2020-10-31, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bor man ute i skogen kan man ju dessutom leva på det som skogen har att ge. Vilt, fiske, blåbär. Man kan koka soppa på barrextrakt m.m. Man dör inte för att man inte kan/bör besöka IKEA eller McDonalds.
Folk ser inte möjligheterna. Det finns ingen vilja att överleva känns det som. Folk börjar gråta om de skulle tvingas bära munskydd. Det är så sjukt patetiskt.

Barrsoppa

Prova att bo på landet en månad och lev på jakt och barr du och återkom med hur det gick.

Självklart klarar vi oss utan McDonalds och IKEA, jag förstår inte var du tar så jävla idiotiska exempel.
Citera
2020-10-31, 10:28
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så här står det: The second illness was more acute, with Chepurnov needing hospitalisation after his saturation fell below 93.

Har kollat flera artiklar om honom och de som jämför första och andra sjukdomsförloppet skriver att andra gången var värre. Första gången behövde inte sjukhusvård, andra gången tog de in honom.

Här Daily Mail.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8889269/Russian-professor-69-infected-Covid-19-twice-says-herd-immunity-impossible.html

Du verkar ha utnämnt dig till någon sorts trådpolis eller milis. En ganska så ensidig sådan för jag har inte sett dig hoppa på folk som verkar betrakta coronan som en snuva och ofarlig. En rätt så desperat sådan då du höjt tonläget med "lögn" och dylikt.

Desinformatören Beaver14 har nog "glömt" att tillrättvisa sig själv och sina lögner om att pandemin är över.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Barrsoppa

Prova att bo på landet en månad och lev på jakt och barr du och återkom med hur det gick.

Självklart klarar vi oss utan McDonalds och IKEA, jag förstår inte var du tar så jävla idiotiska exempel.

Det går jättebra. Krävs inte mycket för att överleva om man bara vet hur. Ändå gnäller folk för att de råds inte besöka centrum i onödan. Svensk handel gråter ut i kvällspressen. Så sjukt patetiskt så det inte är sant. Folk verkar föredra att förvandlas till Coronazombies. Ser man inte vad som händer i omvärlden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men om man kritiserar Tegnell av en grund och skriver om den grunden är inte det ok. Det kan ju inte vara så att man inte ska få lov att kritisera myndigheter och staten, var skulle de satt oss då. Men jag håller med dig, en bättre ton och mindre illvilliga påhopp hade varit trevligt. Liksom en minskning av intet sägande kommentarer och kommentarer med kvinno- förakt.

Tyvärr tror jag nog att du får finna dig i en del känslomässiga kommentarer, då det finns en risk att de ökar med ökningen av död och elände. Alla är vi inte enbart vetenskapliga varelser med en smula torrt känsloliv. En del är temperamentsfulla och även känsliga. Förlorar man någon nära eller sitt jobb och sitt hus så kan ju det råka färga inläggen en smula.

Sedan blir ju en del inlägg bortplockade redan. Varningar om innehåll vet jag inte om man får. Fick dok en varning själv för ett tag sedan p.g.a. ett inlägg här. Men kanske inte av de anledningar du skulle vilja se.
Det är klart man får kritisera staten. Det kan man göra här:

(FB) Coronapandemin

Men inlägg om "bananrepubliken Sverige" och "svetsaren" har inget i den här forumdelen att göra.

Moderering är inte bara en fråga om vad som hör till ämnet. Det är också en fråga om vad man vill ha för debattklimat i olika delar av forumet. Det här är vetenskapsdelen. Här ägnar vi oss åt vetenskaplig diskussion. Sen finns det en politikdel. Där ägnar man sig åt politiska diskussioner. Sen kan man diskutera samma underliggande ämne, men ur olika vinkel.
Citera
2020-10-31, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sjukhus säng kapacitet i Europa.
Kan nån hitta lägre siffra för nåt annat land än Sverige?
Det kunde inte jag göra med mina dåliga ögon!

https://www.statista.com/chart/7495/germany-leads-europe-in-hospital-bed-capacity/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=4ea2ae4c7 4-All_InfographTicker_daily_COM_PM_KW44_2020_Fr&utm_ medium=email&utm_term=0_afecd219f5-4ea2ae4c74-310901550

Lars.
Det där är en sanning med modifikation - Sverige har skapat en ny sorts sjukvårdsmodell, som bygger på ekonomiska principer. Dvs modellen går ut på att ha så lite tomma bäddar som möjligt.
Ett resurstänkande inom vården - där patienter skickas hem så fort som möjligt.
Man kan säga att det i följden av avreglering och bolagisering så är de ekonomiska kalkylerna prioritet. Allting skulle bli så kostnadseffektivt.
Resultatet är att man har stängt hela våningsplan på sjukhusen. Står gapande tomma. Och detta undanhåller man. Dessutom är dessa uppgifter hemligstämplade.

