2020-10-30, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
De ser redan nu hjärnpåverkan efter milda fall i Sverige och runtom i världen. Har Sverige agerat rätt? Vissa menar att vaccinationer kommer finnas i december. Man skulle som ett ansvarstagande land ha gjort mycket för att bromsa spridningen. Sverige valde inte den vägen.

De hade sett det hos allvarliga fall, och någon läkare trodde sig ha sett det även på milda fall. Och tro mig, med 45 miljoner fall runtom i världen, så kommer man hitta precis allting om man letar. Helt säker att av dessa 45 miljoner människor, finns det fall som kort efter covid-diagnosen: Begått mord, begått självmord, fått cancer, brutit med sina föräldrar, börjat knarka, gått med i jehovas vittnen, blivit flashback-narkomaner, what so ever. Och den som vill kan förstås koppla det till covid-diagnosen.

Som sagt, jämföra länders strategier kan man inte göra förrän det är helt eller nästan över i hela världen. Och då pratar vi sommaren 2021 som absolut tidigast. Vaccin i december, vem har sagt det, någon spåkärring? EU gick ju häromdagen ut med att de första leveranserna kommer i april. Har svårt att tro att det blir tidigare än så, senare kan dock inte uteslutas, inget vaccin är ju ens godkänt än.
Citera
2020-10-30, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad jag kunde läsa mig till, så började de på allvar runt den 19e. Det innebär 11 dagar.
Att det skulle märkas redan är inte troligt. Om man kollar länder som gjort lockdown tar det ca 3 veckor innan effekten syns fullt ut.
Vi får nog vänta en vecka med domen

Har de total lockdown, stängda affärer etc.?
Citera
2020-10-30, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det ser illa ut för Jönköping. Det har det gjort vid flera tillfällen under pandemin. Varför?

Kyrkor och många studenter? Eller tillfälligheter.
Citera
2020-10-30, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Haverera? Norge 54 nya fall idag kontra Sveriges 3153. Skulle tro att Norge gör ngt rätt.

Det har ökat markant senaste veckan. Ofta gör de ytterligare en uppdatering sent på kvällen, inte säkert att 54 för idag kommer stå sig.
Citera
2020-10-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det har ökat markant senaste veckan. Ofta gör de ytterligare en uppdatering sent på kvällen, inte säkert att 54 för idag kommer stå sig.
Det har ju förfan ökat i hela världen. Inte minst i Europa. Fast våra grannländer är inte ens nära så mycket som vi har ökat.
Citera
2020-10-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det har ju förfan ökat i hela världen. Inte minst i Europa. Fast våra grannländer är inte ens nära så mycket som vi har ökat.

Dina första två meningar instämmer jag fullständigt i. Men om grannländerna ska lyckas att förskona sin befolkning så måste hålla viruset på en låg nivå. Danmark och Norge har redan klara problem.
Citera
2020-10-30, 16:46
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
De hade sett det hos allvarliga fall, och någon läkare trodde sig ha sett det även på milda fall. Och tro mig, med 45 miljoner fall runtom i världen, så kommer man hitta precis allting om man letar. Helt säker att av dessa 45 miljoner människor, finns det fall som kort efter covid-diagnosen: Begått mord, begått självmord, fått cancer, brutit med sina föräldrar, börjat knarka, gått med i jehovas vittnen, blivit flashback-narkomaner, what so ever. Och den som vill kan förstås koppla det till covid-diagnosen.

Som sagt, jämföra länders strategier kan man inte göra förrän det är helt eller nästan över i hela världen. Och då pratar vi sommaren 2021 som absolut tidigast. Vaccin i december, vem har sagt det, någon spåkärring? EU gick ju häromdagen ut med att de första leveranserna kommer i april. Har svårt att tro att det blir tidigare än så, senare kan dock inte uteslutas, inget vaccin är ju ens godkänt än.

Ok så då ska vi lyssna på dig och inte forskare på Karolinska? Jo de har sagt till Europa i april. Det stämmer. Andra världsdelar börjar kanske innan april. I övrigt är du naiv. Vi ser nu enligt högt uppsatta läkare och forskare i Sverige alarmerande neurologiska effekter även efter milda infektioner. Men enligt din skara skulle väl Norge vara ikapp redan nu och de är långt ifrån det. Det är väl som '2 veckor' ni skjuter upp det scenariet hela tiden.
Citera
2020-10-30, 16:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, vi får hoppas att det blir mer av försiktighetsprincipen under den närmaste tiden? Angående Tegnell så ser jag inga tecken på att hans arrogans och inkonsekvens har avtagit. Jag lyssnar just nu på Uppsalas PK från igår och de är mycket mycket oroade och de lyckas verkligen förmedla precis hur mörkt de ser på situationen just nu. Om du lyssnar på FHMs PK från igår förmedlar inte Tegnell samma bild av Uppsala utan tvärtom skulle jag vilja säga. Det är fullständigt makabert hur han lyckas förringa tillståndet gång på gång på gång. Jag tror att jag måste lyssna igen för att övertyga mig själv om att det inte är jag som bara hör det jag ”vill” höra. Vill inom citat eftersom det ju inte är något jag vill höra utan jag är medveten om att mitt förakt för Tegnell kan påverka det jag väljer att höra.

