2020-10-31, 02:58
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Förtroendet för Tegnell i topp när smittan ökar.

Statsepidemiolog Anders Tegnell får sina bästa siffror hittills sedan mätningarna startade i april.
https://www.dn.se/sverige/fortroendet-for-tegnell-i-topp-nar-smittan-okar/

Hur seriöst och hur nära verkligheten är denna s.k "undersökning" rörande Tegnell Vs Covid-19.
Citat:
Som medlem i konsumentpanelen ingår du i vår bas av deltagare för alla möjliga produkttester, djupintervjuer, provsmakningar etc. Du får utskick via mejl så fort vi har något som kan passa din profil. Uppdragens längd och innehåll kan variera, men du väljer själv om det är något som är intressant för dig. Vi söker panelmedlemmar i hela Sverige. De flesta uppdragen finns i Stockholm, men vi söker med jämna mellanrum även deltagare på andra orter. För att vara med i panelen måste du ha fyllt 16år. Uppåt har vi ingen fast gräns.

Citat:
Support Ipsos onlinepaneler
Är du med i någon av våra onlinepaneler och svarar på enkäter där du samlar poäng. Då skall du vända dig till: panelsupport.sweden@ipsos.com
Villkor för "medlem" i konsumentpanelen:https://konsumentpanel.ipsos.se/villkor.asp

Om vi ser till att "onliners" samlar poäng, medan konsumentgrupperna får favörer på olika sätt, lär vi få en viss grupp av folk och även att denna grupp till stora delar finns i större städer. Jag har ingen i min bekantskap som är med i sånt här, däremot har en del "undersökningsföretag" ring flera i bekantskapskretsen många ggr, (då dom råkar ha listad telefonnummer hos hitta), med samma resultat att dom ber firmorna dra dit pepparn växer, då de till 95% alltid ringer när maten tillagas eller när Rapport startar.

DN/Ipsos undersökning stinker, hade Goebbels levt idag hade han varit i denna bransch.
Att DN tar "hjälp" av Ipsos i en dålig propaganda-stunt visar bara hur djupt DN/Bonnier är insyltad med politiker och går vissa intressens ärenden.
Senast redigerad av vinland 2020-10-31 kl. 03:02.
Citera
2020-10-31, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En havererad ekonomi kommer alltid igen. Se bara på börsen. Börsen utgör värdet av alla förväntade diskonterade kassaflöden. Börsen står nu efter några dagars nedgång på noll för året. Fram till för en vecka sedan stod börsen på cirka 7% plus. Inte så illa för en "havererad" ekonomi.
Inse att ekonomin är bara intressant för de rika. De fattiga har ändå ingen ekonomi att värna.

Det kommer också nya människor varje dag som kommer. De gamla och skruttiga dör - medan nya intar sina platser i samhället. Inget konstigt med det. Tvärtom helt onaturligt att försöka alla sjuka och gamla att hålla ut tills de är 150.
Citera
2020-10-31, 03:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
USA har fler döda/capita än Sverige, en skillnad som växer för var dag som går.

Ganska marginell skillnad skulle jag vilja säga. Frågan är dessutom om det dödskaos som rådde i Sverige i våras fick med alla som dog i Corona i rullarna. Har hört rykten om att många många fler som dog på äldreoboenden i Corona aldrig fick det inskrivet i dödsattesten av den enkla anledningen att de aldrig testades innan de dog.
Citera
2020-10-31, 03:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det kommer också nya människor varje dag som kommer. De gamla och skruttiga dör - medan nya intar sina platser i samhället. Inget konstigt med det. Tvärtom helt onaturligt att försöka alla sjuka och gamla att hålla ut tills de är 150.