Ps. När jag var på ett av Sveriges större sjukhus, frågade efter en läkare: Fick jag till svar: Du kan väl inte få tag på nån läkare idag - Det är ju fredag! Och mycket riktigt när jag kom ner i mottagningshallen Så var den tom. Det förekom ingen medicinalvård på fredagar. Lite konstigt tänkte jag för dom vill ju att allting ska vara så kostnadseffektivt. Nä det finns ingen ansvarig personal någonstans. Just saying..
Citera
2020-10-31, 10:31
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men om man kritiserar Tegnell av en grund och skriver om den grunden är inte det ok. Det kan ju inte vara så att man inte ska få lov att kritisera myndigheter och staten, var skulle de satt oss då. Men jag håller med dig, en bättre ton och mindre illvilliga påhopp hade varit trevligt. Liksom en minskning av intet sägande kommentarer och kommentarer med kvinno- förakt.

...
Får intrycket av att det är ”förnekarna” som gnäller mest i denna fråga, och har sen mage att kasta sten i glashus. Men är det några som gjort politik/ekonomi av det så är det de: ”Andra länder styrs av politisk populism.”, ”Kraschar ekonomin så går det åt skogen.” etc.
Även uttryck som ”munblöja” visar på nåt helt annat än vilja till seriös diskussion.
Slutligen: Är det några som gjort politik av detta så är det Sverige med sin ”göra-tvärt-emot-strategi” och ”blott-Sverige-vetenskapsmän-hafva”.
Citera
2020-10-31, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Har han verkligen sagt att svenskar inte går på AW i våras? Nu påstår han ju att det är där en stor del blir smittade tillsammans med på arbetet och privata fester?

Jag tänker också att hur vet han att det är på AW de som säger sig blivit smittade där verkligen smittats där och inte på arbetet? Mig veterligt är ju de som går på AW tillsammans även de som hänger i fikarummet och lunchrummet på arbetet. De kan ju då lika gärna blivit smittade på jobbet eftersom de spenderar mycket längre tid där än på rn AW?

Japp, fanns skrivit i Aftonbladet, citerat.
Där han sa att i svensk kultur så tar vi inte AWs efter jobbet utan vi går hem, därför hade Storbritannien en helt annan kultur än Sverige tydligen..
Han tycker som sagt om att säga emot sig själv månader efter.

Han killgissar som vanligt och har aldrig några fel enligt sig själv.
Citera
2020-10-31, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det går jättebra. Krävs inte mycket för att överleva om man bara vet hur. Ändå gnäller folk för att de råds inte besöka centrum i onödan. Svensk handel gråter ut i kvällspressen. Så sjukt patetiskt så det inte är sant. Folk verkar föredra att förvandlas till Coronazombies. Ser man inte vad som händer i omvärlden?

Folk "i skogen" klarar sig nog galant utan att sadla om till barrplockare. Det är nog mest hysteriska munskyddsfanatiker som hittar på historier om folk som inte vågar åka och handla.
Citera
2020-10-31, 10:36
Medlem
Madagascars avatar
Är det möjligt att Belgien redan peakat avseende dödsfall i höstvågen!?

De 4 senaste dagarna har Belgien enligt Worldometers rapporterat ett ganska konstant antal dödsfall:

139, 132, 138, 144

Motsvarande "konstant" period i våras finns inte innan peaken på 312 dödsfall den 9:e april.

Jag vet att det är lite tidigt att dra slutsatser om en topp på data från 4a dagar men man kan ju hoppas :-)
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-31 kl. 10:46.
Citera
2020-10-31, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Öööh överfulla sjukhus.
Har vi inte ungefär 535 iva-platser som kan skalas upp till ungefär 900 (rätta mig om jag har fel). Hur många är upptagna av Covidpatienter? Ett 60-tal eller?

Vi har 500 inlagda på sjukhus nu, en cirka 350% ökning i oktober.

Titta sedan på övriga Europa så börjar deras sjukhus bli fulla, och eftersom Sverige som vanligt ligger lite steget efter så kommer vi få det likadant.

Men visst, ni förnekare kommer förneka som ni gjorde i våras tills det händer igen, sen börjar ni förneka om något annat.
Citera
2020-10-31, 10:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Får intrycket av att det är ”förnekarna” som gnäller mest i denna fråga, och har sen mage att kasta sten i glashus. Men är det några som gjort politik/ekonomi av det så är det de: ”Andra länder styrs av politisk populism.”, ”Kraschar ekonomin så går det åt skogen.” etc.
Även uttryck som ”munblöja” visar på nåt helt annat än vilja till seriös diskussion.
Slutligen: Är det några som gjort politik av detta så är det Sverige med sin ”göra-tvärt-emot-strategi” och ”blott-Sverige-vetenskapsmän-hafva”.
Jag håller med dig.
Speciellt om ordet munblöja. När diskussionen rör munskydd läser jag gärna inläggen men när det börjar med munblöja så vet man ju redan i förväg att de bara kommer att handla om egen frustration inbäddad i ett otrevligt tonläge. Och då totalt ointressant för alla andra att läsa. Tar bara plats.
Citera
2020-10-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vaccinfrågan är inte så enkel.
För det första är det inget så kallat helvaccin på gång närmaste året. Det tar längre tid att framställa.
Så det som ev blir tillgängligt under våren kommer främst vara för personer som jobbar kring riskgrupper exempelvis ( vård och omsorgspersonal). Man kommer ev i ett senare skede erbjuda befolkningen detta vaccin ( dock inte de under 18 år)
Gällande äldre och sköra är det högst osäker att det blir så effektivt immunsvar.

Två vaccinföretag som kommit ut med att de kan börja distrubera i november så..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in