifter, og mange andre.
Det kunne vært interessant å vite noe om hans bakgrunn. Alder, yrke, sivil status etc.
Hvor bor han? I gangavstand fra S4?
Hvis han er en selvstendig næringsdrivende med for eksempel en eller flere konkurser bak seg, kan det jo være interessant.

Det har blitt nevnt flere ganger at AEH var utro med en av THs brødre. Kanskje det ikke var en av brødrene, men eks-svogeren? Det snakkes om at TH kan ha hatt et forhold til en annen kvinne. Det kan selvsagt være noe i det, men kan vi utelukke at AEH og eks- svogeren hadde et forhold. Dette kan ha vært av og på over flere år, helt til hun forsvant.
Vi vet mye om telefonsamtalene dagen AEH forsvant, men ingenting om samtalene dagen og ukene før hun forsvant.

Ro*hde nevne at det kan være noe vi har oversett, og som et eksempel trakk jeg inn mannen til prestedatteren. Eks-svogeren kan være annen kandidat. Nettopp derfor er det viktig å få vite noe mer om denne fyren.
Her er du helt på bærtur. Glem ex- svogeren, han gjorde sin samfunnsplikt. Punktum.
Citera
2020-10-31, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Her er du helt på bærtur. Glem ex- svogeren, han gjorde sin samfunnsplikt. Punktum.

Enig. Helt tullete kommentar. Elektriker Skansen ble også engang beskyldt for å ha drept henne. Det virker som at TT har blitt mere desperat nå en noensinne etter det kom fram at AE ikke bare søkte på leiligheter, men også at hun leste om skilsmisse. Nå har de begynt å putte inn rene løgner som at barna økonomisk hadde det mye bedre enn andre barn i oppveksten.
Citera
2020-10-31, 12:36
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Det kan tenkes at det har vært et forhold mellom AEH og ham. AEH kan ha avvist ham,
opptil flere ganger, og han skjønner at han ikke kommer noen vei med AEH.
Han kan ha et økonomisk motiv, og i tillegg rammer han TH ved å ta AEH fra TH. Erkefienden TH, kan bli mistenkt, og kanskje dømt.
Jeg sier ikke at det er slik, men utelukker ikke det kan være slik.

Ja, mye kan tenkes. Man kan få mange fantasier i hodet av denne saken.
Citera
2020-10-31, 12:38
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Det begynner vel å bli ganske tydelig nå at det er den tidligere svogeren som peker seg ut som gjerningsmann, eller hva ?

Han går altså til politiet tidlig i saken og sier han er overbevist om at TH har drept kona si. OVERBEVIST faktisk. WOW!, det er en sterk uttalelse. Ingen med vettet i behold ville ha uttalt seg så skråsikkert. Og han kommer med en rekke negative karakteristikker av TH. Han har i tillegg advart AE mot å bli værende i ekteskapet.

Men han nøyer seg ikke med det. Neida ! Han deltar også i krimpodden og sier det samme der. Her går vi hardt til verks og TH skal tas.

Det rare er jo at samtidig som han mener AE er drept, sier han at han er bekymret for at ingen ivaretik AE på en skikkelig måte og bekymret for situasjonen med forsvinningen som har oppstått. Det er en veldig rar ting å si hvis han allerede er overbevist om at hun er drept.

Her har vi en bitter, hevngjerrig og farlig x-svoger som bærer på et stort hat til TH og kanskje til hele familien.

Det er vel samme mannen som mest sannsynlig også har politianmeldt en slekning av TH ?
Legg merke til hva advokatet til denne slekningen sier: - Anmeldelsen fremstår som oppkonstruert, sier han.
Nok en hevnaksjon fra x-svogeren altså.

Og advokaten til TH sier dette : - Det er viktig å se hen til om det er en kontekst rundt de påstandene som fremsettes. I dette tilfellet tenker jeg det er særdeles viktig.(Legg merke til det siste. I DETTE TILFELLET er det særdeles viktig )

Barna til TH og AEH sier de VET at faren er uskyldig. Hør på barna. Det er de som er verd å lytte til. De vet best. Venner av både TH og AEH som kjenner dem best, mener også han er uskyldig.

Familien har levd i et helvete i 2 år og jeg håper virkelig at saken blir oppklart og at de kan få en slags oppreisning. Jeg tror det kan skje, men da må det nye etterforskere til.