Hade du resonerat likadant om det var de unga som dog, likt spanskan? Äsch, det gör inget. Det är ju bara barnen som dör. De har ändå inte bidragit med så mycket i livet och samhället har inte hunnit investerat så mycket i utbildning m.m. Folk kan alltid skaffa nya barn. Är det inte lite cyniskt att resonera på det viset? Varför har ålder eller annan sjukdomshistoria någon betydelse?
Citera
2020-10-31, 03:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Här tror jag han har rätt. Länder som en gång haft en hög smittspridning har kvar ett antal fall, tror aldrig det verkligt antal smittade var under 500/dag i Sverige, kanske inte ens under 1000/dag. När smittspridningen av någon anledning ökar så finns dessa 500-1000 personerna där och smittar två var, och så sätter allt igång igen. Medan länder med väldigt låg smittspridning hela tiden kanske bara har 50 nya fall per dag som dessutom delvis är smittspårade, vilket gör att det ofta tar längre tid i dessa länder när smittan väl börjar öka.
Nu finns det ju även länder med låg smittspridning i våras, som nu har jätteproblem. Tjeckien är kardinalexemplet, men även Polen, Slovakien, Schweiz, Österrike etc. Till viss del även Tyskland, också Danmark. Känns också som att Norge är på väg dit.

Du menar att vi hade en massa tysta infektioner i somras? Folk som aldrig sökte läkare eller blev testade - men som spred det vidare till någon som inte heller brydde sig om att testa sig, som spred... o.s.v.?

Ja, så kan det faktiskt vara. Jag kände nog en falsk trygghet i somras, när jag trodde att det var borta och inte var rädd för att bli smittad. Vem vet - kanske har man själv också varit del i en sådan tyst smittspridningskedja under de lugna månaderna...
Citera
2020-10-31, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hade du resonerat likadant om det var de unga som dog, likt spanskan? Äsch, det gör inget. Det är ju bara barnen som dör. De har ändå inte bidragit med så mycket i livet och samhället har inte hunnit investerat så mycket i utbildning m.m. Folk kan alltid skaffa nya barn. Är det inte lite cyniskt att resonera på det viset? Varför har ålder eller annan sjukdomshistoria någon betydelse?

Hela poängen med inlägget du svarar på var just att det inte drabbar unga i någon större utsträckning.

Varför skulle ålder och sjukdomshistoria INTE ha någon betydelse? En väldigt stor del av de som dött hade förmodligen mindre än ett halvår kvar att leva. Då pratar vi inte om sex månader av hopp och lek med barnbarnen utan en tillvaro som förmodligen mest består av krämpor och sängliggande.

https://www.svd.se/dodsskrack-bakom-skev-covidrapportering

Det som oroar mig långt mer än dödsfall är de som drabbas av långdragen sjukdom. Hur utbrett det här är är tyvärr alldeles för tidigt att säga något om. Det KAN vara ett stort problem men det kan också handla om något som blir väldigt uppblåst i ett medialandskap där väldigt mycket handlar om pandemin. Obehagliga följdsjukdomar förekommer vid andra virussjukdomar även om det är sällsynt. Har exempelvis en bekant som drabbades av Guillain-Barrés syndrom efter en vanlig förkylning/influensa.
Citera
2020-10-31, 04:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast NurseRatched har rätt och det är en viss skillnad. En hel del av oss som skriver i tråden hänger aldrig i politikforumet. Vi skriver här för att vi är intresserade av naturvetenskap, eller för att vi de facto är utbildade och kunniga inom naturvetenskap.

Visst kan man diskutera åtgärder, strategi m.m. ur dess vetenskapliga kontext. Men det är inte det ni ägnar er åt. Ni ägnar er åt opinionsbildning.

Det här forumet är Vetenskap > Medicin/Hälsa. Om man vill diskutera forskningsläget kring inkubationstiden, då är det on-topic. Om man bara vill säga att politiker är jävla idioter, svennebanan, sossepack m.m. för att Sverige inte gör X, Y och Z p.g.a. inkubationstiden, då är det off-topic.

Det är kanske lite sent påtänkt, men det hade helt klart varit bättre om det fanns en annan tråd där ni som är politiskt intresserade kunde puckla på varandra, svenska systemet och Tegnell. Samtidigt som vi i vetenskapsdelen i lugn och ro kunde få diskugera covid från ett vetenskapligt perspektiv, utan att en massa politiskt lagda människor ska bli upprörda över vetenskapliga data som visar "fel" saker, och utan att allt hela tiden måste sättas i kontexten av Sveriges coronastrategi.

