2020-10-31, 10:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Ja, men saken är ju den att alla redan är medvetna om vad din åsikt är. Det jag menar är att du inte behöver upprepa den trettio gånger per dygn, vi har fattat vad du tycker om tegnell, regeringen och fhm. Då jag tvivlar på att du är förmögen att ändra på din åsikt så ser jag verkligen inte poängen med att ens bemöta det. Jag ber dig då, allra ödmjukast, att kanske variera inläggen en smula, nu blir det mest repetitivt på ett ganska tröttsamt sätt

Jaha. Du tänker så. Ändra åsikt kommer jag nog aldrig göra. Speciellt inte när jag har rätt, vilket jag brukar ha i 9 fall av 10 och det är ju inte så dumt. Vill ju inte trötta ut någon med samma sak, så jag ska ta dina tankar i beaktning. Vi får se vad kommande vecka har att bjuda på men just nu ser det nattsvart ut. Trenden går åt helt fel håll och jag tvivlar starkt på att ändrade rekommendationer kommer ändra så värst mycket på det. Krävs radikalare åtgärder tror jag. Håller du inte med?
Citera
2020-10-31, 10:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Eller så beställer man hemkörning från ICA... alternativt har man vänner som kan handla åt en om immunförsvaret inte pallar med viruset.
Om du bor i skogen är det inte säker det finns möjlighet för hemleverans. Alla har inte heller vänner med bil som kan ställa upp.
Citera
2020-10-31, 10:14
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nästan hälften?
Kolla längre ner på denna sida och återkom med om du fortfarande tror att hälften kommer att dö.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Jag ska försöka sätta mig in i den svenska datan från IVA.

Jag kan tycka det är märkligt att vi under våren hade avsevärt lägre % dödsfall av de som lades in på IVA, jämfört med andra länder.

Inte för att jag tror att svensk intensivvård är sämre än exempelvis den i Storbritannien, men har svårt att se hur Sverige skulle ligga före heller.

Det kan vara så att den man i Sverige kallar för IVA inte exakt motsvarar "ICU" i Storbritannien. Det skulle kunna förklara att fler patienter inom svensk covidvård överlever.

En annan förklaring kan vara att det i större utsträckning görs bedömningen i Sverige att "den här patienten kommer inte gynnas av intensivvård", jämfört med andra länder.
Citera
2020-10-31, 10:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att flytta tråden är kanske inte rätt lösning.

Det finns flera i tråden som jag ofta är oense med, typ Ikea-Kamprad, arbetet m. fl. Men vi rör oss i alla fall (oftast) i samma logiska system, och jag tar del av deras vetenskapligt resonerande inlägg. Inte sällan tycker jag att de drar fel eller för långtgående slutsats, men ibland lär jag mig också nåt, och justerar min position lite. Ibland håller vi rakt av med varandra.

Men alla de här tusentals inläggen som fyller tråden om Tegnell och Sveriges coronastrategi, utan en vetenskaplig kontext. Det är faktiskt OT för tråden, som du säger. Men de modereras inte.

Jag vet inte var gränsen ska dras, men som sagt, politiska och känslobaserade åsikter om Sveriges coronastrategi och politiska företrädare tar väldigt mycket plats i den här tråden numera. Provocerande utspel om ministrar, partier och andra politiska figurer borde exempelvis tas bort och varnas för, som OT i vetenskapsdelen, eftersom det drar ner och tramsar sönder den mer civila vetenskapliga diskussionen.
Men om man kritiserar Tegnell av en grund och skriver om den grunden är inte det ok. Det kan ju inte vara så att man inte ska få lov att kritisera myndigheter och staten, var skulle de satt oss då. Men jag håller med dig, en bättre ton och mindre illvilliga påhopp hade varit trevligt. Liksom en minskning av intet sägande kommentarer och kommentarer med kvinno- förakt.

Tyvärr tror jag nog att du får finna dig i en del känslomässiga kommentarer, då det finns en risk att de ökar med ökningen av död och elände. Alla är vi inte enbart vetenskapliga varelser med en smula torrt känsloliv. En del är temperamentsfulla och även känsliga. Förlorar man någon nära eller sitt jobb och sitt hus så kan ju det råka färga inläggen en smula.

Sedan blir ju en del inlägg bortplockade redan. Varningar om innehåll vet jag inte om man får. Fick dok en varning själv för ett tag sedan p.g.a. ett inlägg här. Men kanske inte av de anledningar du skulle vilja se.
Citera
2020-10-31, 10:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
För stadsmänniskor kan man handla mat på det viset. Men i skogen finns inte hemkörning på det viset. Även om man bara blir lindrigt sjuk ska man väl inte gå till butiken. Jag tänker då verkligen inte bli den som smittar ner gamlingarna i mitt lilla samhälle som jag handlar i, hellre då handla på mig två veckors mat i förväg.
Mycket förnuftigt.
Citera
2020-10-31, 10:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Att flytta tråden är kanske inte rätt lösning.

Det finns flera i tråden som jag ofta är oense med, typ Ikea-Kamprad, arbetet m. fl. Men vi rör oss i alla fall (oftast) i samma logiska system, och jag tar del av deras vetenskapligt resonerande inlägg. Inte sällan tycker jag att de drar fel eller för långtgående slutsats, men ibland lär jag mig också nåt, och justerar min position lite. Ibland håller vi rakt av med varandra.

