2020-10-31, 10:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det beräkningar som forskare i Sverige gjort tills idag visar inga 100 000 utan 25000. Brittiska studier har visat att 2 % av de infekterade får kvarstående symptom mer än 3 månader.
Om jag förstått det rätt är de 25 000 bland dem som fick testa sig. Vi har massor med sjuka som aldrig fick ta en test, dessa kan man inte räkna bort.
Citera
2020-10-31, 10:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Han sa faktiskt t.om "10-15 gånger fler fall i våras"

Ännu skrämmande är hur alla jävla svennebananer lyssnar på honom.
Som vanligt, mesar utan åsikter som inte kan bygga en egen uppfattning kring något.

Som du säger, utgångspunkten är alltid att i nuläget har vi alltid rätt, sen så ja hoppsan igår hade vi fel för det är "ett nytt virus" "vi vet för lite".. jahaja, ja då kanske man inte ska sia framtiden varje timme.

Gapskrattar också nu när Stockholmarna totalt skitit i rekommendationerna som kommit, just pga Tegnells mentalitet. Snart kommer hårda restriktioner! Trots att vi "inte har en andra våg"..

Vi startade månaden med cirka 120 inlagda, nu har vi 500 st inlagda på sjukhusen. Om man inte tycker det är oroande så bör man inte ens ge sig in i diskussionen..

Kan bara hålla med. Undrar om Tegnell anser att vi har en andra våg nu. Troligen inte. Bara enstaka kluster som råkar vara utspridda över hela landet och uppgår till hundratusentals fall. Lycka till med den smittspårningen säger jag bara.
Citera
2020-10-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
En person är naturligtvis för lite för att dra några slutsatser. Men säg att immuniteten varar i genomsnitt 6 månader, hur skulle ett kommande vaccinationsprogram läggas upp?

Kan det räcka med att göra som influensa och köra allmän vaccinering varje år i augusti/september? Det kommer inte eliminera viruset eftersom inte alla tar det och för några försvinner immuniteten efter några månader och ma kanske hinner bli infekterad under säsongen. Men antalet mottagliga borde väl på detta sätt hålla sig på så låg nivå att det inte kan bli den spridning som vi ser nu när vi är oskyddade. Sars-cov2 blir ett virus som skördar ett par 100 dödsfall varje är framöver.

Det tvista de lärde om. Har lyssnat på otaliga resonemang kring vaccinet. Det är först nu vi börjat få lite koll på hur länge immuniteten räcker i verkligheten. Någon vetenskap kan man inte påstå att vi har än men det verkar som att den inte räcker så länge.

Den här ryska skidåkande professorn, 69 år, verkar vara en friskus men han fick ändå coronan andra gången. Ungdomen från Hongkong var asymptomatisk om jag minns rätt. Om vi då säger att yngre har bättre motståndskraft mot coronan (barn blir sällan sjuka), så då borde man kanske vaccinera från 50 år och uppåt 2 gånger om året om immuniteten räcker bara 6 månader. Vilket vi inte vet än.

Några proffar hävdar att det går att få fram vaccin som ger bättre immunitet än naturlig smitta. Fråga mig inte hur. Tror på det då jag ser det, för det kan bara handla om anslagsäskande. Men visst vore det önskvärt och jag är beredd att ge anslag för det.

Kunskapsläget idag är inte mycket att hurra för. Av naturliga skäl. För tidigt för det. Väntar otåligt på resultat från de stora vaccinstudierna. Många på gång så lever i hoppet att vi snart har mer solid grund att stå på.
Citera
2020-10-31, 10:50
Medlem
Citat:
Bättre för de nordiska länderna ja, men inte för Sverige.
Vi bor i Sverige.

Just nu är det inte särskilt stora skillnader.
Citera
2020-10-31, 10:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du kanske inte märker skillnaden, men vi är flera som läser och kommenterar vetenskapliga artiklar, myndighetsdokument, följer upp källhänvisningar, gör statistiska beräkningar och plottar egna grafer i Matlab. Och som gjorde det redan innan corona.

Nej, det stämmer. Jag har aldrig sett att du har gjort det.
Citera
2020-10-31, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Bara en liten kommentar, vet inte om den är av intresse. Men nytt för detta läsår på min grabbs skola är att man inte ringer in sjukanmälningar till skolan utan gör det via en telefonsvarare genom att knappa in personnumret för barnet. Någon annan information ges inte och kan inte heller ges. Så även om man skulle vilja lite enkelt informera om covid sjukdom eller misstanke om covid sjukdom kan man inte det. Sedan kan man ju naturligtvis ringa skolan ändå och propsa på att få berätta att det är covid,

Testas barn vid "symtom".

