2020-10-31, 10:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad grundar du det på? Varför dömer du ut mig som helt ointresserad av vetenskap? Bara för att jag inte besitter specifika medicinska kunskaper i just det här ämnet gör inte det mig till totalt ointresserad av vetenskapen.
Du har länkat flera intressanta artiklar och en del av dessa har haft vetenskapligt innehåll. Så hur du skulle kunna vara en av de särklass största syndarna i att inte vara vetenskaplig fattar jag inte. Du är ju ganska nyanserad i ditt sett att skriva inlägg skulle jag vilja påstå., både politiskt ibland och vetenskaplig ibland. Men du kanske har begått den stora synden att ha ett temperament och besitter känslor?
Citera
2020-10-31, 10:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Absolut. Dock kan man ju se att det är extremt få fall där elev smittat elev. Även i de äldre åldersgrupperna.
Man måste ju se detta som något extremt positivt
Ja, det är positivt så klart! Dock är jag ändå skepisk eftersom barnen sällan utvecklar symptom.
Citera
2020-10-31, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Just nu är det inte särskilt stora skillnader.

Vi hade lika många smittade per dag som Norge har per vecka? Det är inte en stor skillnad?
Citera
2020-10-31, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Som sagt är det väldigt svårt att bekräfta en återinfektion. Att folk blir sjuka igen är ju betydligt vanligare men har ju oftast förklarats med att viruset aldrig försvunnit ur kroppen och att pcr visar positivt pga döda virus. Så är ju fortfarande mycket oklarheter o de få man lyckats detektera kan man ju inte estimera prevalencen med. Tycker man ska vänta på fler studier innan man drar för mycket slutsatsee.

Klippt från CDC.

"Based on what we know from similar viruses, some reinfections are expected. We are still learning more about the virus that causes COVID-19. Ongoing COVID-19 studies will help us understand:

How likely is reinfection
How often reinfection occurs
How soon after the first infection can reinfection take place
How severe are cases of reinfection
Who might be at higher risk for reinfection
What reinfection means for a person’s immunity
If a person is able to spread COVID-19 to other people when reinfected"

Men även om 99,9% av alla återinfektioner missats, så skulle det fortfarande vara så ovanligt att det i princip inte påverkar statistiken över antalet smittade, de återinfekterade skulle fortfarande vara en väldigt liten del av alla smittade.
Citera
2020-10-31, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Eftersom studier visar att redan från 10-års ålder har man ungefär samma mängd virus som vuxna när man tagit prover. Och stt det är gruppen från 10 år och upp till 49 (?) som ökar mest just nu

Okej, så det de här studierna har kommit fram till, att man sett att det ökar från 12 års ålder, oavsett mängden virus från 10 års ålder, är alltså helt fel? De har missat att det ska vara från 10 år? Jag får inte inte ihop logiken i ditt resonemang?
Citera
2020-10-31, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxgustaf
I min kommun på 50000 invånare har vi 1person inlagd på sjukhuset för Covid
Vårat kommunalråd säger i tidningen att vi har liten smittspridning ibland oss och i den kommunala verksamheten.

Ändå ingår vi i regionerna som fått nya restriktioner. Själv är jag ett får som följer dessa fastän jag tycker att de är orimliga.
Men alla alarmister och självutnämnda domedags profeter borde trivas här.

Ja alltså jag skiter fullständigt i din håla.
Det är handlar om en väldigt stor % ökning väldigt snabbt.
Din håla är inte relevant i den diskussionen.

Källa är c19.se
Citera
2020-10-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du får gärna ange i procent hur många som går emot Sveriges strategi. Hur många är det, 95% eller 99% gör det skillnad? The needs of the many outweigh the needs of the few. "Spock"
Vad menar du i så fall med att gå emot Sveriges strategi?
Citera
2020-10-31, 11:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du har länkat flera intressanta artiklar och en del av dessa har haft vetenskapligt innehåll. Så hur du skulle kunna vara en av de särklass största syndarna i att inte vara vetenskaplig fattar jag inte. Du är ju ganska nyanserad i ditt sett att skriva inlägg skulle jag vilja påstå., både politiskt ibland och vetenskaplig ibland. Men du kanske har begått den stora synden att ha ett temperament och besitter känslor?
Tack så mycket för din vänlighet! Jag försöker och eftersom min kunskap inom ämnet är otillräcklig kan jag oftast bara bidra med relativt enkla funderingar eller slutsatser. Jag är en språkmänniska och däri ligger min begåvning.

Jag blir lätt ivrig och håller då inte tillbaka känslorna i vissa situationer, det leder ibland till att jag kanske verkar överlägsen och elak i mina inlägg till dem som jag citerar. Det är naturligtvis inte ok.
Citera
2020-10-31, 11:12
Medlem
Re är 1.54 i Sverige nu. Det mest skrämmande är att det nu är samma hastighet på sjukhus -inläggningarna! Det motsvarar en fördubbling vart 8e dygn!
Citera
2020-10-31, 11:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Okej, så det de här studierna har kommit fram till, att man sett att det ökar från 12 års ålder, oavsett mängden virus från 10 års ålder, är alltså helt fel? De har missat att det ska vara från 10 år? Jag får inte inte ihop logiken i ditt resonemang?
Nej, naturligtvis inte! Jag kommenterade utan att ha läst att de skriver från 12 år.
Citera
2020-10-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Gick du in på ett sjukhus och frågade efter en läkare?!? Ehh, var då, på akutmottagningen, sjukhusets reception, kafeterian? Mottagningshallen, vad är det, förväntar du dig att läkarna ska stå på rad och vänta på att patienter ska komma in och vilja prata med dem. Rätt glad att de sjukhus jag varit i kontakt med, bor i Östergötland, låter läkarna jobba och inte mingla omkring.

Snälla, kan inte du berätta mer, vilket sjukhus var du på?
Detta var för fyra år sedan - Södra Älvsborgs Sjukhus.
Jag hade en tid för en omläggning - men det uppstod komplikation. Det var då jag behövde en läkare.
Ett riktigt stort sjukhus som fyra dagar i veckan har 10 - 12 kassor öppna och det plingar på nya patienter hela tiden. Men på fredagar är det totalt lugnt. (jag tror deras budget är på över tre miljarder) Skulle inte tro ens det är någon på sjukhusledningen. Allt ska vara så kostnadseffektivt - får man höra...
Citera
2020-10-31, 11:16
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jaha. Du tänker så. Ändra åsikt kommer jag nog aldrig göra. Speciellt inte när jag har rätt, vilket jag brukar ha i 9 fall av 10 och det är ju inte så dumt. Vill ju inte trötta ut någon med samma sak, så jag ska ta dina tankar i beaktning. Vi får se vad kommande vecka har att bjuda på men just nu ser det nattsvart ut. Trenden går åt helt fel håll och jag tvivlar starkt på att ändrade rekommendationer kommer ändra så värst mycket på det. Krävs radikalare åtgärder tror jag. Håller du inte med?
Det hedrar dig att du är beredd att ta mina tankar i beaktande och jag tackar för det. Och nej, jag kräver inte att du ska ändra åsikt, men jag hoppas att vi i fortsättningen kan ha mer fokus på vetenskapen.

Och visst, jag är också bekymrad över utvecklingen och är inte främmande för hårdare restriktioner, men det är nog hur hårde de bör vara som skiljer dig och mig åt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in