Mitt intryck efter att ha läst här under många månader är faktiskt att det är de som är pro Tegnell, Regeringen och strategin som har börjat göra politik av det genom att anklaga andra för att hata Sverige mm.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-31 kl. 05:31.
Citera
2020-10-31, 04:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Försöker ni driva någon opinion om den här tråden för att få den som ni vill ha den? Att diskutera förd strategi, ur ett medicinskt perspektiv är definitivt inom ramen för den här tråden. Ni kanske ska be mod om att ändra namn på tråden till "Den stora förnekartråden om covid19, vi som ryggdunkar Tegnell, ingen annan är välkommen". Jag tycker jag har allt rätt i världen att kritisera en epidemiolog som bedriver en flockimmunitetsstrategi med ett lands befolkning som till stora delar inte begriper vad det är för experiment de är utsatta för. Speciellt då 99% av jordens befolkning gör tvärt om. Flockimmunitet pratar man om i vilda hjordar där man inte kan styra resultatet utan är hänvisad till att samla data och sen utvärdera resultatet. Sveriges befolkning går väldigt väl att styra, om man vill (vi är inga vildar utan civiliserade människor), med förbud och lag (temporärt om så behövs). Det handlar inte om politik för min del, men vissa har politiserat viruset och agerar på prestige. Det handlar om ett virus, "you can't reason with it, you can't bargain with it, it doesn't feel pity of remorse or fear and it absolutely will not stop. Ever." Citat T2-isch. Nu återstår bara att ta död på skiten med ett vaccin alternativt medicin. Jag kan ju lika gärna säga att du ska ta dina immunitetsdiskussioner i en egen specifik tråd då det mest resulterar i käbbel där du vet bäst!
Jag önskar att jag kunde uttryckt mig lika väl! Exakt så är det.
Citera
2020-10-31, 05:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Bra talat! Nu får moderatorer ta och städa upp lite härinne. Jag vill ha mer analyser, diagram, prognoser och artiklar.

Bort med alla åsikter om Sveriges agerande. Det kan man ta i en annan tråd.
Att diskutera Sveriges agerande baserat på vetenskapliga faktaunderlag är väl högst relevant i denna tråd?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-31 kl. 05:16.
Citera
2020-10-31, 05:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tråden heter ju "Dödligt virus från Kina orsakar panik". Inte så vetenskapligt namn utan kanske mer ett namn på en tråd för många som är oroliga om man ska gå ordagrant på trådens rubrik.

Jag läser de flesta inlägg. Både de mer vetenskapliga och de icke vetenskapliga och allt där emellan. Jag är nyfiken av mig och allt nytt är av intresse utom personlig käbbel och pajkastning skribenter emellan. Jag ser tråden för min del främst som en källa till kunskap och information.

Det är intressant att läsa hur olika människor tänker kring viruset och dess konsekvenser i livet. Politik är i högsta grad en del av coronadiskussionen eftersom politikerna och myndigheterna snabbt fattar många beslut som påverkar oss idag. Tråden är fylld till brädden av bra tips och länkar till intressanta artiklar.

Så kan vi inte samsas i denna tråd och försöka vara lite snälla mot varandra. Vi är alla på olika nivåer kunskapsmässigt men ingen vet allt om coronaviruset. Vi kan lära oss mycket av varandra och man kan faktiskt hoppa över de inlägg som man finner ointressanta utan att göra så stort nummer av det.

Här kan vi umgås allihop i en jättegrupp utan att smitta varandra!

Mitt fetade, precis så tycker jag också. Jag har lärt mig mycket mer av olika saker sedan jag började skriva här.

Jag håller även med att tråden heter ju ....” skapar panik”, varför jag menar att det ryms både det ena och det andra här även om tråden ligger under vetenskapsdelen.

Edit: jag hade själv aldrig hittat en bråkdel av alla intressanta artiklar det länkats till här i tråden om jag inte vore här.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-31 kl. 05:53.
Citera
2020-10-31, 05:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja självklart har jag en agenda med allt jag skriver. Självklart är det mer rationellt att förmedla en bild av panik och oro hos över utvecklingen i Sverige som inte överensstämmer med verkligheten.
Verkligheten i mars-april var faktiskt många tomma hyllor i affärerna och det om något förmedlar bilden av panik. Det behövde ingen här inne göra för det var verkligheten.
Citera
2020-10-31, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Verkligheten i mars-april var faktiskt många tomma hyllor i affärerna och det om något förmedlar bilden av panik. Det behövde ingen här inne göra för det var verkligheten.

Det var samma människor som hade panik då som har panik nu och har haft panik hela sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in