2020-10-30, 17:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
De samlas väl i kyrkan och sjunger psalmer?
Det är en myt. Jag har själv bott där och visst finns det kristna. Men det finns hyggligt folk där också.
Citera
2020-10-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skolorna däremot kör på som vanligt, för Tegnell hävdar väl att det inte finns någon mångårig vetenskaplig evidens för att Corona sprids just i skolor. Frågan är bara om det finns någon sådan evidens för kennelklubben...
Det här blir bara dummare och dummare måste jag säga.

Skolorna är något viktigare för samhället än en kennelklubb.

Då har ju fullständigt låst fast dig vid att stänga skolorna. Inse att det inte kommer hända mer än vid lokala utbrott. Det är inget unikt för Sverige. De allra flesta länder håller sina skolor öppna.
Citera
2020-10-30, 17:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Ryssland är ju en framgångssaga just nu. Dödsfallen snittar 300/dag den senaste veckan och för 3 veckor sedan hade man ca 10000 nysmittade i genomsnitt per dag (så 3% mortalitet) vilket indikerar att smittotrycket är betydligt högre än testningen fångar in, bara 3,2% av alla test är positiva.

Jämfört med Sverige har Ryssland 30% färre nysmittade per dag (per miljon invånare, 7 dagars genomsnitt), medan dödstalen är 700% högre (per miljon invånare, 7 dagars genomsnitt). Antingen testar man fel personer eller också är sjukvården så usel att det är bättre att stanna hemma.

Lol, Ryssland redovisar bara de ca 15 procent som dött i covid-19 inte med covid-19. Så du får, minst 5 dubbla de ryska dödstalen.
Citera
2020-10-30, 17:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Skolorna är något viktigare för samhället än en kennelklubb.

Då har ju fullständigt låst fast dig vid att stänga skolorna. Inse att det inte kommer hända mer än vid lokala utbrott. Det är inget unikt för Sverige. De allra flesta länder håller sina skolor öppna.

Just så är det, men åtgärderna med nedstängningar syftar väl ändå till att begränsa smittan?

Allt kan väl ändå inte bara handla om symbolpolitik? Att tvinga en kennelklubb att stänga sina utomhusträningar med hundar, samtidigt som man låter skolor och kollektivtrafik köra som vanligt och inte ens inför krav på munskydd, inte ens inom vården. Vad är det om inte symboliskt? Det här blir fan bara dummare och dummare för var dag som går!

Har Tegnell identiferat kennelklubbar som särskilt smittdrivande i den pandemin?
Citera
2020-10-30, 17:29
Medlem
Citat:
Fantastiskt. Nu läser jag att barnens fritidsaktiviteter ställs in. Allt från hockeyträningar, konståkning, gymnastik och tävlingar är inställt. Till och med hundklubbar och hästföreningar ställer in träningar och möten. Skolorna däremot kör på som vanligt, för Tegnell hävdar väl att det inte finns någon mångårig vetenskaplig evidens för att Corona sprids just i skolor. Frågan är bara om det finns någon sådan evidens för kennelklubben...

Det är du som är helt jävla dum i huvudet!

Förstår du inte skillnaden på kennelklubben och skolan så är hoppet ute för dig..

Du har inga barn, och jag hoppas att du aldrig får heller. Du förstår nämligen inte ett skit.

Varför stänger kennelklubbar, gymnastik osv runt om i Europa, medans skolorna hålls öppna tror du?
Är det för att risken att bli smittad där är större? Eller kan det vara något annan anledning kanske?
Citera
2020-10-30, 17:31
Medlem
Citat:
Just så är det, men åtgärderna med nedstängningar syftar väl ändå till att begränsa smittan?