Krävs antagligen att en hel familj får svår covid samt tar allt "ansvar" de är "rekommenderade" att ta -för att smittspårningen ska dras igång fullt ut.

Familjekarantän med undantag -lämna "symtomfria" barn på skola trots familj har Covid-19.

Vad folk/myndigheter inte tar på allvar/inte ingjutit allvar i (med tandlösa "schärpta" "rekommendationer") är :

Försiktighetsprincipen. Covid19 klassas som en "samhällsfarlig smitta" Vilket plötsligt regleras av lag att delges föräldrar/barn. Enda undantaget är delge vilka som smittats om de inte delgett medgivande (Trots samhällsfarlig smitta, typiskt svensk sekretess vilken understödjer skitsnack/tissel-tassel/locket på/ansvarslöshet).

Alla ska värnas om i skolor -vilka är arbetsplatser för såväl elever (arbetstagare!) som lärare som föräldrar.

Regionens Smittskyddsenhet´s arbete under smittskyddslagen - lagstadgade ansvar att testa/rapportera så at dessa kan informera/smittspåra.

Heter fint på pappret/på TV, men följer folk/skolor dessa lagar.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-31 kl. 11:27.
Citera
2020-10-31, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det möjligt att Belgien redan peakat avseende dödsfall i höstvågen!?

De 4 senaste dagarna har Belgien enligt Worldometers rapporterat ett ganska konstant antal dödsfall:

139, 132, 138, 144

Motsvarande "konstant" period i våras finns inte innan peaken på 312 dödsfall den 9:e april.

Jag vet att det är lite tidigt att dra slutsatser om en topp på data från 4a dagar men man kan ju hoppas :-)

Dödsfallen kommer nog tyvärr öka en bit till. Antalet bekräftade fall var fler än förra lördagen, men inte enormt mycket fler. Så kanske är en kulmen vad gäller bekräftade fall hyfsat nära.
Citera
2020-10-31, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag läste också detta. Jag själv tror att de över 10 år sprider smittan relativt enkelt i skolorna. De yngre barnen däremot tror jag är annorlunda. De skriver dessutom ”probably” och att äldre barn är större spridare.

”Why schools probably aren’t COVID hotspots

Young children are unlikely to spread the virus — but older kids are more at risk, say researchers.”

Varför vill du säga redan från ålder över 10 år när de i båda de här länkarna skriver att det är från 12-års ålder som man sett att det ökar?
Citera
2020-10-31, 10:54
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
Vi har 500 inlagda på sjukhus nu, en cirka 350% ökning i oktober.

Titta sedan på övriga Europa så börjar deras sjukhus bli fulla, och eftersom Sverige som vanligt ligger lite steget efter så kommer vi få det likadant.

Men visst, ni förnekare kommer förneka som ni gjorde i våras tills det händer igen, sen börjar ni förneka om något annat.

I min kommun på 50000 invånare har vi 1person inlagd på sjukhuset för Covid
Vårat kommunalråd säger i tidningen att vi har liten smittspridning ibland oss och i den kommunala verksamheten.

Ändå ingår vi i regionerna som fått nya restriktioner. Själv är jag ett får som följer dessa fastän jag tycker att de är orimliga.
Men alla alarmister och självutnämnda domedags profeter borde trivas här.
Citera
2020-10-31, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag läste också detta. Jag själv tror att de över 10 år sprider smittan relativt enkelt i skolorna. De yngre barnen däremot tror jag är annorlunda. De skriver dessutom ”probably” och att äldre barn är större spridare.

”Why schools probably aren’t COVID hotspots

Young children are unlikely to spread the virus — but older kids are more at risk, say researchers.”

Absolut. Dock kan man ju se att det är extremt få fall där elev smittat elev. Även i de äldre åldersgrupperna.
Man måste ju se detta som något extremt positivt
Citera
2020-10-31, 10:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Varför vill du säga redan från ålder över 10 år när de i båda de här länkarna skriver att det är från 12-års ålder som man sett att det ökar?
Eftersom studier visar att redan från 10-års ålder har man ungefär samma mängd virus som vuxna när man tagit prover. Och att det är gruppen från 10 år och upp till 49 (?) som ökar mest just nu
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-31 kl. 11:05.
Citera
2020-10-31, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Bara en liten kommentar, vet inte om den är av intresse. Men nytt för detta läsår på min grabbs skola är att man inte ringer in sjukanmälningar till skolan utan gör det via en telefonsvarare genom att knappa in personnumret för barnet. Någon annan information ges inte och kan inte heller ges. Så även om man skulle vilja lite enkelt informera om covid sjukdom eller misstanke om covid sjukdom kan man inte det. Sedan kan man ju naturligtvis ringa skolan ändå och propsa på att få berätta att det är covid,

det finns den fantastiska uppfinningen e-post
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in