Uppsala påpekade att de har många test som ligger i vänten och som ännu inte kunnat analyseras, trots det är 20% av de som analyserats positiva om jag hörde rätt.

Det vore förnuftigt om fler kommuner gick över till distansundervisning så fort som möjligt, gärna direkt efter lovet! Bra av Malmö! Nej, det blir ingen Jul för mig heller men det spelar inte så stor roll faktiskt, jag tycker att den är mysig men jag ogillar hetsen kring allting.

Edit: Tegnell var med i Aktuellt igår 21.00 och uttalar sig i riktning att åtgärderna redan fått effekt i Uppsala, tidigare samma dag ger Uppsala en mycket dyster bild över läget där. Det är fan i mig helt otroligt!

”De nya restriktionerna för regionerna innebär bland annat att undvika butiker och gym. Men att stänga ner dem är inte aktuellt i nuläget.

– Vi kan se lite grann från Uppsala att det här får väldigt stor effekt och då är det mycket bättre att använda den här typen av frivillighet. Då kan man själv välja och hitta vägar för att nå det målet som vi egentligen är ute efter, säger Anders Tegnell och fortsätter:”

svt.se

De dubbla budskapen är värre än själva viruset. Och vilket mål är det?
Har varit ute i skogen hela dagen så är helt off.
Citera
Medlem
Citat:
Dina första två meningar instämmer jag fullständigt i. Men om grannländerna ska lyckas att förskona sin befolkning så måste hålla viruset på en låg nivå. Danmark och Norge har redan klara problem.
ALla länder har klara problem. Dom ser ju problemen och försöker komma med åtgärder och restriktioner. Därför som dessa länder inte ökar såsom vi gör i Sverige. Det gör inte Sverige eller svenskarna.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
En mycket ledsam utveckling eftersom nästan hälften av dessa 60 antagligen inte kommer klara det med livet i behåll.

I början var dödligheten bland IVA-patienter över 30%, men det sjönk allt eftersom och låg i somras när första vågen började lugna sig på strax under 20%. De riktigt gamla och svaga selekteras bort vilket håller nere dödligheten. Man lär sig också allt eftersom.

Det finns dock en stor fara nu när smittspridningen ökar lavinartat att IVA-sjukvården kommer att krascha. Dödligheten kommer att stiga kraftigt igen om man inte kan ge kvalificerad intensivvård till alla som behöver det.

Om man tar Belgien som exempel så intensivvådas där just nu över 1000 personer och det är långt fler/invånare än vi vårdade när det var som värst i våras. Belgien har väl utbyggd sjukvård och drabbades tom hårdare än Sverige i våras, men det verkar inte ha haft den minsta betydelse för smittspridningen nu. Belgien har dessutom stängt ned på ett sätt som Sverige inte har varit i närheten av. Därmed så tror jag att vi kan förvänta oss rena katastrofen för svensk sjukvård redan inom nån dryg månad.
Citera
2020-10-30, 16:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Utvecklingen i Kronobergs län är riktigt usel, måste vara nästan sämst i Sverige.
v42, 86
v43, 229
v44, 429
Från 3 till 20 inlagda på 2,5 veckor. Lär vara 40 om en vecka.

Har FHM överhuvudtaget infört några "rekommendationer" där eller tycker Tegnell att man ligger på för låg nivå än?
Citera
2020-10-30, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Ger sina medborgare vaccin och räcker ett finger åt välbetalda filosofikommitteer.

Ryssland är ju en framgångssaga just nu. Dödsfallen snittar 300/dag den senaste veckan och för 3 veckor sedan hade man ca 10000 nysmittade i genomsnitt per dag (så 3% mortalitet) vilket indikerar att smittotrycket är betydligt högre än testningen fångar in, bara 3,2% av alla test är positiva.

Jämfört med Sverige har Ryssland 30% färre nysmittade per dag (per miljon invånare, 7 dagars genomsnitt), medan dödstalen är 700% högre (per miljon invånare, 7 dagars genomsnitt). Antingen testar man fel personer eller också är sjukvården så usel att det är bättre att stanna hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in