Att begränsa smittan utan att rasera samhället. Jag vet att du inte tycker det men det finns saker som är viktigare än coronaviruset.
Citera
2020-10-30, 17:33
Medlem
Citat:
Fantastiskt. Nu läser jag att barnens fritidsaktiviteter ställs in. Allt från hockeyträningar, konståkning, gymnastik och tävlingar är inställt. Till och med hundklubbar och hästföreningar ställer in träningar och möten. Skolorna däremot kör på som vanligt, för Tegnell hävdar väl att det inte finns någon mångårig vetenskaplig evidens för att Corona sprids just i skolor. Frågan är bara om det finns någon sådan evidens för kennelklubben...
Mina barns aktiviteter, hockey, gymnastik och fotboll, kör på som vanligt verkar det som. Mkt bra tycker jag eftersom det i princip samma kompisar i lagen som i skolan. Dock är min gubbhockey inställd på obestämd framtid. Trist som fan! Men känns ändå ok eftersom stoppad gubbhockey eller stängd kennelklubb kostar väldigt lite (inte tar några resurser från ngt annat) och troligen gör lite nytta avseende att bromsa coronaspridningen. Stänga skolan däremot kostar mkt mer än det smakar.
Citera
2020-10-30, 17:35
Medlem
Vad säger man?

Norrmännen försöker bidra till det svenska massmordet?

https://www.expressen.se/gt/kopcentrum-lockar-kunder-med-mass-sms-trots-restriktioner/
Citera
2020-10-30, 17:35
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Sverige har ju fler döda nu. Så om Sverige och Norge får lika många döda/capita så blir vintrarna lika bistra, men Norge kommer inte ikapp. Sverige är dessutom beredda på bisterhet, Norge räknar vid det här laget med att de har strategi som håller viruset borta från dem, kan bli en rejäl smäll inte minst mentalt när de märker att så inte är fallet.

Ok och så säger du alltså emot dig själv igen alltså. Finns ingen logik i ovanstående.
Citera
2020-10-30, 17:36
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror tyvärr inte det slutar där... längre.

Mitt nya modeord är "flocktolerans". Det blir ingen immunitet. Vi måste alla genomleva den här sjukdomen, flera gånger, tills det blir en vanlig förkylning.

Förhoppningsvis kommer dödligheten sjunka rejält för varje "varv", varje återinfektion.

Förhoppningsvis kommer vaccinet fungera som "ett varv", som kan användas för att minska dödligheten.

Min pessimistiska gissning att snart (xx månader el. år) har vi Covid-20.
Och därefter ca 1,5-2 år till nästa vaccing mot 20,n. Och sen nästa o nästa . Pga globaliseringen
Citera
2020-10-30, 17:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är du som är helt jävla dum i huvudet!

Förstår du inte skillnaden på kennelklubben och skolan så är hoppet ute för dig..

Du har inga barn, och jag hoppas att du aldrig får heller. Du förstår nämligen inte ett skit.

Varför stänger kennelklubbar, gymnastik osv runt om i Europa, medans skolorna hålls öppna tror du?
Är det för att risken att bli smittad där är större? Eller kan det vara något annan anledning kanske?

Min teori är att man gör det av symbolpolitiska orsaker. Man vill visa att man gör något även om det så bara är det lilla. Påverkan på samhället att stänga en kennelklubb är liten i förhållande till att stänga ned kollektivtrafiken. Grejen är ju bara (och det är min poäng), att även påverkan på smittspridningen lär vara mikroskopisk att stänga en kennelklubb, när man samtidigt tillåter miljoner människor att sprida och smitta i skolor och kollektivtrafik. Det finns ett uttryck som heter att sila mygg och svälja kameler och det stämmer sällsynt väl även här. Det som är genomgående med Sveriges åtgärder är att de inte får kosta någonting, eller innebära något som är obekvämt. Då genomförs det inte. Man vill bara genomföra absolut minsta möjligt och om det är symboliskt eller inte verkar inte spela någon roll. Det är så uppenbart att man inte menar allvar. Varför inte bara ta bort alla restriktioner helt, och låta viruset ha sin gång då? Verkar ju ändå inte finnas något helhjärtat intresse av att stoppa smittan. Låt folk dö. Låt vården gå på knäna. Det är ju så folk vill ha det. Varför inte vara ärliga med att säga det, istället för att hålla på att dutta med små mikroskopiska åtgärder som ändå inte gör någon nytta när hela fartyget tar in vatten?
Citera
2020-10-30, 17:38
Medlem
<Nu skjuter det riktigt i höjden här. SPridningen är total och det råder kaos! Denna gången är svensken tom ännu mer sugna på covid! Det enda jag riktigt undrar över är det här med döden och dödssiffrorna, men coviddöden kanske tar några veckor för att drabba de som har insjuknat senaste veckorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in