Min hovedhypotese nr 1 nå : Jeg tror vi har å gjøre med en meget farlig x-svoger full av hat og hevnlyst som har innyndet seg hos AE, manipulert henne og fått henne med seg på "tur" den dagen , uten at hun selv visste at hun ikke skulle få komme hjem igjen.

Og til sist som alle her er enige om uavhengig av hypotese. Gjerningsmann er noen som kjenner familien. Noen som kjenner datter i Lier, noen som vet at TH har gammel ps, noen som kjente til AEH helsesituasjon osv.
Jeg har testet alle brikker fra media opp mot de fleste hypotese i denne saken. Har sett på logiske sammenhenger og tenkt på saken kun som puslespillbrikker. Dette med tanke på å se om det finnes en løsning som tar hensyn til alle brikker samtidig, (ikke bare noe få brikker av gangen) Jeg er en nøytral og upartisk person som har prøvd ut hypoteser både for og imot TH.

Noen drar kun frem enkeltelementer ved saken og baserer sin oppfatning av hva som skjedde basert på disse.

Flere mener at alt TH gjorde og ikke gjorde var mistenkelig. Det var mistenkelig at han skrev teorier til politiet, at han tok kontakt med dem like etter at han leste trusselbrev, at han snakket i halve setninger, at han skrev notater om sitt liv, at han ringte hjem åtte ganger, at han ikke dro hjem før ut på dagen, at det ble slettet to anrop på telefonen, at TH ikke ønsket å forklare seg mer etter at han ble mistenkt, osv osv

Man kan spørre seg hva som egentlig er naturlig for en 70-åring å gjøre i en slik situasjon. Finnes det egentlig noe som er mistenkelig med det han gjorde? Til dem som mener dette er mistenkelig, hva ville de gjort i en slik situasjon? Finnes det en fasit for hva man burde gjøre?

..og klarer disse personene også å lage en hypotese som forklarer alt som skjedde i denne saken?

..også med tanke på at politiet her vært tydelige på at TH ble fanget opp på videoovervåking på Futurum og at de har kontroll på hans første tid på jobb.

(En sterk hypotese burde ligge som grunn for skråsikre konklusjoner)

Jeg har som sagt utarbeidet en hypotese basert på alle hendelser i denne saken som vi har lest om i media. Det er mye som tyder på at AEH selv var aktiv i hendelser i tiden før som gjorde at selve forsvinningen kunne være mulig. Det er mye som tyder på at hun ble lurt med på et plott mot sin ektemann, at hun ble manipulert av en GM som kunne hatt en relasjon til henne.

Filme Gone Girl ble utgitt 4 år før forsvinningen. Den beskriver nøyaktig hvordan et slikt plott "burde utføres". Filmen er lik Hagen-saken på mange områder hvis man har en slik hypotese i bakhodet.

Jeg tenker at "tryllekunsten" ved denne saken kan være åstedet. Klarte GM/AEH å stage dette som en "kriminell handling" ble mange lurt. Dette kan være kjernen til å forstå hva som skjedde i denne saken. F.eks mistenkelig DNA fra TH på sandalene til AEH, DNA fra AEH på en gjenstand som kunne knytte TH til handlingen, og blodvask. (alt forklart i filmen Gone Girl) Dette skjedde altså samtidig som TH var på jobb.

Det er i dag 2 år siden forsvinningen. Ingen er dømt, og det er etter hva vi har hørt ikke nok bevis så langt mot noen til å si sikkert hva som skjedde. Dette tyder på at det skjedde noe den dagen for 2 år siden som er utenkelig for mange. En GM kan ha klart å lure de fleste.

Det er på tide å tenke logisk på saken. Se på alle puslespillbrikkene samlet, og finne ut av hva som egentlig skjedde.
Citera
2020-10-31, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Ja, men som jeg sa til z-z-z, det bildet er mye mindre.

Jeg zoomet inn på håndleddet der, og det var første fang jeg kunne se hevelse. Jeg har sett etter det før, men ikke sett noe.

Jeg slo meg da til ro med at jeg nok ikke har like godt trent øye som alke andre. Har tidligere tenkt at jeg ikke ser så godt verken når det gjelder dette, futurum menn, hettemenn etc.

Men i alle fall, i den artikkelen så jeg hevelsen.