Men alla de här tusentals inläggen som fyller tråden om Tegnell och Sveriges coronastrategi, utan en vetenskaplig kontext. Det är faktiskt OT för tråden, som du säger. Men de modereras inte.

Jag vet inte var gränsen ska dras, men som sagt, politiska och känslobaserade åsikter om Sveriges coronastrategi och politiska företrädare tar väldigt mycket plats i den här tråden numera. Provocerande utspel om ministrar, partier och andra politiska figurer borde exempelvis tas bort och varnas för, som OT i vetenskapsdelen, eftersom det drar ner och tramsar sönder den mer civila vetenskapliga diskussionen.

Men du har ju för sjutton inte själv bidragit med ett enda vetenskapligt inlägg, förutom en och annan länk till nån forskningsrapport. Utöver det spyr du ju bara galla över andra skribenter inkl undertecknad.
Citera
2020-10-31, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Men det är långt ifrån alla skolor och verkar inte så uppdaterat...verkar vara ngn privatperson som skapat detta? I vår kommun får vi inte veta även om vi frågar, de hänvisar till patient sekretess.

Ring rektor, hänvisa till smittskyddslagen/arbetsmiljöverket.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-31 kl. 10:53.
Citera
2020-10-31, 10:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mycket förnuftigt.

Bor man ute i skogen kan man ju dessutom leva på det som skogen har att ge. Vilt, fiske, blåbär. Man kan koka soppa på barrextrakt m.m. Man dör inte för att man inte kan/bör besöka IKEA eller McDonalds.
Folk ser inte möjligheterna. Det finns ingen vilja att överleva känns det som. Folk börjar gråta om de skulle tvingas bära munskydd. Det är så sjukt patetiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Onödigt? Baserat på den info du lämnade i ditt inlägg var det en lögn. Hade du inte gett någon länk hade jag frågat efter källa, nu tog jag källan du lämnade som bevis.
Som diskuteras flitigt just nu är tråden spammad med (från flera håll) inlägg som godtyckligt använder "fakta" för att endast sprida sin bestämda åsikt. Det vänder jag mig emot.

Han verkar ha fått två liknande sjukdomsförlopp med lunginflammation båda gångerna. Att andra gången var mer "acute" betyder att förloppet var snabbare, inte nödvändigtvis allvarligare.

Credd till honom att han "tagit en för vetenskapen" dock.

Så, när vi avhandlat glidande av sanning. Vill du kommentera min fundering kring framtida vaccination?

Så här står det: The second illness was more acute, with Chepurnov needing hospitalisation after his saturation fell below 93.

Har kollat flera artiklar om honom och de som jämför första och andra sjukdomsförloppet skriver att andra gången var värre. Första gången behövde inte sjukhusvård, andra gången tog de in honom.

Här Daily Mail.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8889269/Russian-professor-69-infected-Covid-19-twice-says-herd-immunity-impossible.html

Du verkar ha utnämnt dig till någon sorts trådpolis eller milis. En ganska så ensidig sådan för jag har inte sett dig hoppa på folk som verkar betrakta coronan som en snuva och ofarlig. En rätt så desperat sådan då du höjt tonläget med "lögn" och dylikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men du har ju för sjutton inte själv bidragit med ett enda vetenskapligt inlägg, förutom en och annan länk till nån forskningsrapport. Utöver det spyr du ju bara galla över andra skribenter inkl undertecknad.

Man kan diskutera vetenskap utan att presentera vetenskap.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det duger inte, om det varken följs eller modereras.

Problemet är inte när coronapolitik nämns i förbigående, och man lämnar det där. Eller om åtgärder diskuteras i en kontext av objektiv vetenskaplig diskussion.

Problemet är att politik dominerar över den vetenskapliga diskussionen. Det hänger en massa folk här i vetenskapsdelen, som bara utnyttjar tråden för att tillfredsställa sitt behov av politiskt tjafs.
Det bästa vore att flytta den här tråden till ett lämpligare ställe.
Det ligger ett värde i att på samma ställe diskutera det här brett och se på det ur olika aspekter. Dynamisk mångfacetterad diskussion som kan inspirera.

En ny stenhårt modererad medicintråd kan sen skapas.

Man ser ofta grönytor där folk uppenbart inte gillar de mindre praktiska stigar som gjorts, de trampar istället upp genvägar över gräset.

Jag har alltid tänkt att det vore bättre att då asfaltera de-facto stigarna än att försöka få alla att använda de befintliga som tänkt.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag ska försöka sätta mig in i den svenska datan från IVA.

Jag kan tycka det är märkligt att vi under våren hade avsevärt lägre % dödsfall av de som lades in på IVA, jämfört med andra länder.

Inte för att jag tror att svensk intensivvård är sämre än exempelvis den i Storbritannien, men har svårt att se hur Sverige skulle ligga före heller.

Det kan vara så att den man i Sverige kallar för IVA inte exakt motsvarar "ICU" i Storbritannien. Det skulle kunna förklara att fler patienter inom svensk covidvård överlever.

En annan förklaring kan vara att det i större utsträckning görs bedömningen i Sverige att "den här patienten kommer inte gynnas av intensivvård", jämfört med andra länder.

Jag har ingen aning om hur det funkar i andra länder, knappt ens hur det funkar i Sverige. Det jag vet om Sverige är att det alltid görs en bedömning av huruvida en viss vård gynnar patienten. Det gäller all vård, inte enbart IVA. Så sker nog i alla länder, men utfallet av bedömningen kanske skiljer sig åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in