Om den skyldes vold fra TH vet jeg derimot ikke, og det er heller ingen automatikk i det.
Citera
2020-10-31, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
I tillegg hadde flere av politiets spor falt før pågripelsen: Skjorta fra skittentøyskurven var ikke et bevis lenger. De tekniske undersøkelsene ga ikke et entydig svar. Og merkene i bagasjerommet i bilen var ikke blod likevel.
Takk, av en grunn så jeg ikke den setningen..
Citera
2020-10-31, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Det står litt om det her:
"Det mulige blodfunnet var i en bil som etter politiets teori kunne ha blitt brukt til å kjøre Anne-Elisabeth Hagen bort. Funnet viste seg senere å være verdiløst.

Blod-bom
Ett av disse bevisene var merker i bagasjerommet på en bil. De foreløpige undersøkelsene i løpet av vinteren 2020 tydet på at flekkene kunne være blod, får VG opplyst. Dette var en bil som politiet tidligere hadde undersøkt, men som nå skulle undersøkes på nytt.

VG får opplyst at undersøkelsene var svært grundige og flekkene ble lokalisert på en måte som kunne underbygge denne teorien. Politiet ba sakkyndige om å sjekke det de trodde var blod og sammenligne det opp mot blodtypen til aktuelle personer, der Tom Hagen var en av dem.

Men da undersøkelsene var klare på våren, var resultatene negative for politiet: Det var ikke blod som ble funnet i bagasjerommet."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQpy03/foer-hagen-paagripelsen-ba-om-blodsjekk-etter-funn-i-bil
les og lær. Politiet planter ikke spor, men undersøker funn og sammenligner og vurderer de enkeltvis og samlet. Dette er en metodisk tilnærming du ikke har. De frafaller spor som har annen forklaring. Feks hettemann og naturlige spor. Du dikter opp alternative forklaringer fra eget hode så det passer inn i agenda. Politiet driver ikke med slikt selv om ikke nødvendigvis alt leder i samme retning. Da undersøkes dette opp mot andre spor for å se om de matcher.
Citera
2020-10-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Funnet i skittentøyskurven som blir omtalt som "stang inn" og det de tror er blod i bilen til TH gjør at de tror de har funnet bilen hun ble bortført i. Begge delene er sentrale for jakten på TH, men alt forsvinner før pågripelsen og viser seg å være ingenting som helst. Slike ting har en tendens til å feilaktig forsterke inntrykket av at de har rett mann, men de må bare finne rett bevis, de stopper ikke opp og tenker at kan det hende de faktisk er på feil spor.

Hvorfor er Tom Hagen så lykkelig etter møtet i april når Politiet sier de er styrket i håpet om at de kan løse saken? Hadde han vært hovedmannen bak så ville det vel medført vesentlig usikkerhet.

"Enn så lenge må han bo på loftet hos et familiemedlem, mens politiet har kontroll over huset og etterlyser en hettekledd mann som gikk mot åstedet på forsvinningsdagen" «Man kan ikke utelukke at det er Tom Hagen», sier en person med kjennskap til etterforskningen til VG.

Dette sitatet sier jo også særdeles mye om hvordan etterforskningen til Politiet ligger an, de har altså hatt forhåpninger om at dette var hovedbeviset som skulle nagle TH til forbrytelsen, og det viser seg å være noen helt andre som ikke har noen som helst form for relevans for saken. Da ligger man dårlig an.
Jeg føler virkelig med th som må bo på loftet hos datter når politiet på simpelt vis midlertidig frarøvet han bolig for å undersøke drapsåstedet for ektefellen.
Citera
2020-10-31, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Vet du hvilket år han skrev dette?

Jeg tenker at hvis han hadde vært skyldig så hadde det vært logisk om han tilintetgjorde slike notater. Så det at disse notatene ikke var tilintetgjort er nok et tegn på at TH er uskyldig.

Det ser ut for at TH har gjort nettopp det du mener det er logisk for en skyldig TH å gjøre (kilde VG):

Citat:
Tom Hagen har selv beskrevet seg som en person som er systematisk og nøye i alt han driver med.

Slik har han også operert som forretningsmann. I årevis har han skrevet ned detaljer i sine notatbøker, får VG opplyst.

Politiet er interessert i disse bøkene.

De har lett på flere sentrale steder, uten å finne alle.

At han ikke har destruert alle notatene som kan kaste mistanke over ham selv, er jo for så vidt naturlig. Det ville jo vært enda mer mistenkelig hvis plutselig alle notatbøkene forsvant, og ikke bare noen av dem. (De med mest inkriminerende innhold.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in